لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

هشدار وکیل فرهاد میثمی: جان موکلم در زندان در خطر است


فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی در زندان رجایی‌شهر
فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی در زندان رجایی‌شهر

محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی در زندان رجایی‌شهر به رادیو فردا گفت که موکلش به دلیل اعتصاب غذای خشک در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

به گفته آقای مقیمی، فشار خون فرهاد میثمی در روز ۱۹ اردیبهشت، سومین روز اعتصاب غذای خشک، ۸ روی ۵ بود که بسیار خطرناک است: «حال آقای میثمی خوب نیست به خاطر این‌که ایشان یک بیماری گوارشی دارند و با اعتصاب غذای خشک قطعا در خطر هستند».

گفتگو با وکیل فرهاد میثمی دباره آخرین وضعیت این زندانی مدنی در اعتصاب غذا
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:15 0:00
لینک مستقیم

فرهاد میثمی با ارسال نامه‌ای از زندان رجایی‌شهر اعلام کرده است تا زمانی اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی لغو نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

او در نامه خود از نهادهای حقوق بشری خواسته است که از هر فرصتی برای توقف اجرای حکم اعدام آقای جلالی استفاده کنند و نوشته است که «این روزها احمدرضا جلالی یکی از بی‌پناه‌ترین انسان‌های روی زمین است. نگذارید جلالی را اعدام کنند. نه، اصلاح می‌کنم: نگذارید جلالی را ۱۰۰ بار اعدام کنند

فرهاد میثمی از مرداد ماه ۱۳۹۷ به خاطر کنش‌های مدنی خود در مخالفت با حجاب اجباری به پنج سال زندان محکوم شده و بیش از چهار سال است که بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

وکیل فرهاد میثمی به رادیو فردا می‌گوید که موکلش در زندان، احمدرضا جلالی را دیده و در جریان «روند ناعادلانه» دادرسی و «حکم ظالمانه» اعدام او قرار گرفته و به همین علت در اعتراض به فرآیند ناعلادلانه محاکمه آقای جلالی و احتمال اجرای حکم اعدام دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای مقیمی هشدار می‌دهد که موکلش، آدمی مصمم است و در تصمیم خود جدی و راسخ است و امکان متقاعد کردن او برای شکستن اعتصاب غذا وجود ندارد.

او از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است: «برای یک‌بار هم که شده دست از خیره‌سری بردارند و اجرای حکم ناعادلانه‌ای که درباره آقای جلالی صادر شده را متوقف کنند».

وکیل فرهاد میثمی ابراز امیدواری کرد واکنش افکار عمومی به گونه‌ای باشد که تغییری ایجاد شود، در غیر این صورت به گفته او می‌تواند خیلی خطرناک باشد چون فرهاد میثمی در اعتصاب غذای خود خیلی جدی است.

خبرگزاری‌ ایسنا هفته گذشته به نقل از «منابع آگاه» خبر داده بود که حکم اعدام آقای جلالی به جرم انتسابی «جاسوسی برای اسرائیل» تا دو هفته دیگر اجرا می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه روز ۲۰ اردیبهشت هم تایید کرد که این حکم اجرا می‌شود.

احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که در سال ۱۳۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی روز جمعه به رادیو فردا گفته است که اجرای حکم اعدام «ظرف دو هفته آتی» نه به خانواده و وکیل او ابلاغ شده و نه به خود آقای جلالی.

او گفت انتشار خبر زمان اجرای حکم اعدام همسرش، همه را شوکه و نگران کرده است.

گفت‌وگو با همسر احمدرضا جلالی: اجرای حکم اعدام ابلاغ نشده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

خانم مهران‌نیا افزود هر سال جمهوری اسلامی آقای جلالی را یا به انفرادی می‌کشد، یا تهدید به اجرای حکم اعدام می‌کند، «حکمی که بدون هیچ سندی علیه وی داده شده است».

او افزود:‌ ایران همسرش را به خاطر «مقاصد سیاسی» گروگان گرفته است.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی - سوئدی، همواره اتهامات جاسوسی علیه خود را رد کرده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

XS
SM
MD
LG