لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

تجمع خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ : «تا محاکمه جنایتکاران محکم ایستاده‌ایم»


خانواده‌ها در فرودگاه
خانواده‌ها در فرودگاه

در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه بین‌المللی تهران رفتند و سپس در محل سقوط هواپیما در شاهدشهر گردهم آمدند.

در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» سر دادند.

این خانواده‌ها با در دست داشتن عکس قربانیان و شاخه‌های گل درست در ساعتی در فرودگاه امام خمینی حاضر شدند که دو سال پیش عزیزان خود را راهی پرواز اوکراین کرده بودند.

آنها در فرودگاه فریاد زدند که «حقیقت، عدالت» و گفتند: «عدالت قابل مبادله نیست! ما محکم ایستاده‌ایم تا جنایتکاران را در دادگاه بی‌طرف محاکمه کنیم.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز تمام پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است.

اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ملانیا جولی، وزیر خارجه، عمر الغبرا، وزیر ترابری، شان فریزر، وزیر مهاجرت و رلف گودیل، کمیسر عالی کانادا، روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، در دومین سالگرد سرنگونی پرواز ۷۵۲ با موشک‌های سپاه در نشستی مجازی با اعضای خانواده‌های قربانیان دیدار کردند.

با این حال از ایران خبری از دیدار مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی با بازماندگان قربانیان منتشر نشده است.

در گردهمایی خانواده‌ها در روز شنبه، تعدادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان هم به ایراد سخنرانی پرداختند و به نمایندگی از سایر خانواده‌ها «خواستار روشن شدن حقیقت، اجرای عدالت و مجازات اوامر و عاملین این جنایت در محکمه‌ای که خانواده‌ها تشکیل می‌دهند» شدند.

در این تجمع با اشاره به بی‌حرمتی به پیکر قربانیان و حتی سرقت زیورآلات آن‌ها اشاره شد:‌ «خانواده‌های جان‌باختگان بعد از این جنایت تمام هستی خود را از دست داده‌اند ولی این بی حرمتی‌ها را تحمل نمی‌کنند.»

خانواده‌ها پس از حضور در فرودگاه با رژه خودرویی به سوی شاهدشهر، محل سرنگون شدن هواپیما، رفتند و آنجا نیز با سر دادن شعارهایی خواستار روشن شدن حقیقت شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری شدند.

خانواده‌ها علاوه بر در دست داشتن عکس قربانیان سرنگونی هواپیما، پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که در آن‌ها آمده بود: «عدالت قابل مذاکره نیست»، «حقیقت نباید فدای مصلحت شود» و «هدف وسیله را توجیه نمی‌‌کند».

در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، گروه همکاری کشورهای درگیر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد که از مذاکره با ایران دست شسته و از این پس پرونده مرگ قربانیان را از طرق بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG