لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

بازی الاتحاد عربستان و سپاهان به‌دلیل «وجود مجسمه قاسم سلیمانی» در ورزشگاه نقش جهان اصفهان لغو شد


رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۱۰ مهر گزارش دادند بازی تیم الاتحاد عربستان در مقابل سپاهان اصفهان که قرار بود در ورزشگاه نقش جهان اصفهان انجام شود، به‌دلیل حاضر نشدن تیم عربستانی لغو شد.

گزارش‌ها حاکی است که تیم الاتحاد به‌دلیل «وجود مجمسه» قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، و پلاکاردهای سیاسی در این ورزشگاه حاضر به انجام بازی نشد و آن را «بهره‌برداری سیاسی» از بازی فوتبال دانسته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تایید کرد که بازیکنان تیم الاتحاد عربستان به‌دلیل وجود مجسمه‌های قاسم سلیمانی حاضر به خروج از رخکتن نشدند و بازی لغو شد.

قاسم سلیمانی نقش کلیدی در تجهیز، آموزش و هدایت گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در منطقه از جمله گروه حوثی‌های یمن داشت.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با این گروه که پایتخت یمن را در اختیار دارد در جنگ است.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۶۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه نقش جهان اصفهان گرد آمده بودند تا بازی دو تیم را از نزدیک تماشا کنند. هواداران سپاهان پس از امتناع بازیکنان الاتحاد عربستان، خطاب به مسئولان ایرانی شعار دادند که «فوتبال با سیاست نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» و «رضاشاه، روحت شاه».

سایت روزنامه «جام جم»، وابسته به صداوسیما، به‌طور تلویحی دلیل لغو بازی را وجود مجسمه قاسم سلیمانی اعلام کرد ولی نوشته که «این تیم عربستانی روز گذشته در همین ورزشگاه که تندیس شهید سردار حاج قاسم سلیمانی وجود دارد، تمرین کرده بود و بسیار بعید است که تیم عربستانی بابت چنین موضوعی، این گستاخی را کرده باشد».

به نوشته جام جم، «این تندیس بیش از چهار سال است که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان وجود دارد».

از سوی دیگر، معاون سیاسی استانداری اصفهان در واکنش به لغو بازی سپاهان و الاتحاد گفته که «دلیل باشگاه عربستانی‌ واهی است».

محمدرضا جان‌نثاری افزوده است: «ورزشگاه نقش جهان پیشتر مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته بود و الاتحاد هم دیروز در این زمین تمرین کرده بود. دلیلی که باشگاه الاتحاد اعلام کرده، واهی است».

واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا

در همین حال، کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه‌ای اعلام کرد بازی دو تیم که قرار بود در ورزشگاه نقش جهان برگزار شود به‌دلیل «شرایط پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره» لغو شد.

این کنفدراسیون بدون اشاره به جزئیات، بر تعهد خود نسبت به تضمین امنیت بازیکنان، مسئولان مسابقه، تماشاگران و همه افراد درگیر در آن تاکید کرده و گفته است که این موضوع را به کمیته‌های مربوطه ارجاع می‌دهد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

در صورتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه ایران رای دهد، سه امتیاز بازی به تیم الاتحاد داده خواهد شد ضمن این‌که تیم سپاهان اصفهان با جریمه مالی و محرومیت روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، ممکن است فیفا نیز مجازات‌هایی برای فدراسیون فوتبال ایران در نظر بگیرد.

خرداد امسال نیز وزیر خارجه عربستان سعودی که پس از هفت سال قطع رابطه ریاض و تهران به ایران سفر کرده بود، حاضر نشد در سالن کنفرانس خبری وزارت خارجه که تصویر قاسم سلیمانی در آن نصب شده بود شرکت کند، و مقام‌های این وزارتخانه مجبور شدند که محل کنفرانس را تغییر دهند.

روابط ایران و عربستان که تا اوایل سال جاری قطع بود، مانع انجام بازی بین باشگاه‌های دو کشور از سال ۱۳۹۵ تا شهریور امسال در زمین یکدیگر شده بود.

اما به‌دنبال سفر تیم النصر عربستان به ایران و بازی با تیم پرسپولیس در دو هفته پیش این سد شکسته شد، و قرار بود که دیدار الاتحاد و سپاهان اصفهان این روند را تدام بخشد اما این بازی به‌دلیل فضای سیاسی حاکم بر ورزشگاه نقش جهان اصفهان لغو شد.

قاسم سلیمانی که شخصیت او همواره جنجال‌برانگیز بوده است، برای سال‌ها فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران را برعهده داشت اما در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در جریان حمله نیروهای آمریکایی به کاروان حامل وی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

دولت دونالد ترامپ، قاسم سلیمانی را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا و ثبات در منطقه معرفی کرد و پس از کشته شدن او اعلام کرد که جهان بدون او «جای امن‌تری خواهد بود».

جمهوری اسلامی ایران از آن زمان با «قداست» بخشیدن به شخصیت و عملکرد قاسم سلیمانی، تبلیغات وسیعی برای معرفی او در رسانه‌ها و اماکن عمومی انجام داده و در بسیاری از نقاط کشور تصاویر یا مجسمه‌های او را نصب کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی، رویترز و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG