لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

سیل در ایران: ادامه هشدارها، تعطیلی اداره‌ها و واحدهای صنفی در نقاط مختلف کشور


سیل و آبگرفتگی در استان مازندران
سیل و آبگرفتگی در استان مازندران

دست‌کم ۱۰ استان ایران در روز سه‌شنبه همچنان با سیلاب‌های ناشی از بارش‌های شدید مواجه هستند و ادامه بارش‌ها و نگرانی‌ها از طغیان رودخانه‌ها در مناطق مختلف، به صدور هشدارها، تعطیلی اداره و واحدهای صنفی انجامیده‌است. ‎

از کوهپایه تا ایذه

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از منابع محلی بامداد سه‌شنبه گزارش داده‌است که آب رودخانه فصلی «جبل» واقع در شهر کوهپایه در شرق اصفهان سرریز و این رودخانه «طغیان کرده است».

پیشتر برخی منابع از احتمال سرریز شدن «سد جبل» خبر داده بودند و گزارش‌های فعلی حاکی از سرریزشدن سد خاکی این روستا است.

کوهپایه در ۶۵ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

بارش‌های شدید و سیلاب باعث شده تا فرمانداری ایذه دستور به تعطیلی اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در این شهر بدهد. تصاویر و خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از باران‌های شدید و آغاز سیلاب‌ها در ایذه است.

ایذه از شهرهای استان خوزستان در جنوب غرب ایران است. مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ساعاتی پیش از مسافران نوروزی خواسته بود تا روز چهارشنبه هفته جاری در مکانی امن اسکان یابند.

خوزستان در کنار استان لرستان، مثل کهگیلویه و بویراحمد و ایلام، از جمله استان‌هایی هستند که روز گذشته در آن‌ها آماده‌باش اعلام شده بود.

روز گذشته اعلام شد ورودی راه‌های مواصلاتی از خرم آباد به پل‌دختر، به‌دلیل سطح آب‌گرفتگی، بسته شده‌است.

بامداد روز سه‌شنبه خبرهایی در مورد آبگرفتگی واحدهای مسکونی در پل‌دختر منتشر شد؛ از جمله آن‌ها اظهارات بخشدار معمولان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بود که همه راه‌های ارتباطی با این شهر قطع شده، آب نوشیدنی قطع شده و ده‌ها واحد مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

حبیب‌الله موسوی می‌گوید شهروندان این بخش «به چادرهای هلال احمر نیاز مبرم دارند».

خرم‌آباد
خرم‌آباد

خسارت‌های «سنگین» به کرمان

بنا بر گزارش‌ها استان کرمان در جنوب‌شرق کشور نیز طی روزهای گذشته «آسیب‌های گسترده‌ای» دیده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفته بیش از ۳۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی خسارت دیده‌اند. مسعود جمیلی گفته بیشترین خسارت‌ها به شهرستان رودبار جنوب وارد آمده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید کمبود امکانات و فرسوده بودن تجهیزات و زیرساخت‌ها در جنوب کرمان این منطقه را در مقابل کم‌ترین بارش‌ها نیز آسیب‌پذیر کرده‌است.

اروندکنار، آبادان
اروندکنار، آبادان

همزمان از شمال ایران خبر می‌رسد که دستور تخلیه گمیشان در استان گلستان صادر شده‌است. میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان، با اشاره به وضعیت بحرانی شهر آق‌قلا گفته «برای جلوگیری از خطرات احتمالی ساکنان گمیشان، شهر را تخلیه کنند یا در صورت داشتن خانه دو طبقه به طبقه بالا بروند».

از اظهارات سرپرست استانداری گلستان به‌نظر می‌رسد که شهروندان خودشان باید اقدام به خروج از شهر بکنند. تصاویر منتشرشده از شهر نیز نشان می‌دهد مردم به تنهایی در تلاش برای خروج از سیل یا ایجاد سیل‌بند هستند.

وضعیت امدادرسانی در استان گلستان طی روزهای گذشته با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد که در نهایت به برکناری استاندار آن انجامید.

تهران در آماده‌باش

در تهران نیز پلیس دستور به تعطیلی واحدهای صنفی در شمال کلان‌شهر داده‌است.

سرهنگ تقی افرند، معاون نظارت بر اماکن پلیس تهران گفته این دستور به «واحدهای صنفی واقع در دربند، درکه، فشم، لواسان، فرحزاد، کن و سولقان» ابلاغ شده‌است.

این مقام پلیس پایتخت از شهروندان نیز خواسته است از حضور در این مناطق خودداری کنند.

ساعاتی پیش از این ابلاغیه، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی کشور در مورد بارش شدید و سیلابی شدن رودخانه‌های استان تهران گفته بود: احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان تهران دور از ذهن نیست. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز گفته بود: «باید امشب با تمام وجود از تهران حفاظت کنیم».

پلیس تهران گفته در «آماده‌باش کامل به‌سر می‌برد» و قرارگاه ویژه‌ای «تشکیل شده‌است».

طغیان رودخانه‌ها و بارندگی‌های شدید در مازندران نیز به مزارع و باغ‌ها خسارت زده‌است.
طغیان رودخانه‌ها و بارندگی‌های شدید در مازندران نیز به مزارع و باغ‌ها خسارت زده‌است.

«ساخت‌وساز در دشت‌های سیلابی»

خبرگزاری ایسنا از ابراهیم مقیمی عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، نقل کرده‌است که در برخی مناطق سیل‌زده «به دشت‌های سیلابی که تبدیل به سکونتگاه‌های مردم شده، بی‌توجهی شده»‌ است.

آقای مقیمی در عین حال افزوده است که «در مناطق تجریش، حصارک، سرخه‌حصار، کن و پارک نهج‌البلاغه تهران پتانسیل‌های بالای سیلابی شدن وجود دارد».

خبرگزاری ایسنا می‌گوید در سال ۱۳۹۶ در مطالعاتی از سوی نازیلا کاردان، یوسف حسن‌زاد و ابوالفضل ارزنلو، گروهی از محققان ایرانی، آن‌ها در مورد خسارات سنگینی که از سیلاب به شهر آق‌قلا وارد می‌شود، هشدار داده بودند.

روز گذشته سازمان هواشناسی ایران در مورد وضعیت بارش‌های شدید و سیل‌آسا، طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در روزهای ۵، ۶ و ۷ فروردین ماه اخطاریه صادر کرد.

خبرگزاری‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی|ت|خ
XS
SM
MD
LG