لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

صعود ایران به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا


تیم ملی فوتبال ایران با برتری دو بر صفر مقابل عمان، راهی مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شد.

ایران با این پیروزی در مرحله بعدی به مصاف چین خواهد رفت. چین در بازی دوم از روز یکشنبه موفق شد با نتیجه دو بر یک تایلند را شکست دهد. ژانگ لین‌پنگ مدافع مرکزی چین با دریافت کارت زرد، بازی با ایران را از دست داد.

گل‌های ایران توسط علیرضا جهانبخش و اشکان دژآگه وارد دروازه عمان شد. مهم‌ترین موقعیت عمان، ضربه پنالتی در همان نخستین دقیقه از بازی بود که بیرانوند با واکنش عالی‌اش توپ را روانه کرنر کرد.

به این ترتیب ایران در چهارمین بازی نیز با درخشش علیرضا بیرانوند دروازه‌اش را بسته نگه داشت.

ایران در نخستین مسابقه با ۵ گل یمن را شکست داد. سپس ۲ بر صفر ویتنام را برد و در سومین مسابقه روبروی عراق به تساوی بدون گل رسید تا صدرنشین گروه D شود.

این صدرنشینی به ایران کمک کرد تا در بخش مناسبی از جدول قرار بگیرد و اولین بازی‌اش مقابل عمان، تیم سوم گروه F باشد.

شاگردان وربیک بعد از دو باخت پیاپی در برابر ازبکستان و ژاپن، در آخرین دیدار مرحله گروهی ترکمنستان را ملغوب کردند تا به عنوان یکی از تیم‌های سوم گروه E راهی دور حذفی شوند.

سزار راموس از مکزیک قضاوت این بازی را به عهده داشت و با کارت زردی که به وحید امیری داد، این بازیکن از دیدار با چین محروم شد. مجید حسینی نیز در همان دقیقه نخست با خطای پنالتی، کارت زرد گرفت.

در ترکیب ایران علیرضا بیرانوند، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، وحید امیری، اشکان دژاگه (سامان قدوس) علیرضا جهانبخش (روزبه چشمی) مهدی طارمی و سردار آزمون (مسعود شجاعی) بازی کردند.

در دقیقه ۳۲ علیرضا جهانبخش پاس میلاد محمدی را که المسلمی نتوانسته بود دفع کند وارد دروازه کرد.

ده دقیقه بعد پنالتی اعلام شده به سود ایران را اشکان دژاگه به مرکز دروازه عمان زد و فایز الرشیدی را ناکام گذاشت تا گل دوم ایران به ثمر برسد.

گل نشدن پنالتی زودهنگام عمان، شوک بزرگی به این تیم وارد کرد. بیرانوند که در جام جهانی پنالتی رونالدو را مهار کرده بود، این بار ضربه احمد مبارک را دفع کرد.

در این بازی آزمون و طارمی چندین موقعیت مناسب برای گلزنی را از دست دادند تا تعداد گل‌های ایران افزایش نیابد.

ایران در این بازی سه کاپیتان داشت. دژآگه هنگام خروج از زمین بازوبند را به ابراهیمی سپرد و او نیز وقتی شجاعی به میدان آمد، بازوبند را به بازوی او بست. مسعود شجاعی چهارمین حضورش در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند.

ترکیب اولیه ایران در مقایسه با دیدار مقابل عراق چهار تغییر داشت و حسینی، رضاییان، دژاگه و طارمی جانشین کنعانی‌زادگان، غفوری، چشمی و قدوس شدند.

در نخستین بازی از مرحله یک‌هشتم نهایی، ویتنام که فقط به لطف کارت زرد کمتر نسبت به لبنان به عنوان آخرین تیم سوم به یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها صعود کرده بود، توانست اردن را حذف کند.

اردنی‌ها که با غلبه بر استرالیا شگفتی‌ساز شده بودند، در ضربات پنالتی مغلوب ویتنام شدند. ویتنام اولین تیمی بود که به یک‌چهارم نهایی رسید تا با یک روز استراحت بیشتر، منتظر برنده دیدار ژاپن - عربستان باشد.

در سایر دیدارهای باقی مانده از این مرحله، قطر به مصاف عراق خواهد رفت. کره جنوبی با بحرین، ازبکستان با استرالیا و قرقیزستان با امارات رویارو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG