لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

سیل ایران: تخلیه ده‌ها روستا در خوزستان؛ «روند نامطلوب» کمک‌رسانی به پلدختر


افزایش خروجی سدها و افزایش دبی رودخانه کارون، سیل‌بندها و خانه‌هایی را تخریب کرده‌است. (در تصویر: کارون)
افزایش خروجی سدها و افزایش دبی رودخانه کارون، سیل‌بندها و خانه‌هایی را تخریب کرده‌است. (در تصویر: کارون)

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، می‌گوید در چهار روز گذشته دست‌کم ۶۷ روستا در حاشیه دز، کرخه و کارون تخلیه شده‌اند.

در همین حال، هلال احمر ایران از «روند نامطلوب» کمک‌رسانی در شهر بحران‌زده پلدختر خبر داده‌است.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا بامداد ۱۴ اسفند از مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نقل کرده، تا کنون ۱۱ روستا در شوش، ۹ روستا در دزفول، ۲۷ روستا در شوشتر، ۱۳ روستا در اهواز و چند روستا در شادگان، دشت آزادگان، کارون و مناطق دیگر تخلیه شده‌اند.

آقای حاجی‌زاده می‌گوید شهرهای سید نعیم، سوسنگرد، بستان و رفیع و ده‌ها روستا در اهواز اهواز، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه، در حوضه آبریز کرخه، و نیز روستاهای دزفول، آهودشت شوش، شعیبیه شوشتر و بامدژ، در حوضه آبریز دز، در معرض خطر قرار دارند.

​تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از سیلاب‌ها و بحران ناشی از بارش و طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلفی از خوزستان است.

هلال احمر ایران بامداد چهارشنبه اعلام کرد به مناطق سیل‌زده خوزستان «۵۰ تن» کالا و اقلام امدادی ارسال شده‌است؛ برخی تصاویر و فیلم‌های منتشرشده حاکی از نارضایتی شهروندان در اردوگاه‌های موقتی و «کمبود» امکاناتی مانند پتو و مواد غذایی‌ست.

از سوی دیگر خبرها و گزارش‌ها از لرستان نیز حاکی از بحرانی بودن شرایط در برخی مناطق، شهرها و روستاهای سیل‌زده است.

روز گذشته ارتش ایران اعلام کرد گروهی از تکاوران دریایی تیپ عملیات ویژه و نیز شماری قایق مخصوص عملیات تجسس و نجات، هلیکوپتر و هواپیماهای گشتی به مناطق سیل‌زده در غرب و جنوب‌غرب اعزام شده‌اند.

در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی از وضعیت بحرانی در پلدختر و مناطق دیگر استان لرستان منتشر شده بود.

با این حال هلال احمر ایران در بیانیه‌ای که بامداد ۱۴ فروردین منتشر شده، گفته وضعیت امدادرسانی در پلدختر «روند مطلوبی را طی نکرده‌است».

هلال احمر می‌گوید «امدادرسانی در شهر پلدختر به دلیل برخی تنش‌ها و رفتارهای هیجانی و عدم نظم و آرامش لازم برای انجام فعالیت امدادگران، متأسفانه به رغم ده‌ها سورتی پرواز روند مطلوبی را طی نکرده است». این سازمان جزئیات بیشتری منتشر نکرده‌است.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که ظاهرا حضور محسن رضایی در پلدختر را نشان می‌دهد، در حالی‌که شماری از شهروندان به او اعتراض می‌کنند که «آمده‌است سلفی بگیرد».

دست‌کم پنج نفر -بنا بر آمارهای رسمی- در روز سه‌شنبه در لرستان و کردستان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی اورژانس ایران روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین از درگذشت ۵۷ نفر در سیل‌های اخیر خبر داد.

خبرگزاری‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی|ت|خ
XS
SM
MD
LG