لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۴

وزیر اقتصاد در پی انتشار فیلم فحاشی نماینده مجلس، از او «عذرخواهی کرد»


محمدباسط درازهی
محمدباسط درازهی

در پی انتشار ویدئویی که فحاشی یک نماینده مجلس را به یک کارمند گمرک نشان می‌دهد، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از این نماینده به دلیل اتفاقاتی که موجب «عصبانی شدن» او شده عذرخواهی کرد.

در همین حال روز سه‌شنبه یک نماینده مجلس نیز از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر و حتی اخراج رئیس گمرک سخن گفته است.

انتشار خبر عذرخواهی وزیر از محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، به‌دلیل اتفاقاتی که در اداره گمرگ منجر به «عصبانی‌ شدن» او شده در حالی است که در ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این نماینده مجلس است که به مامور گمرک فحاشی می‌کند.

در فیلمی که روز گذشته از درگیری لفظی نماینده سراوان با یکی از کارمندان اداره گمرک مرکزی منتشر شد، درازهی از وی می‌خواهد اقدام به باز کردن یک در کند که با پاسخ منفی این کارمند مواجه می‌شود.

سخنان این کارمند مبنی بر این که درازهی نمی‌تواند به وی «دستور» دهد، موجب می‌شود نماینده سراوان به این کارمند فحاشی کند.

در ادامه این ویدئو، فرد دیگری با انتقاد از رفتار نماینده، به وی می‌گوید: «خاک بر سر مملکتی که تو نماینده مجلسش هستی» و وقتی با این پاسخ درازهی مواجه می‌شود که «بله، خاک بر سرش بشود»، او را از ساختمان بیرون می‌کند.

نماینده سراوان در واکنش به این ویدئو که به واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی دامن زده است گفت: «بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رئیس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست.»

وی ادامه داد: «بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند.»

در ویدئوی منتشر شده از فحاشی نماینده به نظر نمی‌رسد که قطع و تدوینی انجام شده باشد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: «کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند.»

در همین زمینه بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز سه‌شنبه خبر داد که فرهاد دژپسند در نشست غیرعلنی مجلس، «از جانب خود به عنوان وزیر اقتصاد [از نماینده سراوان] عذرخواهی کرد.»

به گفته نعمتی، در نشست غیرعلنی، این موضوع مطرح شد که ویدئوی منتشره از این درگیری لفظی «تقطیع شده است و مربوط به توهین‌هایی است که صورت گرفته است.»

او همچنین افزود که درازهی هم در این نشست گفت: «توهین و فحش‌های بدی به او داده شده و همین مسئله باعث عصبانیت او شده که در نهایت منجر به این اتفاق شده است.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در عین حال اضافه کرد که قرار است نتیجه بررسی‌های این موضوع از سوی وزیر اقتصاد و مسعود پزشکیان، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان فردا به مجلس اعلام شود.

علی کُرد، دیگر نماینده مجلس هم به خبرنگاران گفت که تعدادی از نمایندگان، استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل «توهین به نماینده سراوان کلید زدند. ما خواستار عزل رئیس گمرک و حراست گمرک هستیم».

آقای کرد که نماینده خاش است، شمار امضاهای جمع‌‌شده برای استیضاح دژپسند را «۴۰ امضا» اعلام کرده است.

محمد باسط درازهی، نماینده دور دهم مجلس از حوزه انتخابیه سراوان و سیب و سوران و زابلی در استان سیستان و بلوچستان است که با کسب ۶۰٬۳۴۷ رای از مجموع ۱۲۲٬۱۴۴ رای به مجلس راه پیدا کرده است.

وی در انتخابات مجلس از سوی حزب «اعتدال و توسعه» حمایت می‌شد و شورای اصلاح‌طلبان استان سیستان و بلوچستان نیز از نامزدی وی در انتخابات مجلس اعلام حمایت کرده بود.

منابع: جماران، باشگاه خبرنگاران جوان، فارس و خانه ملت/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG