لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

مسابقه بدون تماشاگر ایران و کره جنوبی؛ «برای راه ندادن زنان، حضور مردان را هم لغو کردند»


اظهارات ضدونقیض مسئولان جمهوری اسلامی درباره برگزاری بدون تماشاگر مسابقه فوتبال تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جهانی همچنان ادامه دارد.

حسن‌کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، گفته است «خودمان به این نتیجه رسیدیم که دیدار ایران و‌ کره‌جنوبی بدون تماشاگر باشد و برای دیدار بعدی زیرساخت‌ها و بعضی مسائل دیگر را رعایت کنیم».

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اما مدعی شده که «کنفدراسیون آسیا مجوز فروش بلیت برای بازی ایران - کره جنوبی را نداده است».

از سوی دیگر، رسانه‌های داخل ایران گزارش داده‌اند که ضوابط مربوط به پروتکل بین‌المللی مسابقات فوتبال که منجر به حضور تماشاگران در ورزشگاه می‌شود، ‌رعایت نشده و همین مسئله محرومیت تماشاگران ایرانی در دیدار با کره‌جنوبی را رقم زده است.

براساس مقررات تدوین شده برای برگزاری مسابقات فوتبال طی دوران کرونا، فدراسیون‌های فوتبال کشورهای میزبان باید حداقل ۱۴ روز قبل از زمان برگزاری مسابقه، مدارک لازم و توضیحات کامل را به منظور صدور مجوز میزبانی و برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران را ارائه کنند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «فرار از دردسرهای حضور زنان»، بر «عامدانه بودن» تصمیم فدراسیون برای مطلع نکردن فیفا و کنفدراسیون آسیا تاکید کرده است.

این روزنامه روز یکشنبه ۱۸ مهرماه نوشت که «اين احتمال وجود دارد فدراسيون برای در امان ماندن از دردسرهای حضور بانوان عامدانه نامه نزده باشد چراكه اينفانتينو آخرين بار تهديد كرده بود فيفا زير بار حضور گزينشی بانوان نمی‌رود و بانوان بايد مثل آقايان امكان خريد بدون محدوديت بليت را داشته باشند».

در شبکه‌های اجتماعی هم این مسئله بازتاب گسترده‌ای داشته است و کاربران این شبکه‌ها از عدم حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی به شدت انتقاد کرده و آن را مرتبط با حضور زنان در ورزشگاه دانسته‌اند.

آزاده مختاری، خبرنگار در صفحه توئیتر خود نوشته است «به خاطر این‌که زنان را به استادیوم راه ندهند کلا حضور مردان را هم تعطیل کردند».

کاربر دیگری به اسم رضا کریمی هم ابراز عقیده کرده که «فدراسیون مشکل حضور خانم‌ها را با تعلل عمدی در نامه‌نگاری و حذف تماشاگران حل کرد».

یک کاربر دیگر هم در توئیتر به سفر زائران به کربلا در اربعین اشاره کرده و نوشته است: «شصت هزار نفر را بدون تست و پروتکل فرستادن کربلا و برگشتن وسط مردم، بعد برای هفت هزار نفر با فاصله‌گذاری و اونم برای دو ساعت تو استادیومو می‌گن به خاطر سلامتی مردم بدون تماشاگر برگزار می‌کنیم ما هم باور می‌کنیم که اصلا ربطی به فشار فیفا و ورود خانما به استادیوم نداره».

از زمان انقلاب بهمن ۵۷ حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممنوع شد و این موضوع در طول چهار دهه گذشته همواره مورد بحث و اعتراض بوده است.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر روز سه‌شنبه ۲۰ مهر به مصاف یکدیگر می‌روند.

ایران در مرحله مقدماتی با کره‌ جنوبی، امارات، لبنان، عراق و سوریه هم‌گروه است و با ۹ امتياز در صدر قرار دارد. کره‌ جنوبی با هفت امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. امارات، لبنان و عراق با فقط دو امتیاز و سوریه نیز با یک امتیاز در رتبه‌های سوم تا ششم قرار گرفته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG