لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۲

آمار رادیوفردا: ۴۷۶۲ نفر بر اثر کرونا در ایران جان باخته‌اند، ۷۰ هزار نفر بستری شده‌اند


آمار رادیو فردا درباره افراد بستری شده و یا تحت نظر مستند به سخنان مقام‌های بهداشتی محلی است
آمار رادیو فردا درباره افراد بستری شده و یا تحت نظر مستند به سخنان مقام‌های بهداشتی محلی است

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، تاکنون ۷۰ هزار و ۱۰۸ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که ۴۷۶۲ نفر در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

آمار رادیوفردا درباره افراد بستری شده یا تحت نظر در استان‌های ایران مستند به سخنان مقام‌های بهداشتی محلی و گزارش‌هایی است که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

در این آمار افرادی که مبتلا به علائم بالینی بوده‌اند مد نظر قرار گرفته‌اند.

مقام‌های رسمی ایران هنوز حاضر نیستند آمار جان‌باختگان در استان‌های تهران و قم را منتشر کنند که احتمال می‌رود دلیل آن میزان بالای مرگ‌ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این دو استان باشد.

وزارت بهداشت ایران همچنین آمار افرادی را که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

مقام‌های این وزارتخانه اعلام می‌کنند که آمار آنان به استناد پاسخ تست نهایی از افراد است و افرادی را که در گذشته علائم بالینی داشته‌اند در آمار خود لحاظ نمی‌کنند. تعدادی از نمایندگان مجلس ایران نیز اعلام کرده‌اند که آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت بسیار کمتر از رقم واقعی است.

چندی پیش حسام‌الدین آشنا در صفحه توئیتر خود دستور حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، برای تغییر این رویه را منتشر کرد که بر اساس آن افرادی را که علائم بالینی داشته‌اند نیز جزء آمار حساب کنند اما هنوز وزارت بهداشت مانند سابق گزارش خود را ارائه می‌کند.

آماری که توسط رادیوفردا جمع‌آوری شده نیز آماری حداقلی است و شمار تعداد قربانیان می‌تواند بیش از این میزان باشد.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط رادیوفردا، بیشترین قربانیان مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، گیلان، مازندران، البرز و گلستان است.

تهران: ۱۰۶۷ نفر

مقامات جمهوری اسلامی آمار افراد مبتلا به کرونا در استان تهران را اعلام نکرده‌اند. بر اساس اسنادی که رادیوفردا در اختیار دارد علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری گفته، ۲۳ هزار نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی در تهران بستری شده‌اند که ۷۰ درصد از آنان مبتلا به کرونا هستند که به این ترتیب ۱۶۱۰۰ نفر در یک ماه گذشته در استان تهران بستری شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش رادیوفردا از منابع وزارت بهداشت تعداد جان‌باختگان در این استان به ۱۰۶۷ نفر رسیده است.

البرز: ۲۳۳ نفر

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیش از دو هزار و ۸۳۸ نفر از مردم استان البرز به دلیل علائم اولیه و قطعی کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده و ۲۳۳ نفر جان باخته‌اند.

خراسان رضوی: ۶۰۰ نفر

علی‌اصغر انجیدنی دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز ۹ فروردین خبر داد که ۶۰۰ شهروند بیمار مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند.

تاکنون شش هزار و ۳۴۷ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری شده‌اند که چهار هزار و ۶۸۵ نفر آنان تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

اصفهان: ۳۹۶

آرش نجمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز سوم فروردین خبر داد که تاکنون ۱۰۰ نفر در این استان به جز کاشان جان باخته‌اند. بر اساس منابع رادیو فردا تعداد جان باختگان در این استان به جز کاشان به ۱۸۳ نفر افزایش یافته است.

روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ویدئویی از سخنان رضا حاجی‌جعفری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، منتشر شد که می‌گوید تاکنون ۲۱۳ نفر بر اثر بیماری حاد تنفسی در این شهر جان باخته‌اند.

به گفته آرش نجمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

همچنین بیش از هزار و ۵۰۰ نفر بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مناطق کاشان و آران و بیدگل ترخیص شده‌اند.

گلستان: ۱۸۰ نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز ۸ فروردین خبر داد که تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری کرونا در استان به ۱۸۰ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اعلام کرد از زمان شیوع این بیماری تاکنون ۵ هزار و ۹۵ نفر در بیمارستان‌های گلستان با ظن ابتلا به این بیماری بستری شدند که ابتلای ۴۷۹ نفر از آنان به کرونا قطعی است.

مازندران: ۴۲۳ نفر

علی نجفی نماینده بابل در مجلس خبر داده که تنها در این شهرستان ۶۰ نفر جان باخته‌اند. در این میان ۱۱ نفر نیز که اواخر اسفند از تهران به این شهرستان سفر کرده بودند جان باخته‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش منابع رادیو فردا، در استان مازندران حداقل ۴۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران هزار و ۳۴ بیمار بستری هستند و ۱۷۰۰ بیمار مرخص شدند.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل، از یکم اسفند تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار مشکوک به کرونا ترخیص شده و هنوز ۳۲۰ نفر بستری هستند.

گیلان: ۴۰۰ نفر

محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، روز ۲۴ اسفند در جلسه‌ای در رشت گفته که آمار درگذشتگان مبتلا به کرونا در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» است. در همین حال بر اساس گزارش رادیوفردا از منابع مطلع، تعداد جان باختگان در این استان به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گفته نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، از ابتدای شیوع کرونا شش هزار و ۴۵۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده و تاکنون، سه هزار و ۸۷۳ نفر ترخیص شده‌اند.

سمنان: ۸۴

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا در شامگاه شنبه نهم فروردین، تعداد کل مبتلایان کرونا در استان سمنان به ۷۵۹ تن رسیده است و ۱۹۷ تن نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تا روز نهم فروردین ۸۴ تن بدلیل ابتلا به کرونا در استان سمنان فوت کرده‌اند که در این بین ۲۴ فوتی برای سال ۹۹ بوده است.

قم: ۲۰۰ نفر

یک فایل صوتی از جلسه روز ۱۵ اسفند ستاد مدیریت بحران استان قم به بیرون درز کرد که در آن فردی از دفن ۱۲۰ جنازه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا سخن می‌گوید. این اظهارات تاکنون از سوی مقام‌های وزارت بهداشت تأیید یا تکذیب نشده است.

خبرگزاری ایرنا این فرد را رمضانعلی تقی‌نیا معرفی کرد و نوشت که او گفته است: «در تاریخ اسلام سابقه نداشته که ۱۳۰ جنازه را بدون غسل و کفن و در گور دسته‌جمعی دفن کنند.»

بر اساس گزارش منابع رادیو فردا از این شهرستان، تعداد افراد فوت شده به بیش از بیش از ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گفته علی ابرازه، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، سه هزار و ۳۷۰ نفر در بخش‌ها و شش هزار و ۴۴۳ در این استان بستری‌ بوده‌اند.

مرکزی: ۹۰ نفر

تعداد افراد جان باخته در استان مرکزی تاکنون ۹۰ نفر و تعداد مبتلایان هزار و ۱۲۰ نفر اعلام شده است.

خوزستان: ۷۸

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد که تعداد افراد جان باخته در خوزستان به ۷۸ نفر رسیده است.

فرهاد ابول نژادیان گفته که آمار ابتلا به این ویروس در استان به ۶۹۳ نفر رسیده است.

یزد: ۱۰۴ نفر

محمد نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خبر داد که تاکنون دو هزار و ۵۴۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند که نمونه هزار و ١٩٤ نفر برای تایید نهایی به آزمایشگاه ارسال شد.

تاکنون ۱۰۴ نفر در استان یزد بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

آذربایجان شرقی: ۱۴۸ نفر

محمد حسین صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز آخرین آمار مبتلایان قطعی به کرونا را در استان هزار و ۵۳۷ نفر اعلام کرد و از جان باختن ۱۴۸ نفر در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

آذربایجان غربی: ۵۵ نفر

به گفته جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ۶۹۶ نفر در آذربایجان‌ غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و تاکنون ۵۵ نفر جان باخته‌اند.

اردبیل؛ ۶۵ نفر

افشین فتحی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خبر داد که تعداد بیماران جان‌باخته کرونا در این استان به ۶۵ نفر افزایش یافت. ۸۰۰ نفر در این استان ترخیض شده و ۳۹۸ همچنان بستری هستند.

زنجان: ۵۲ نفر

محمد رضا صائینی معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت که از آغاز شیوع بیماری کرونا هزار و ۵۱۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۵۲ نفر از آنان جان باختند.

قزوین: ۱۳۱

حسن ارداقیان، سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونای دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد که ۹۳۳ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایلام: ۲۴ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر داد که ۲۴ نفر در این استان جان باخته‌اند.

محمد کریمیان گفت که تعداد افراد مبتلا به این بیماری به ۲۸۰نفر افزایش یافته است.

چهار محال و بختیاری: ۱۵ نفر

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد تعداد افراد جان‌باخته در استان چهار محال و بختیاری را ۱۵ نفر اعلام کرد.

وی گفت که تاکنون ۵۴۱ بیمار مشکوک به مراکز درمانی استان مراجعه کردند.

خراسان شمالی: ۳۶ نفر

احمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد که تعداد افراد مبتلا به کرونا در این استان به ۳۳۷ نفر و تعداد افراد جان باخته نیز به ۳۶ نفر رسیده است.

خراسان جنوبی: ۲۷ نفر

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی به ۲۸۵ نفر و تعداد جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲۷ نفر رسیده است.

سیستان و بلوچستان: ۸۴ نفر

محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان روز ۹ فروردین گفت که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هزار و ۱۵۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری شده‌اند که ۸۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. ​

کردستان: ۵۱ نفر

تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در استان کردستان تا ۱۰ فروردین ۴۰۴ نفر بوده که تا این تاریخ ۵۱ نفر هم جان خود را از دست دادند .

کرمانشاه: ۲۸ نفر

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد که از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون هزار و ۱۶۸ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که یک هزار و ۱۲ نفر از آنان ترخیص شده اند و اکنون ۱۲۸ نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند.

محمد ابراهیم شکیبا اعلام کرد که ۲۸ نفر در این استان جان باخته‌اند.

لرستان: ۵۱ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد خبر داد که ۵۱ نفر در استان لرستان جان باخته و ۶۹۵ به این بیماری مبتلا هستند.

همدان: ۶۰ نفر

بر اساس گزارش منابع رادیو فردا در استان همدان بیش از ۶۰ نفر جان باخته و بیش از هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری بستری شده‌اند.

فارس: ۲۷ نفر

عبدالرسول همتی معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت که آمار کنونی مبتلایان استان فارس به ۷۱۲ نفر رسیده و ۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

هرمزگان: ۱۴ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز هشتم فروردین تعداد افراد جان‌باخته در این استان را ۱۴ نفر و شمار مبتلایان را ۱۹۰ نفر اعلام کرد.

بوشهر: شش نفر

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دراستان بوشهر تعداد افراد جان باخته در این استان را شش نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش او ۱۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کرمان: ۲۵ نفر

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، خبر داد که هزار و ۴۸۰ نفر در این استان بستری شده و ۲۵ نفر جان باخته‌اند.

کهگلیویه و بویراحمد: هشت نفر

محمد بانشی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روز چهارم فروردین خبر داد که هشت نفر در استان کهگلیویه و بویراحمد جان باخته‌اند. تعداد افراد مبتلا به این بیماری در این استان ۱۴۰ نفر اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG