لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۵

ایران در جام جهانی؛ فاجعه فوتبالی و شرمندگی غیرفوتبالی


برای آغاز دومین بازی از جام جهانی ۲۰۲۲، بازیکنان ایران در حالی برای مراسم معارفه ایستاده بودند که همزمان شهرهایی چون مهاباد، جوانرود و پیرانشهر زیر آتش سنگین توپخانه جمهوری اسلامی قرار داشتند.

هیچ یک از بازیکنان، سرود جمهوری اسلامی را نخواندند. آن دو بازیکنی هم که مقابل نیکاراگوئه سرود را خواندند یعنی مهدی ترابی و وحید امیری، در زمین نبودند.

با تصادف بیرانوند و حسینی که منجر به مصدومیت شدید و خروج دروازه‌بان شماره یک ایران شد، حسین حسینی به میدان آمد تا شش بار در برابر قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ تسلیم شود.

بدترین شکست تاریخ فوتبال ایران با نتیجه شش بر یک مقابل ترکیه در سال ۱۳۲۹ رقم خورده است. پس از ۷۲ سال، نتیجه‌ای تقریباً مشابه به ثبت رسید.

کی‌روش که با کلمبیا شش گل از اکوادور دریافت کرد و شغلش را از دست داد، این بار در جام جهانی، نظاره‌گر گل‌باران تیمش برای ثبت همان نتیجه بود.

بهترین شروع تاریخ انگلیس در جام جهانی رقم خورد. همچنین تکرار شش گل زده برای سه‌شیرها که پیش از این فقط یک بار، در جام جهانی قبلی، مقابل پاناما رخ داد.

گلزنی مارکوس رشفورد فقط ۴۹ ثانیه پس از ورود به زمین نیز از وقایع تاریخی این دیدار یک‌طرفه بود. فقط دو یار تعویضی دیگر در تاریخ جام جهانی، در مدت زمانی سریع‌تر از مهاجم منچستر یونایتد موفق به گلزنی شده‌اند.

مدت زمان مسابقه هم کم سابقه بود. نیمه اول یک‌ساعت طول کشید. وقت اضافه در نیمه دوم نیز دو رقمی بود.

فوتبال ایران از هر لحاظ، با انگلیس غیر قابل مقایسه است. شکست ایران مقابل انگلیس دور از انتظار نبود. اما نمایش سست و شکننده ملی‌پوشان، بینندگان حرفه‌ای فوتبال را به حیرت وا داشت.

بازیکنانی که از همان تونل منتهی به زمین، ترس خورده و از پیش باخته به میدان آمده بودند. آن‌ها از توان گردش توپ و صدور پاس صحیح برخوردار نبودند. مدام زیر توپ می‌زدند.

سرخپوشان ایران هنگام هجوم حریف نیز چنان سراسیمه می‌شدند که عملاً چیزی به نام دفاع تیمی یا دفاع سازمانی، وجود نداشت.

علامت سوال اصلی، در خصوص ترکیب تیم ملی است. چرا کی‌روش ترکیب برنده در برابر اروگوئه را که مقابل سنگال هم نمایش خوبی داشت، به هم ریخت؟

چرا خط دفاع دفاعی موفق را تغییر داد؟ چرا ابوالفضل جلالی با وجود نمایش عالی در برابر اروگوئه، جایی در ترکیب نداشت؟

روزبه چشمی با هر مربی دیگری، حتی به اردو هم دعوت نمی‌شد اما مقابل انگلیس در ترکیب اصلی حاضر شد. قرار بود او با قامت ۱۹۲ سانتیمتری‌اش روی سر هری مگوایر بپرد اما از پس همین کار هم برنیامد.

چرا علی کریمی در ترکیب، جای عزت‌اللهی را گرفت؟ کریمی در نیمه اول به ندرت به چشم آمد. حتی بدون توپ هم دیده نمی‌شد و بین دو نیمه جایش را به عزت‌اللهی داد.

بیرون نشاندن قدوس که تنها بازیکن ایرانی لیگ برتر است هم از عجایب ارنج کی‌روش بود. قدوس هم مقابل اروگوئه آزمون خوبی پس داده بود.

علیرضا جهانبخش نیمه‌ای ناامید کننده را سپری کرد. او حتی سایه خودش هم نبود. جهانبخش در هفته‌ای که گذشت، بیش از هر بازیکن دیگری تحت فشار مردم قرار گرفت که چرا در کنفرانس خبری، نسبت به سرکوب مردم ایران اظهار بی‌تفاوتی کرده.

در این بین، خواهر جهانبخش و همسرش نیز در قزوین، توسط مامورین امنیتی ضرب‌وشتم شدند.

البته قلیزاده که جایگزین وینگر فاینورد روتردام شد، به همان کم اثری جهانبخش بود. سردار آزمون هم که حدود دو ماه از میادین دور بوده، موقعیتی ایده‌آل را به تیر کوبید که دلیلی جز ناآمادگی ندارد.

تنها یار ایران که در حد خودش ظاهر شد، مهدی طارمی بود. او اولین بازیکن ایرانی است که موفق به ثبت دو گل در جام جهانی می‌شود.

پیش از مهاجم بوشهری باشگاه پورتو، حسن روشن و ایرج دانایی فر در جام جهانی ۱۹۷۸، مهدی مهدوی كیا و حمید استیلی در ۱۹۹۸، یحیی گل‌محمدی و سهراب بختیاری‌زاده در جام ۲۰۰۶، رضا قوچان‌نژاد در ۲۰۱۴ و کریم انصاری‌فرد هم در ۲۰۱۸ گل زده بودند.

طارمی حالا در کنار انر والنسیا از اکوادور و بوکایو ساکا از انگلیس در صدر جدول گلزنان جام جهانی است.

کارلوس کی‌روش در جریان نیمه دوم و شعارهای «بی‌شرف» هواداران خطاب به مهدی ترابی، حرکاتی که بیانگر عصبانیت شدید او بود را رو به معترضین کرد و از آن‌ها خواست سکوت کنند. تقابلی که به درگیری لفظی بین طرفین انجامید.

او که در پرتغال، کلمبیا و مصر هم سابقه تنش با هواداران را دارد، در نشست خبری خود با انتقاد از تماشاگران معترض ایرانی گفت: «از کسانی که نمی‌خواهند از تیم پشتیبانی کنند، می‌خواهم‌ به‌ ورزشگاه نیاند و در خانه بمانند».

یک هوادار ایرانی فوتبال پارچه نوشته‌ای در ورزشگاه آل خلیفه قطر در دست گرفته است که روی آن شعار معترضان نوشته شده: «زن، زندگی، آزادی»
یک هوادار ایرانی فوتبال پارچه نوشته‌ای در ورزشگاه آل خلیفه قطر در دست گرفته است که روی آن شعار معترضان نوشته شده: «زن، زندگی، آزادی»

طبیعتاً هواداران ایرانی که از نقاط مختلف دنیا به قطر آمده‌اند، از کی‌روش دستور نمی‌گیرند. برای همین بیرون از ورزشگاه، با شعارهایی نظیر «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، و...، توجه دوربین‌ها را به خود جلب کردند.

کی‌روش جملات عجیب دیگری را هم در نشست خبری به زبان آورد. اعتبار بازی نخست در جام جهانی را تا سطح یک دیدار تمرینی پایین آورد و گفت: «این دیدار شکست محسوب نمی‌شود. بلکه یک جلسه تمرینی خوب بود و یاد گرفتیم که برای بازی‌های آینده آماده‌تر باشیم!»

واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی، عمدتاً ابراز خوشحالی از باخت سنگین ایران بود. رویکردی که با توجه به سوزاندن بنرهای تیم ملی در بزرگراه‌ها، کسی را غافلگیر نکرد.

ایران برای جبران این نتیجه در برابر ولز، محتاج دگرگونی اساسی در ارنج، و بازنگری در برنامه‌های تاکتیکی است.

بازیکنان هم برای جلب رضایت مردمی که هفته‌هاست تحت سرکوب مستمر جمهوری اسلامی قرار دارند، باید طرحی نو در اندازند.

جبران این نقیصه، برای مردم بسیار مهم‌تر از جبران نتیجه بازی است. بازی ایران با ولز، جمعه در ورزشگاه احمد بن علی الریان برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG