لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

قطعی تولید نفت در برخی میادین خوزستان؛ آبگرفتگی‌ بی‌سابقه در عراق


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

وزیر نفت ایران با اشاره به کاهش تولید نفت در برخی نقاط درگیر سیل خوزستان خبر داد که برای نخستین بار برخی لوله‌ها در این استان از نفت خالی شده‌اند و «امیدواریم شاهد تلفات جانی نباشیم».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، بیژن زنگنه که به خوزستان سفر کرده است روز جمعه، ۲۳ فروردین، در واکنش به انتشار اخباری پیرامون جلوگیری وزارت نفت از ورود آب به تالاب هورالعظیم به دلیل وجود تاسیسات نفتی گفت: «جریان ضد انقلاب به دنبال انتشار این شایعه است که وزارت نفت مانع ورود آب به تاسیسات نفتی می‌شود.»

بخش عمده تولید نفت ایران در خوزستان انجام می‌شود، استانی که طی روزهای گذشته با سیل و آبگرفتگی مواجه بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، تعدادی از چاه‌ها در میدان «آب تیمور» و بخشی از میدان منصوری و چاه‌های آزادگان زیر آب رفته و در منطقه اهواز ۳ نیز بخشی از خطوط لوله و چاه‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند.

به گفته آقای زنگنه، یکی دیگر از اولویت‌های وزارت نفت جلوگیری از ورود آلودگی‌ نفتی به نقاط درگیر سیل و حفاظت‌ زیست‌محیطی از این مناطق است، زیرا در این صورت «مشکلات بیشتری برای ساکنان ایجاد می‌شود».

در این میان احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به خبرگزاری ایسنا گفت: «کم وبیش شکستگی لوله نفت و نشت منابع نفتی را در آب داریم، همچنین بالا آمدن رودخانه‌ها در یکی دو جا، مخازن تلمبه‌خانه‌ها را واژگون کرده و گازوئیل در رودخانه‌ها ریخته شده است.»

به گفته وی، خطر شکستگی خطوط لوله نفت بر اثر رانش زمین و سیلاب در خوزستان و خود تالاب هورالعظیم نیز وجود دارد.

دولت می‌گوید بیش از ۲۰۰ روستا و پنج منطقه اهواز تخلیه شدند و تاکنون ۷۷ نفر در سیلاب‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با اشاره به رهاسازی جریان سیل به هورالعظیم گفت در حال حاضر تمام تالاب هورالعظیم جز یک جاده دسترسی و محوطه این تاسیسات نفتی را آب فراگرفته است.

وی همچنین اعلام کرد: «حجم آب به قدری بالا بود که با شکستن دایک مرزی بخشی از این آب به سمت عراق هدایت شد.»

خود عراق نیز طی روزهای گذشته، با سیل و آبگرفتگی‌ بی‌سابقه طی دهه‌های گذشته مواجه شده، سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌های این کشور به حد اشباع رسیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد ذخیره آب سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌های عراق به «بالاترین حد» رسیده‌ است و احتمالا هزاران خانوار مجبور به ترک مناطق مسکونی سیل‌زده شوند.

این گزارش می‎افزاید که آب شدن برف در کوه‌های ایران و ترکیه و بارش شدید باعث شده عراق با چالش سیل مواجه شود.

ذخایر آب سد سامرا در نزدیکی پایتخت عراق به بالاترین حد خود رسیده، دریاچه ثِرثار نیز تا حد اشباع پر شده است. برخی سدهای دیگر عراق نیز در مناطی شمال شرق، نزدیک ایران به حد سرریز شدن رسیده‌اند.

در همین حال آغاز فصل بهار و آب شدن برفها در ایران نیز زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در همین زمینه سحر تاجبخش مسلمان،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی، روز جمعه اعلام کرد که «در حال حاضر وضعیت دمای هوا تا دو روز آینده رو به افزایش است که این مسئله احتمال ذوب برف و افزایش دبی طبیعی رودخانه‌ها را بالا خواهد برد».

وی از ورود یک سامانه بارشی به هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خبر داد و گفت: «بارش‌های مذکور به صورت رگباری بوده و قطعا مانند روزهای گذشته نخواهد بود، ولی باید بگوییم که همچنان احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب احتمالی در این مناطق وجود دارد.»

اما در ادامه برآوردهای اولیه از میزان خسارت سیل به کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از خسارت دو هزار میلیارد تومانی سیل به واحدهای صنعتی کشور خبر داد.

او گفت که ۲۵ شهرک صنعتی در مناطق سیل‌زده جز خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند.

برآوردهای اولیه حکایت از آن دارد که بخش کشاورزی ایران نیز حدود ۳۵۰ میلیون دلار از این سیل خسارت دیده است. سیل خسارات زیادی به خانه‌ها و زیرساخت‌های کشور نیز وارد کرده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، مهر، فارس، تسنیم، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG