لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

جام جهانی فوتبال زنان و لیگ زنان ایران؛ غایبان صداوسیما


لیگ برتر فوتبال زنان ایران با قهرمانی بمی‌ها به پایان رسید
لیگ برتر فوتبال زنان ایران با قهرمانی بمی‌ها به پایان رسید

لیگ برتر فوتبال زنان ایران با قهرمانی بمی‌ها به پایان رسید. جام جهانی فوتبال زنان هم در حال برگزاری است. هر دو رویداد اما با بی اعتنایی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.

در ایران، جام جهانی فوتبال زنان مطلقاً پخش نمی‌شود. از پخش زنده لیگ پرشور و هیجان زنان فوتبالیست ایرانی نیز خبری نیست.

لیگی که برای ششمین بار با قهرمانی دختران بم به پایان رسید. آنها در زمین تیم قدرتمند ذوب آهن اصفهان به پیروزی رسیدند تا با ۲۱ برد، یک تساوی و بدون باخت، مقتدرانه روی سکوی نخست بایستند.

الهام انصاری که در هر شش قهرمانی بمی‌ها عضو این تیم بود، در ۳۰ سالگی با چشم‌های گریان و با همراهی هم تیمی‌هایش چهار گوشه زمین را بوسید تا از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

جالب اینکه پس از بمی‌ها شهرداری سیرجان دیگر تیم استان کرمان روی سکوی دوم ایستاد. آنها هفته آخر مقابل آذرخش تهران ۱۱ گل زدند.

سپاهان اصفهان، راه یاب ملل مریوان، ذوب آهن، ملوان بندرانزلی، پالایش گاز ایلام، همیاری آذربایجان غربی، پارس جم، خلیج فارس شیراز، آذرخش و سپیدار قائمشهر در رده‌های بعدی ایستادند.

طبق آمار منتشر شده در پایگاه خبری فوت لیدی که رسانه اختصاصی فوتبال و فوتسال زنان ایران است، زهرا قنبری مهاجم مهارناپذیر بمی‌ها در تمام بازی‌ها گل زد!

قنبری با ۵۱ گل زده و با برتری مطلق جام خانم گلی لیگ زنان ایران را نصیب خود کرد. هاجر دباغی، سارا قمی و افسانه چترنور هرکدام ۳۱ گل به ثمر رساندند.

الهام محمودی کارشناس فوتبال و فوتسال زنان در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «از سال ۸۶ که لیگ راه افتاد در اکثر دوره‌ها بم و سیرجان اول یا دوم شده‌اند. با وجود عادی بودن انحلال تیم‌های زنان در سراسر کشور، فرهنگ حمایت از فوتبال زنان در کرمان جا افتاده.»

او در یادداشت خود به تلاش مرضیه جعفری سرمربی بم، مریم جهان نجاتی سرمربی سیرجان و سعیده ایرانمنش سرمربی فوتسال دختران کویر مس کرمان برای تبیین ضرروت حمایت از تیم‌های زنان، نزد مدیران استانی اشاره کرده است.

از طرفی تداوم سالانه موفقیت‌ها و تصاحب جام‌های متعدد، سرمایه‌گذاران را مجاب کرد تا از انحلال تیم‌های ورزشی زنان استان‌شان صرف نظر کنند.

همزمان در جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی فرانسه، انگلیس توانست با سه گل نروژ را شکست دهد و اولین تیمی باشد که به نیمه نهایی می‌رسد.

رقیب آنها برای صعود به فینال، برنده دیدار تیم‌های قدرتمند آمریکا و فرانسه خواهد بود.

این دیدارها نیز به طور کامل با بی اعتنایی رسانه ملی مواجه شده است که کنایه‌های فوتبالدوستان را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته. آنان ناگزیرند از طریق شبکه‌های خارجی پیگیر این رقابت‌ها باشند.

در ادامه جام جهانی، برندگان دیدارهای ایتالیا با هلند و آلمان با سوئد نیز به جمع چهار تیم برتر راه خواهند یافت.

استرالیا، چین و ژاپن به عنوان نمایندگان موفق AFC به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کردند اما با قبول شکست از رقبای خود حذف شدند.

به این ترتیب آمریکا و هفت کشور اروپایی، تیم‌های مرحله یک‌چهارم نهایی را تشکیل دادند.

در صدر جدول گلزنان الکس مورگان از آمریکا، سم کر استرالیایی و الن وایت از انگلیس با پنج گل زده قرار گرفته‌اند که در این بین، مورگان و وایت می‌توانند بر تعداد گل‌های خود بیافزایند.

XS
SM
MD
LG