لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

افزایش گازسوزی ایران در مشعل‌ها برای سومین سال پیاپی


بانک جهانی طی گزارشی که چهارشنبه ۲۷ تیرماه در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده‌است، می‌گوید که میزان گازسوزی (فلیرینگ) و اتلاف آن در مشعل‌های گازی ایران طی سال گذشته میلادی برای سومین سال پیاپی افزایش یافت.

ایران بخشی از گاز تولیدی خود، به ویژه از میادین نفتی را بخاطر عدم وجود فناوری بازیافت، در مشعل‌ها می‌سوزاند و به هدر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، طی سال گذشته ایران ۱۷٫۷ میلیارد متر مکعب گاز را در مشعل‌ها سوزانده و به هدر داده‌است. ارزش این میزان از گازی که تلف شده‌است، با توجه به قیمت‌های منطقه‌ای حدود ۴ میلیارد دلار است.

این حجم در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۲٫۱ میلیارد متر مکعب و در سال بعد آن ۱۶٫۴ میلیارد متر مکعب بود.

ایران سومین کشور بعد از روسیه و عراق از نظر گازسوزی در مشعل‌ها است و سهمی حدود ۱۳ درصدی در کل مشعل‌سوزی در جهان دارد.

ایران سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن به خاطر سوزاندن فرآورده‌های نفتی و گازی وارد جو می‌کند که به آلودگی هوا دامن می‌زند.

ایران در حالی که تولید ناخالص داخلی‌اش حدود نیم درصد از تولید ناخالص جهانی است، در فهرست ۱۰ کشور آلاینده بزرگ هوا در جهان قرار دارد.

سال گذشته وزیر نفت ایران طی سخنرانی در مجلس نیز اعلام کرد که برای قطع مشعل‌سوزی نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

افزایش پیاپی گازسوزی در ایران در حالی رخ می‌دهد که این میزان در جهان طی سال گذشته یک درصد کاهش یافته و به ۱۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده‌است.

ایران همچنین سالانه بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب اتلاف گاز در شبکه سراسری دارد.

ایران سال گذشته ۲۱۴ میلیارد متر مکعب گاز فرآوری‌شده تولید کرده که ۱۳ میلیارد متر مکعب آن صادر شده‌است.

منابع: بانک جهانی، شرکت ملی نفت ایران، رادیو فردا. د. خ
XS
SM
MD
LG