لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

واکنش‌ها به سخنان کی‌روش؛ مورگان شوستر یا عضو جبهه پایداری


کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی
کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی

واکنش‌ها به سخنان کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی، همچنان ادامه دارد و کنایه دو مربی پیش از این نیز سابقه داشته اما اینبار موضوع با ورود مقامات وزارت ورزش ایران و برخی از مجریان تلویزیونی جنبه دیگری پیدا کرده است.

رضا صالحی ‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، این سخنان را «باج خواهی» خواند و گفت که سرمربی تیم ملی « حقی برای دخالت در امور داخلی کشور را ندارد».

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، نیز گفت: «کادر فنی و مسولان تیم‌ ملی فقط موظف است به مسائل فنی تیم بپردازد و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی پرهیز کند».

باشگاه پرسپولیس نیز اعلام کرد: «هیچ فراز و صحنه‌ای از تاریخ فوتبال ایران را به یاد نمی‌آوریم که در میانه جام ملت‌های آسیا یا هر تورنمنت ملی دیگر، سرمربی ایران به جای تمرکز روی تیم ملی، درباره یک باشگاه ایرانی یا یک مربی شاغل در لیگ برتر صحبت کند».

کارلوس کی‌روش در سخنان خود گفته بود: «در حالی که ما اینجا افرادی داریم که پول غذایشان را ندارند، آنها با امکانات درجه یک، به ژاپن سفر می‌کنند. چه کسی این اجازه را به آنها می‌دهد؟».

مترجم این سخنان را اینگونه ترجمه کرد: «وقتی ما مشکلاتی داریم که بسیار پایه‌ای است، از بعد حقوق‌ها و از بعد اینکه غذا سر سفره افراد برای زن و بچه‌هایشان باشد، این مشکلات اینجا وجود دارد، ولی این اجازه را به آنها می‌دهند تا با پرواز فرست کلاس به ژاپن بروند».

در حالیکه برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مجریان برنامه‌های ورزشی و همچنین مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش ایران به این سخنان شدیدا حمله کرده‌اند، برخی خبرنگاران و کاربران توییتر می‌گویند او در باره شرایط تیم ملی حرف زده است نه وضعیت اقتصادی مردم ایران.

هیوا یوسفی، خبرنگار روزنامه همشهری، نوشت: «نمی‌خواهم از کی‌روش بی‌دلیل دفاع کنم ولی برداشتی که از حرفاش شد، درست نبود. من روبروش ایستاده بودم، داشت در مورد شرایط تیمش حرف می‌زد نه مردم ایران. بعدا هم جداگانه باهاش حرف زدم. گفت مجبور شده از حساب شخصیش برای تیم هزینه کنه».

برخی از کاربران توئیتر یادآوری کردند که سرمربی تیم ملی «هیچ اشاره‌ای به فقر مردم ایران نمی‌کند» و «شرایط کنونی اردوی تیم ملی را با پرسپولیس مقایسه می‌کند».

برخی کاربران توئیتر از درگیری بین مربی و بازیکنان تیم ملی نوشته‌اند.

در مقابل کامبیز حسینی، طنزپرداز، حملات به کی‌روش را باعث تضعیف روحیه بازیکنان تیم ملی دانست و نوشت که « واقعا جای تاسفه که این همه آدم آٰرزوی شکست کیروش و تیم ملی رو دارند. اولین بار در زندگیم دارم با همچین پدیده ای مواجه می شم».

تعدادی از مجریان برنامه‌های ورزشی تلویزیون ایران شدیدا به این سخنان کیروش حمله کرده‌اند.

از جمله جواد خیابانی، مجری تلویزیون، ضمن انتقاد شدید از این سخنان از کارلوس کیروش، خواست به مردمی که به گفته او، «گرسنه‌اند» کمک کند.

مازیار ناظمی، مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش، نیز از این سخنان جواد خیابانی دفاع کرده است.

در مقابل برخی کاربران توئیتر عکس‌ها و فیلم‌هایی ازکمک‌های کیروش به برخی موسسات خیریه منتشر کرده‌اند.

در همین حال سینا ولی الله،مجری شوهای هنری تلویزیونی درشبکه‌های خارج از ایران، نوشت: «من حاضرم کی‌روش رو همین امروز اخراج کنن بره ولی خیابانی که سطح سوادش در حد وای یور تیم ورلد کاپ نو هست راجع به جفنگیات کی‌روش نظر کارشناسی نده، یعنی یکی که ترم دو کلاس زبانه هم می‌فهمه توهینی نشده که این اومده میگه مردم ما شرافت دارن! کارش شده بازی با احساسات مردم عین نوحه خونا!».

​بخش دیگری از سخان کی‌روش درباره رهبر جمهوری اسلامی بحث برانگیر شده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفته بود که پس از پیام رهبر جمهوری اسلامی درباره تیم ملی «وزارت ورزش کاملاً علیه من شد. خواسته وزیر ورزش این بود که نمی‌خواهد کی‌روش اینجا باشد».

برخی از کاربران توئیتر هدف از این سخنان را چاپلوسی و تلاش او برای جلب نظر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

در مقابل میلاد گودرزی، روزنامه نگار، با انتشار فیلمی از سخنان کی‌روش نوشت: «این بخش از صحبت‌های امروز کارلوس کی‌روش رو هیچ رسانه‌ای تقریباً پوشش نداد، جایی که گفت من از اون دست مربی‌هایی نیستم که اهل پاچه خواری از حکومت و سیستم باشم».

برخی از کاربران توئیتر نیز عملکرد کی‌روش را یادآوری کرده و از آن دفاع کرده‌اند. از جمله مهدی الیاسی حملات به سرمربی تیم ملی را با اخراج مورگان شوستر، مستشار مالی آمریکایی، از ایران با فشار بریتانیا و روسیه مقایسه کرده است.

این سرمربی پرتغالی از سال ۱۳۹۰ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده دارد و هم اکنون در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که در امارات متحده برگزار می‌شود همراه با تیم ایران حاضر است.

گزارش‌ها حاکی است که او در حال مذاکره با فدراسیون فوتبال کلمبیا برای در دست گرفتن هدایت تیم ملی این کشور است.

XS
SM
MD
LG