لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

تداوم اصرار مقامات دولت ابراهیم رئیسی بر جلب ایرانیان خارج از کشور


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

در ادامه تلاش مقامات مختلف در دولت ابراهیم رئیسی برای جلب ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، وزیر خارجه روز پنج‌شنبه گفت که وزارتخانه‌اش امنیت این افراد را «تضمین» می‌کند.

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه، دوم دی‌ماه، خطاب به ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: «هیچ ایرانی ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد و بداند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تضمین می‌کند.»

حسین امیرعبداللهیان که در باکو سخن می‌گفت، با اشاره به سکونت نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور تأکید کرد: «ما در دولت سیزدهم به دنبال تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در سراسر جهان هستیم.»

آقای امیرعبداللهیان هیچ اشاره نکرده است که چرا برخی از ایرانی‌های مقیم خارج ممکن است «ترس از بازگشت» به کشور خود را داشته باشند.

با این حال در مردادماه امسال مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند خبر داد که «در تحقیقات مستمر خود، بیش از ۵۴۰ ایرانی مقیم خارج از کشور را که قتل یا آدم‌ربایی موفقیت‌آمیز آنها به جمهوری اسلامی ایران منتسب است، شناسایی کرده است.»

وزیر خارجه ایران روز سی‌ام آبان نیز در نشست مدیران شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور «تضمین» مشابهی داده و گفته بود که اگر به‌رغم تایید سامانه، مشکلی در بدو ورود یا هنگام خروج از کشور پیش آمد، «وزارت خارجه مسئول است».

آقای امیرعبداللهیان نگفته است که وزارت خارجه قرار است چگونه این مسئولیت خود را انجام دهد. ضمن این‌که در بسیاری موارد، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران که زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی است اقدام به بازداشت افراد دوتابعیتی یا اتباع خارجی می‌کند.

در حال حاضر دو نهاد «حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» بیشترین نقش را در بازداشت و پرونده‌سازی برای ایرانی‌های خارج از کشور دارند و معمولا در این زمینه با هم در رقابتی نانوشته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران روز ۱۸ مرداد امسال با این ادعا که «هیچ» تبعه ایرانی ممنوع‌الورود نیست، گفت: «اتفاقا اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنها است.»

در واکنش به این دعوت او، کیانوش سنجری، روزنامه‌نگاری که سال ۹۵ پس از ده سال اقامت در خارج از کشور به ایران بازگشت، در پیامی نوشت که پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و پس از مدت‌ها «بازجویی در انفرادی»، با حکم دادگاه سه سال را در زندان اوین گذرانده است.

او در رشته‌ توییتی که روز ۱۸ مرداد منتشر کرد، نوشت که علاوه بر حکم زندان، مسئولان قضایی او را به صورت اجباری در تیمارستان بستری کرده و «۹ بار بی هوش کردن و درمان اجباری با شوک الکتریکی در تیمارستان» را تحمل کرده است.

دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج، وابسته به وزارت خارجه ایران، در گزارشی اعلام کرده است که ۷۶ درصد از کل ایرانیان خارج از کشور مقیم اروپا و قاره آمریکا هستند ودولت‌های پیاپی جمهوری اسلامی بارها در مورد یافتن راه‌هایی برای جذب پول ایرانیان خارج از کشور سخن گفته‌اند.

دوم مهرماه امسال بابک دین‌پرست، معاون وزیر کشور ایران، ۲۶ ماه بعد از تصویب طرح سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری برای دریافت اقامت پنج‌ساله در ایران، اعلام کرد که این طرح «حتی یک نفر متقاضی نیز نداشت و جواب نداد».

XS
SM
MD
LG