لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

اصغر فرهادی در جشنواره کَن: طاقت مردم ایران تمام شده است


اصغر فرهادی در کن، اردیبهشت ۱۴۰۱
اصغر فرهادی در کن، اردیبهشت ۱۴۰۱

در ادامه واکنش چهره‌های هنری و اجتماعی به اعتراضات مردم ایران، اصغر فرهادی، سینماگر سرشناس که امسال عضو هیئت داوران جشنواره کن است، روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، گفت: «اکنون هیچ‌ چیز خیلی از مردم ایران را خوشحال نمی‌کند.»

آقای فرهادی که برنده دو جایزه اسکار است، در بخشی از سخنان خود در نشست خبری جشنواره کن، با اشاره به اعتراضات جاری مردم در ایران، گفت خوشحال است که عضو هیئت دوران است، اما خوشحالی‌اش عمیق نیست.

او در ادامه افزود: «با توجه به اتفاقاتی که این روزها در کشورم رخ می‌دهد، خیلی از ایرانی‌ها اصلاً نمی‌توانند واقعاً خوشحال باشند.»

اعتراضات مردمی اخیر در ایران از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و در واکنش به افزایش شدید قیمت مواد غذایی آغاز شده و همچنان در برخی شهرها دارد.

اصغر فرهادی در نشست خبری جشنواره کن تأکید کرد: «مردمی که گذشته پرافتخار، فرهنگ و تاریخ غنی دارند، این همه نخبه در داخل کشور و جهان دارند و این همه ثروت منابع طبیعی دارند، طاقت‌شان تمام شده است.»

مواجهه حکومت ایران با اعتراضات جاری در ایران همچون دیگر اعتراضات در سال‌های گذشته به‌شکل سرکوب و بازداشت شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی است.

از میان دیگر چهره‌های هنری، رضا کیانیان، بازیگر، نیز با انتشار یادداشتی با لحن طنز، ضمن اشاره به دستورهای رئیس‌ جمهوری برای کنترل تورم و گرانی نوشت: «گرانی اسب سرکشی بود که به هیچ دستور و ابلاغ و بخشنامه گوش نمی‌کرد.»

آقای کیانیان در این یادداشت حضور مردم معترض در خیابان‌ها را نتیجه غلط بودن برنامه اقتصادی دولت با محوریت محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور، توصیف کرده است.

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده از اعتراضات مردم در چندین شهر ایران، علاوه بر شعارها علیه دولت، اغلب شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» نیز سر می‌دهند.

روز گذشته حمید فرخ‌نژاد، بازیگر، نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود تلاش کرد در مورد بی‌واکنشی چهره‌های سینما و تلویزیون در قبال اعتراضات مردم و سرکوب آن‌ها از فشار نیروهای امنیتی و «گیر بودن‌شان از نظر مالی» بگوید.

البته این استوری پس از دقایقی پاک شد و دلیل پاک شدن آن نیز تا این لحظه اعلام نشده است.

در روزهای گذشته برخی دیگر از چهره‌های هنری و ورزشی نیز در حمایت از اعتراضات مردم واکنش نشان داده‌ بودند که از میان آن‌ها می‌توان به علی نصیریان، وریا غفوری، شهاب حسینی و پرویز پرستویی اشاره کرد.

روز گذشته پرویز پرستویی در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «روا نیست مردم از نداری و تنگدستی در خیابان‌ها گاز اشک‌آور بخورند و گلوله.»

او در نامه خود که کمتر از یک روز بعد از انتشار در اینستاگرامش، بدون اعلام دلیل حذف شد، همچنین تأکید کرد که حاضر است برای رفاه مردم ایران «او را در میدان بزرگ شهر به دار بیاویزند» و از رهبر جمهوری اسلامی خواست که حکم رفاه ملت را با خون او امضا کند.

XS
SM
MD
LG