لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران پس از ۸۰ ساعت و از بین رفتن ۲۰۰ هکتار


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه‌خامی گچساران بعد از ۸۰ ساعت و از بین رفتن «۲۰۰ هکتار» از زمین‌های جنگلی خبر داد.

جنگل‌ها و مراتع کوه‌خامی گچساران – باشت، عصر روز جمعه، دوم خرداد، طعمه حریق شد که تا ۱۱ شب روز دوشنبه، پنجم خرداد ادامه داشت.

آن‌ طور که خبرگزاری تسنیم، روز سه‌شنبه، ششم خرداد، به نقل از غلامحسین حکمتیان گزارش کرده، آتش‌سوزی جنگل‌های کوه‌خامی عصر روز یک‌شنبه، چهارم خرداد، یک‌ بار مهار شده بود، اما «با وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری و افتادن کنده سوخته، آتش‌سوزی از سر گرفته شد».

به گفته وی، هنوز میزان خسارت وارده به جنگل‌های منطقه مشخص نیست و بعد از مهار کامل آتش‌سوزی میزان خسارت به صورت دقیق بررسی و اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پانا، علی خوانپایه، فرماندار شهرستان گچساران نیز با تائید خبر مهار آتش‌سوزی گفت که هنوز «نیروهایی در منطقه حضور دارند تا در صورت شعله‌ور شدن آتش‌سوزی و کنده‌های باقی‌مانده، اقدام به اطفاء حریق کنند.»


به گزارش تسنیم، حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز روز دوشنبه در بازید از مناطق دچار حریق در گچساران گفت که تا آن لحظه «۲۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های گچساران طعمه حریق» شده است.

به گفته آقای کلانتری، آتش‌سوزی در چند مرحله مهار شد، «اما به دلیل وزش باد، صخره‌ای بودن و پوشش گیاهی متراکم، مجدد شعله‌ور شد.»

وی خواستار بررسی علت این آتش‌سوزی شده و گفت که «این گونه آتش‌سوزی خسارت جبران‌ناپذیری به عرصه‌های منابع طبیعی وارد» می‌کند.

این مقام مسئول، به همین علت، خواستار برخورد «قاطع» با خاطیان این نوع آتش‌سوزی‌ها شده است.

استاندار استاندار کهگیلویه و بویراحمد در عین حال با توجه به این که «همه ساله نیمی از سال» در جنگل و مراتع این استان، آتش‌سوزی رخ می‌دهد، بر ضرورت ایجاد پایگاه اطفای حریق در این استان تاکید کرد.

همه‌ساله آتش‌سوزی‌های متعددی در جنگل‌های ایران به ویژه در منطقه زاگرس رخ می‌دهد و خسارات بسیاری برجا می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران، تابستان گذشته طعمه حریق شد.

۹۰ درصد از اراضی گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

XS
SM
MD
LG