لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

امیرعبداللهیان: مذاکرات خیلی زود از سرگرفته می‌شود


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در حال گفت‌وگو با مجری شبکه خبری ان‌بی‌سی
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در حال گفت‌وگو با مجری شبکه خبری ان‌بی‌سی

وزیر خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی «خیلی زود» آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است، اما آمریکا با عدم لغو تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، «پیام‌های منفی» ارسال می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه دوم مهرماه در گفت‌وگو به شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا تاکید کرد که دولت جو بایدن در ایالات متحده باید علاقه خود به دیپلماسی را با عمل نشان دهد.

وی گفت: «آنها (آمریکا) می‌گویند آماده بازگشت به تعهدات برجامی هستیم، اما هیچ عملی که این ادعا را برای دولت جدید و مردم ایران ثابت کند، انجام نمی‌دهند. بدتر از آن، همزمان در حال برنامه‌ریزی برای تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.»

آخرین دور مذاکرات هسته‌‎ای میان ایران و اعضای برجام ۳۰ خرداد به اتمام رسید، اما ایران طی ماه‌های گذشته تاریخی برای بازگشت به برجام اعلام نکرده است. آقای عبداللهیان حتی ماه گذشته اعلام کرده بود دولت جدید ایران در حال ارزیابی مجدد مذاکرات است و بازگشت به میز گفت‌وگو چند ماه زمان نیاز دارد.

با این‌حال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته جاری گفت که طی «چند هفته» مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

هنوز معلوم نیست آیا دولت ابراهیم رئیسی مایل به ادامه مذاکرات از همان مرحله‌ای که متوقف شده، خواهد بود یا شروط جدیدی را مطرح خواهد کرد.

قبلا خبرگزاری رویترز از منابع ایرانی گزارش داده بود که دولت رئیسی احتمالا حق غنی‌سازی ۶۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته را در مذاکرات مطرح کند.

آمریکا و شرکای اروپایی برجام طی هفته‌های گذشته از ایران خواسته‌اند فورا به میز مذاکرات برگردد و آنها نمی‌توانند تا ابد منتظر تهران بمانند. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در کمیسیون برجام نیز گفته است ایران باید از همان جایی که مذاکرات متوقف شد، گفت‌وگوها را ادامه دهد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفته است این بسته به آمریکا است که جدیت خود را برای بازگشت به برجام نشان دهد.

انتظار لغو تحریم‌های آمریکا برای نشان دادن جدیت این کشور در حالی است که آقای بایدن بارها گفته است که تنها در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای آماده لغو تحریم‌ها است.

وزیر خارجه ایران می‌گوید آقای بایدن منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق در قبال ایران است، اما هنوز هم تحریم‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد.

وی همچنین گفت که طی سال‌های گذشته ایران از مزایای برجام بهره‌مند نشده است و اکنون دولت جدید ایران در حال بازبینی مذاکراتی است که در دولت حسن روحانی انجام شده است.

این مقام ایرانی افزود که دولت رئیسی انتظار «نتایج مشخص» از مذاکرات هسته‌ای دارد.

آقای امیر عبداللهیان همزمان مصاحبه‌ای نیز با ایرنا داشت که در آن با تاکید بر اینکه تهران در حال بررسی رویکردها و مطالعه پرونده برجام است، گفت در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت، اما میز مذاکره‌ای که «نتیجه‌بخش و ثمربخش» باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکراتش با همتایان اروپایی و مسوولان بین‌المللی از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما به صراحت به آنها اعلام کردیم که دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست. برای ما دستاورد ملموس مهم است».

با استفاده از گزارش‌های ان‌بی‌سی، ایرنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG