لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

وضعیت بحرانی در شهرهای لرستان؛ تخریب ۲۵ هزار خانه در ایران


شهر خرم‌آباد
شهر خرم‌آباد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امروز با کشته شدن ۲ نفر در شهرهای معمولان و ویسیان، شمار جان باختگان بارش‌های سیل‌آسا در لرستان به هفت نفر رسید.

احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، نیز از طغیان سه رودخانه در خرم‌آباد خبر داد و گفت که در بسیاری از خیابان‌ها و میدان‌های این شهر سیلاب گسترده و پرحجم جاری و وارد منازل و ساختمان‌ها شده‌است. او از ضرورت جابجایی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از اهالی خرم‌آباد و روستاهای اطراف آن به ویژه در مناطق جنوب شهر سخن گفت.

احمد مرادپور وضعیت شهر خرم‌آباد را قرمز توصیف کرده و گفته‌است پل اناری این شهر، ظهر روز دوشنبه براثر سیلاب کاملاً تخریب شد.

ا جاری شدن سیل در مناطقی از شهر خرم‌آباد، فرودگاه این شهر نیز به دلیل آب گرفتگی تعطیل و کلیه پروازها به یا از مقصد استان لرستان لغو شده‌است.

بر اساس اعلام مقامات راه آهن جمهوری اسلامی، راه‌آهن تهران-جنوب نیز به علت سیل در لرستان، ریزش کوه و رانش زمین مسدود شده است.

مقام‌های محلی از بحرانی شدن شرایط در شهرهای پلدختر ، معمولان و خرم‌آباد خبر می‌دهند.

فرماندار پلدختر گفته‌است که آب، برق، گاز و ارتباطات تلفنی شهرهای پلدختر و معمولان قطع و تمامی راه‌های زمینی به این دو شهر مسدود است.

به نوشته خبرگزاری فارس، در پلدختر برخی شهروندان در محاصره سیل بوده و برای حفظ جان خود و بر بام منازل اسکان یافته‌اند.

حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان در لرستان، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «دقایقی قبل یک مرد ۵۸ ساله قربانی سیل معمولان شد و جان خود را از دست داد.»

او تصریح کرد: «هم‌اکنون بر اثر طغیان رودخانه کشکان بخش غربی شهر معمولان زیر آب رفته و آب وارد تونل ورودی این شهر شده‌است.»

هادی درفشی، معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن ایران، روز دوشنبه گفت که بر اثر جاری شدن سیلاب بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی در استان‌هایی که درگیر بارندگی شدید و سیلاب بودند، تخریب شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او افزود: «همچنین بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان‌هایی که درگیر سیلاب بوده‌اند، نیازمند تعمیرات است.»

روز دوشنبه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از درگیر شدن حدود ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور در سیل خبر داد.

او افزود که تاکنون ۷۸ جاده بین شهری و ۲۱۹۹ جاده روستایی بر اثر سیلاب مسدود شده‌اند که امدادگران در تلاش برای بازگشایی آنها هستند.

پلیس راهور ایران از بارش برف در پنج استان، و بارش باران در ۲۰ استان، راه‌ و مسیرهای ایران خبر داده‌است.

سازمان هواشناسی از شهروندان خواسته تا روز دوشنبه از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب خودداری کنند و در مورد احتمال وقوع سیلاب در ۹ استان هشدار داده‌است.

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهور، بامداد روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه گفته در محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، همدان و کردستان بارش برف جریان دارد.

سرهنگ رحمانی افزوده است که در راه‌ها و محورهای مواصلاتی استان‌های تهران، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مرکزی، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، سمنان، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران، باران می‌بارد.

سازمان هواشناسی کشوری صبح روز دوشنبه در مورد وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس، هشدار داده‌است.

احتمال انسداد موقت برخی از جاده‌های ایران، به ویژه در مناطقی که بارش برف در آن‌ها جریان دارد، نیز مطرح شده‌است.

آب‌های خلیج فارس، به ویژه در سواحل بوشهر و خوزستان، در روز دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی شده‌است.

همزمان گزارش شده که نیروهای امدادگر و تیم‌های عملیاتی صنعت آب و برق کشور در استان‌های غربی و جنوب ‌غربی در «آماده‌باش» به‌سر می‌برند.​

در خوزستان هشت روستای منطقه بامدژ زیر آب رفته و بنا بر گزارش‌ها پنج روستای دیگر این بخش نیز در معرض تهدید جدی سیلاب قرار دارند.

ستاد مدیریت بحران این استان به شهروندان ساکن مناطق در خطر سیلاب در اهواز نیز پیامک‌های هشدار ارسال کرده‌ و خواسته است تا شهروندان از تردد و توقف در مناطقی که احتمال سیلاب وجود دارد، حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های ساحلی، خودداری کنند.

گفته می‌شود شهر سوسنگرد در ۵۵ کیلومتری اهواز، به‌دلیل بالا آمدن آب کرخه در معرض خطر سیلاب قرار گرفته‌ است.

​در کرمانشاه گزارش‌هایی در مورد اسکان اضطراری ده‌ها خانوار منتشر شده و در مورد آب‌گرفتگی به خصوص در نقاط پرخطر، هشدار داده‌ شده‌است.

برق ده‌ها روستا در کوهرنگ، واقع در استان چهارمحال و بختیاری نیز قطع شده‌است.

از سوی دیگر نماینده عالی دولت در استان البرز، خبرها و «شایعات» در مورد سرریزشدن سد امیرکبیر کرج و لزوم تخلیه نواحی اطراف آن را تکذیب کرده‌است.

روز گذشته نیز بارش‌ها در برخی مناطق ایران، ادامه داشت و در شهرها و روستاها در شمال، غرب و مرکز ایران باران شدت بیشتری گرفت.

بنا بر تازه‌ترین آماری که از سوی هلال احمر ایران ارائه شده، شمار جان‌باختگان سیل آغاز سال ۱۳۹۸ به ۴۵ تن رسیده‌است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، تعداد پل‌های تخریب شده بر اثر سیلاب در دو روز اخیر را ۸۴ دهنه ذکر کرده و افزوده است که «در ۱۵ استان درگیر در حوادث سیل اخیر ۱۴۱ رودخانه طغیان داشته‌اند و ۴۰۹ مورد رانش زمین گزارش شده‌است که بیشتر رانش‌ها مربوط به استان چهار محال بختیاری بوده‌است.»

رسانه‌های داخل ایران، شبکه‌های اجتماعی / ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG