لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

موسوی: فارغ از هر تصمیم آمریکا، اجازه تجاوز به حریم جمهوری اسلامی را نمی‌دهیم


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه هشدار داد که «اجازه تجاوز به حریم جمهوری اسلامی را نمی‌دهیم و آماده هستیم که با هرگونه تهدید علیه تمامیت جمهوری اسلامی ایران مقابله کنیم».

بامداد روز پنج‌شنبه هفته گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را «بر فراز قلمرو ایران» ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

در پاسخ به سرنگونی این پهپاد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،‌ تا یک قدمی حمله به چند موضع در خاک ایران پیش رفته، اما به گفته خود به دلیل تلفات انسانی احتمالی این حمله فعلا از آن منصرف شده است.

حال در واکنشی دیگر به موضع‌گیری مقامات دولت آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه ایران به گزارش خبرگزاری تسنیم بر مقابله با «تجاوز» به حریم ایران تاکید کرده است.

عباس موسوی گفت: «تصمیمات ما منوط به تصمیمات آن‌ها نیست و با تجاوز چه با تهدید باشد و یا نباشد مقابله خواهیم کرد.»

آقای موسوی یک روز پیشتر به اظهار نظر برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، نیز جواب داده بود.

روز جمعه، ۳۱ خردادماه، در ادامه واکنش‌ها به سرنگونی پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران، برایان هوک، دستیار ویژه وزیر خارجه آمریکا، گفت که ایران حق ندارد به دیپلماسی با نیروی نظامی پاسخ بدهد.

در واکنش به این اظهار نظر، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی نوشت: «آیا سال‌ها جنگ و تروریسم اقتصادی تحمیلی به ملت ایران و نقض عهدها و قطعنامه‌ها را "دیپلماسی" می‌خوانید؟!»

دولت دونالد ترامپ برای آوردن دوباره جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره و رسیدن به توافقی بهتر از برجام به «سیاست فشار حداکثری» متوسل شده و ایران را از بخش بزرگی از درآمد نفت محروم کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این سیاست و تحریم‌های وابسته به آن را «تروریسم اقتصادی» نام نهاده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه همچنین درباره شرایط مرحله دوم کنار کشیدن ایران از تعهدات برجامی‌اش توضیح داده و آن را به «تعهدات طرف مقابل» منوط کرده است.

عباس موسوی گفت: «این امر به تعهدات طرف مقابل ما در برجام و تلاش‌های آنها بستگی دارد، اما اگر ببینیم این تلاش‌ها مانند حرف‌های گذشته باشد، جمهوری اسلامی قدم دوم خود را محکم برمی‌دارد.»

خبرگزاری رسمی ایرنا روز جمعه به نقل از وزیر خارجه جمهوری اسلامی از تاریخ آغاز مرحله دوم از خروج ایران از برجام، توافق اتمی، خبر داد.

به گفته محمدجواد ظریف در اصفهان، مرحله دوم از روند کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام روز ۱۶ تیرماه آینده یعنی دو هفته دیگر آغاز می‌شود.

در این تاریخ ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ای که ایران روز ۱۸ اردیبهشت به اروپا داد پایان می‌یابد.

ایران روز چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت، رسما خروج خود از «برخی» تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

منابع: خبرگزاری تسنیم، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG