لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

بلاتکلیفی بودجه واردات واکسن آنفلوآنزا به ایران «به دلیل تحریم‌ها»


یک نماینده مجلس ایران می‌گوید مبلغ ۲۲ میلیون یورویی که به واردات واکسن آنفلوآنزا اختصاص یافته، به دلیل تحریم‌ها در یکی از بانک‌های ترکیه بلاتکلیف مانده و همین حالا نیز برای تزریق واکسن دیر است.

علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر، روز شنبه، ۲۹ شهریور، در مصاحبه با ایلنا تاکید کرد، اگر تزریق این واکسن طی یکی، دو هفته آینده انجام نگیرد، کارآیی لازم را نخواهد داشت.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان در اظهارات روز شنبه خود در مجلس، «تحریم‌ها» را دلیل مشکلات پیش‌آمده در انتقال هزینه به شرکت تولیدکننده دارو عنوان کرد.

آقای باقرزاده به نقل از همکاران خود در سازمان غذا و دارو توضیح داد: «بانک مرکزی پول واردات واکسن آنفلوآنزا را واریز و ارز هم تامین کرده و در حال حاضر هم در حسابی در ترکیه است تا تحویل شرکت تولیدکننده دارو شود، اما به خاطر تحریم‌ها هنوز در ترکیه مانده است.»

اوایل شهریورماه، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از افزایش احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا و بالا رفتن آمار مرگ و میر در فصل پاییز خبر داد.

این مقام وزارت بهداشت، افزایش تجویز واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های آسیب‌پذیر را راهکار اصلی به منظور پیشگیری و مقابله با این وضعیت عنوان کرد.

علی‌اصغر باقرزاده نیز در مصاحبه اخیر خود با اشاره به این که افراد در گروه‌های پرخطر از کادر درمان تا بیماران مبتلا به دیابت و سرطان و سالمندان، باید هر چه زودتر این واکسن را بزنند، اظهار داشت: از نظر پزشکی، در حال حاضر، تزریق واکسن دیر است.

او افزود: واردات واکسن آنفلوآنزا و توزیع آن در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کشور، باید خیلی زودتر انجام می‌گرفت تا «اشخاصی که در معرض (خطر) هستند، طبق پروتکل‌ها از آن استفاده کنند».

به گفته این نماینده مجلس، شواهد پزشکی نشان می‌دهد بهترین زمان تزریق واکسن مهرماه است، زیرا دو هفته طول می‌کشد تا آنتی‌بادی در بدن تولید و سطح ایمنی ایجاد شود.

آقای باقرزاده در ادامه اظهار امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر مشکل تحویل پول به شرکت تولیدکننده واکسن برطرف شود تا توزیع آن ظرف یکی، دو هفته آینده برای استفاده گروه‌های پرخطر و کادر درمان امکان‌پذیر باشد.

واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور در حالی با تاخیر مواجه است که بنابر اظهارات روز جمعه معاون وزارت بهداشت ایران، شیوع ویروس کرونا در کشور حالتی «شبه انفجاری» به خود گرفته و تمام استان‌ها بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز پیش از این در اوایل مرداد نوشت، با وجود این‌که مواد غذایی و دارو مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند، بانک‌ها و کشورهای خارجی به دلیل نگرانی از پیچیدگی قوانین تحریم‌ها تمایلی به معامله با ایران ندارند.

توافق تجاری بشردوستانه سوئیس با تایید آمریکا از ماه فوریه گذشته به اجرا گذشته شد تا شرایط را برای خرید مواد غذایی و دارو از شرکت‌های سوئیسی فراهم کند.

این در حالی است که منابع آگاه از معاملات خارجی ایران می‌گویند بانک مرکزی این کشور هنوز نتوانسته راهی برای انتقال درآمدهای نفتی خود به شرکت‌های سوئیسی پیدا کند.

XS
SM
MD
LG