لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ایران «بر اثر بیماری کرونا» درگذشت


خبرگزاری فارس خبر داده است که حسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی «پس از مدتی بیماری» فوت شده است.

خبرگزاری تسنیم اما در گزارش خود نوشته است که او به دلیل «بیماری کرونا» درگذشته است.

بحث بیماری آقای فیروزآبادی در سال‌های گذشته نیز مطرح بوده است . تیرماه سال ۹۵ که حسن فیروزآبادی از ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کنار رفت، اسماعیل کوثری، از فرماندهان ارشد سپاه، گفت که علت تغییر او «بیماری» بوده است ولی وب‌سایت تابناک در گزارشی نوشت که آقای فیروزآبادی برکنار شده است و آن را به حمایت فیروزآبادی از برجام مرتبط دانست.

سرلشکر فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر جمهوری اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود و با وجود اينکه بالاترين مقام نظامی ايران پس از آيت الله خامنه‌ای به شمار می‌رفت اما تا قبل از دريافت درجه سرلشکری و انتخاب به عنوان رييس ستاد کل نيروهای مسلح در سال ۱۳۶۸، در هيچ يک از نيروهای نظامی ايران خدمت نکرده بود.

نزديك‌ترين همکاری او با نیروهای مسلح، در دوران جنگ و در قرارگاه خاتم الانبيا بود که در آن دوران، زير نظر اکبر هاشمی رفسنجانی ،فرمانده قرارگاه خاتم و حسن روحانی، معاون وی، مسئول هماهنگی نمايندگان وزارتخانه های دولت میرحسین موسوی در قرارگاه خاتم بود.

آقای فیروزآبادی از سال ۱۳۹۵ مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای بود و از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم منصوب شده بود.

سال ۹۷ نیز پس از اینکه او از پس دادن یک ویلای ده هزار متری خودداری کرد، یک تشکل دانشجویی به نام «جنبش عدالتخواه دانشجویی» از آقای فیروزآبادی به شدت انتقاد کرد و گفت این مقام نظامی از دستور رهبر جمهوری اسلامی برای پس دادن این ویلا اطاعت نکرده است.

آقای فیروزآبادی در واکنش گفت که این ویلا که جزو اموال مصادره‌ای زمان شاه بود را با دستور رهبر جمهوری اسلامی تحویل گرفته است و از آن به عنوان «دفتر فوق سری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران» استفاده می‌کرد.

همان زمان فعالان دانشجویی گزارش دادند که حسن فیروزآبادی پس از پیگیری دوباره قبول کرده است که این ویلا را تخلیه کند. این ویلای ده هزار متری متعلق به ستاد اجرایی فرمان است که از جمله نهادهای اقتصادی زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

نام آقای فیروزآبادی از سال ۱۳۸۸ به دلیل « نقش جدی در نقض حقوق بشر» در ایران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فارس و رادیو فردا/ ف.ق/ ر.ح
XS
SM
MD
LG