لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر، به طور «مشروط» آزاد شد


 عبدالفتاح سلطانی (چپ) پس از آزادی
عبدالفتاح سلطانی (چپ) پس از آزادی

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه،‌۳۰ آبان‌ماه، به طور مشروط از زندان اوین آزاد شد.

مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، به رادیوفردا گفت که پدرش پس از تحمل بیش از نیمی از دوران محکومیتش به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شده است.

پیشتر کمتر از یک ماه پیش خبرگزاری ایسنا و عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، از احتمال آزادی مشروط این وکیل دادگستری خبر داده‌ بودند.

عبدالفتاح سلطانی یکی از وکلای مدافع پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و وکیل بسیاری از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و متهمان سیاسی و امنیتی بود که پیش از سال ۹۰ هم بارها احضار و حبس شده بود.

او در سال ۸۴ در انتخابات کانون وکلای دادگستری، به عضویت هیئت مدیره این کانون درآمد، اما هیئت نظارت بر انتخابات دادگاه انتظامی قضات صلاحیت او را رد کرد.

بعد از انتخابات سال ۸۸ سلطانی به اتهام «تشکیک در انتخابات» بار دیگر زندانی شد و پس از دو ماه با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان خارج شد.

در شهریور سال ۱۳۹۰ این وکیل دادگستری این بار با اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» بازداشت شد.

دادگاه بدوی او را به ۱۸ سال حبس، تبعید به برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر در سال ۹۱ این حکم به ۱۳ سال حبس کاهش داد و ۱۰ سال حبس تعزیری در مورد او اجرایی شد.

عبدالفتاح سلطانی در سال ۸۴ نیز در پرونده‌ای بازداشت شده و ۲۱۹ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند.

در این پرونده دادگاه او را به اتهام «جاسوسی» از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند، به پنج سال حبس و پنج سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرده بود، اما دادگاه تجدیدنظر، آقای سلطانی را از این اتهامات تبرئه کرد.

XS
SM
MD
LG