لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

مشکل تنفسی بر اثر خشکسالی و باد در استان‌های جنوبی؛ سیل و آب‌گرفتگی در ۱۵۴ شهر نیمه شمالی ایران


همزمان با مراجعه بیش از ۱۵۰ نفر در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به بیمارستان‌ها بدلیل مشکلات ناشی از افزایش میزان گرد و غبار ناشی از خشک‌سالی، خبر می‌رسد که شش استان ایران در مناطق شمالی‌تر کشور درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، خبر می‌دهد که از روز ۱۵ مهر تا ساعت هفت صبح روز ۱۶ همین ماه، «به علت وزش شدید باد و گرد و غبار در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ۱۵۱ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.»

به گفته خالدی، از این تعداد ۱۲۵ نفر درمان و ترخیص شدند و ۲۶ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

وی همچنین افزوده که در همین مدت، ۶۱ نفر به مراکز درمانی استان کرمان و ۹۰ نفر به مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان مراجعه کردند.

عبدالرحمان شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در اظهارات مشابهی از مراجعه ده‌ها نفر از شهروندان این استان به دلیل «عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان و گرد و خاک که از روز یکشنبه منطقه سیستان را فرا گرفته به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس» خبر داده است.

به گفته شهنوازی، توفان گرد و خاک با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به ۱۹ برابر حد مجاز رسانده و موجب تعطیلی مدارس هیرمند در روز یکشنبه شده است.

محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان، هم گفته که توفان روز یکشنبه، دید افقی در محل ایستگاه فرودگاهی زابل را به ۹۰۰ متر کاهش داد و موجب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای زابل به ۲۸۵۳ میکروگرم بر متر مکعب معادل ۱۹ برابر حد مجاز برسد و کیفیت هوا را به شدت کاهش دهد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع، پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود که در مواقعی همزمان چندین پدیده طبیعی از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کرده است.

شهرهای مختلف ایران سال‌هاست که دچار خشکسالی و کم‌آبی شده‌اند و آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات گرد و غبار بسیاری از شهروندان استان‌های ایران را درگیر کرده است.

این پدیده‌ها یکی از دلایل مهاجرت‌های داخل کشور نیز گزارش شده‌اند که عمده‌ترین میزان مهاجرت از شهرهای مختلف استان خوزستان به شهرهای استان‌های همجوار این استان بوده است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز از افزایش مهاجرت مهاجران اقلیمی به کرج به خبر داده است.

محمد قمی گفته در شهریورماه سال جاری، «۱۵ درصد» از کسانی که در کرج خانه اجاره کرده‌اند مهاجرینی از تهران و استان‌های جنوبی کشور بوده‌اند.

به گفته وی، این افراد به علت «افزایش هزینه اجاره مسکن در تهران ترجیح می‌دهند در کرج سکونت کنند. علاوه بر این، افراد زیادی نیز از استان‌های جنوبی کشور به دلیل مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی هوا به کرج آمده‌اند.»

سیل و آب‌گرفتگی در ۱۵۴ شهر

همزمان، رئیس سازمان امداد و نجات ایران به خبرگزاری فارس گفته که شش استان یزد، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و اصفهان از ۱۳ مهر تاکنون درگیر سیل و آب‌گرفتگی هستند.

به گفته مرتضی سلیمی، تاکنون به حادثه‌دیدگان ناشی از سیل در ۱۵۴ شهر و روستا در این استان‌ها کمک‌رسانی شده و از جمله ۱۰۶ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده و ۳۲۷ مسافر در پایگاه‌های امداد و نجات اسکان یافته‌اند.

سلیمی از امدادرسانی شش هزار و ۹۰۰ نفر از حادثه‌دیدگان در این شش استان خبر داده و اضافه کرده که سه نفر به دلیل صاعقه و پنج نفر به دلیل سیل در استان‌های حادثه‌دیده جان باخته‌اند.

اظهارات وی درباره شمار قربانیان در حالی بیان شده که ۱۵ مهرماه خبرگزاری ایسنا شمار قربانیان سیل اخیر در شمال ایران را ۹ تن اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، از این تعداد، شش نفر در استان مازندران، دو نفر در استان گیلان و یک نفر در خراسان شمالی بر اثر صاعقه، خفگی در آب، یا افتادن خودرو در مسیر سیلاب جان باخته‌اند. یک کودک نیز در گیلان همچنان مفقود است.

بدنبال بارش شدید باران در برخی مناطق شمالی، برخی معابر گیلان دچار آب‌گرفتگی شده و شماری از رودخانه‌ها طغیان کرده است.

به همین دلیل روز گذشته، مدارس برخی از بخش‌ها و روستاهای این استان تعطیل اعلام شده‌ بود.

به گفته شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات ایران، رامسر، رودسر، چالوس، علی‌آباد، گرگان، بندر گز، تالش، فومن، صومعه‌سرا، رضوان‌شهر، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جویبار، قائم‌شهر، گلوگاه، نوشهر، ساری و نکا از شهرهایی هستند که بارش‌های اخیر و سیل بر آن‌ها تاثیر گذاشته‌ است.

بر پایه گزارش هواشناسی مازندران در کمتر از ۲۴ ساعت نخست بارندگی اخیر حدود ۲۸۰ میلیمتر باران در رامسر بارید که در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بود و سیل و سیلاب نیز نتیجه شدت بارندگی و تداوم آن بوده‌است.

به گفته عزیزالله شهیدی‌فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، توفان و سیلاب اخیر ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرده‌است.

تخریب پل موسی‌آباد بر کمربندی نوشهر که یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های شمال ایران است، از دیگر خسارات ناشی از بارندگی شدید در استان‌های شمالی ایران گزارش شده که منجر به سقوط یک کامیون به داخل رودخانه شده است.

به گفته اکثریت دانشمندان، گرمایش زمین باعث شدیدتر شدن بحران‌های اقلیمی شده و پژوهشگران «مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی» نیز روز دوشنبه طی نشستی هشدار دادند که برای جلوگیری از گرمایش زمین و تغییرات خطرناک سال‌های پیش‌رو، به «اقدامات فوری و گسترده» نیاز است.

پژوهشگران از حدود ۱۰ سال پیش با انتشار جدول‌های اقلیمی هشدار داده بودند که بر اثر گرمایش زمین، و درنتیجه تغییر الگوی وزش بادها، نیمه جنوبی ایران با خشکسالی شدید و نیمه شمالی با تغییرات شدید آب‌وهوایی روبه‌رو خواهد شد.

پس از انتشار این گزارش‌ها، نشانه‌هایی از توجه مقام‌های جمهوری اسلامی به این اطلاعات و پرداختن به طرح‌های پیشگیرانه دیده نشد.

منابع: فارس، ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG