لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۳

احمدی‌نژاد: روحانی و برادران لاریجانی به دلیل وضعیت کشور استعفا دهند‎


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در پیامی ویدیویی خواستار استعفای حسن روحانی و برادران لاریجانی از ریاست قوای مجریه، مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی شد.

رئیس دولت‌های نهم و دهم در این پیام ویدیویی که در کانال تلگرامی وی منتشر شده، خطاب به حسن روحانی گفت که مردم دیگر وی را «قبول ندارند» و ادامه حضور او در جایگاه ریاست جمهوری هم به «ضرر» ایران و هم به «ضرر» خود رئیس جمهور است و بهتر است که دیگر «ادامه» ندهد.

وی خطاب به روحانی افزوده است: «آقای روحانی ملت شما را قبول ندارند. به چه زبانی بگویند؟ ادامه حضور شما هم به ضرر کشور است و هم به ضرر خود شما.»

او، حسن روحانی، دو جناح سیاسی کشور و صادق و علی لاریجانی، روسای قوای قضائیه و مقننه را در وضعیت فعلی کشور «شریک» دانسته و اضافه کرده است: «باید رضایت مردم را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید.»

رئیس جمهور پیشین ایران با بیان اینکه «ملت کلا ناراضی است»، از اینکه «چشم می‌اندازند در چشم مردم و خلاف ملت تحویل ملت می‌دهند»، انتقاد کرده است.

وی که خود از سوی مخالفانش متهم است به بیان اظهارات «دروغ» و ارائه آمارهای «خلاف واقع» در دوره ریاست جمهوری‌اش، گفته‌های روحانی را که «انبارها خالی است، خزانه هم خالی است، دولت هم بدهکار است» «از اساس خلاف واقع» عنوان کرده است.

احمدی‌نژاد بدون اشاره به جزئیات گفته که هر دو دولت حسن روحانی، بر اساس «یک سری مبانی نادرست و طراحی‌شده شکل گرفت» و سکوت وی در این پنج سال به دلیل «احترام به رای مردم» و اهمیت کشور بوده است.

وی روحانی را متهم کرد که «یک رکود پنج‌ساله» را تا به امروز به کشور تحمیل کرده، در مذاکرات با غرب، «امتیازهایی داده و اما چیزی نیز عاید ملت نکرده و پنج سال هم عقب افتادیم.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم با کنایه به دور قبلی مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران از سوی حسن روحانی، اضافه کرده که از آغاز دوران ریاست جمهوری وی، شرایط کشور به گونه‌ای شده که در حال حاضر «اقتصاد در آستانه متلاشی‌شدن است و اعتماد عمومی به کل سیستم به صفر نزدیک شده» است.

او بدون اشاره به نام شخص یا گروه خاصی، تنها این پرسش را مطرح کرده که با توجه به شرایط امروز ایران، «چه کسی این وسط مسئول است؟»

وی در حالی از مذاکرات دولت روحانی با غرب انتقاد کرده که پیش‌تر در یک سخنرانی ضمن انتقاد شدید از حسن روحانی در پرونده هسته‌ای، «سیاست خارجی فعال» خود را آغازگر مذاکره با ایالات متحده دانست.

احمدی‌نژاد درباره «دستاوردهای» دو دولت خود، با تمرکز بر موضوع هسته‌ای و برجام گفت: «در اثر سیاست‌های خارجی فعال و پیشرفت‌های علمی و اقتصادی، دولت آمریکا وادار به پیشنهاد مذاکره و همکاری شد.»

رئیس‌ جمهور پیشین ایران در مقابل حسن روحانی را متهم کرد که مسئول تمام «بهانه‌ها» برای صدور قطعنامه و تحریم ایران است.

آقای احمدی‌نژاد در این زمینه گفت: «تمام بهانه‌های بیگانگان برای صدور قطعنامه و تحریم به دورانی برمی‌گردد که آقای روحانی مسئول هسته‌ای کشور بودند. هیچ بهانه‌ای از دوران دولت‌های نهم و دهم ندارند.»

او در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز اعلام کرده بود که با مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در عمان که در سال‌های آخر دولت او و با اجازه رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، مخالف بوده ‌است.

پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت حسن روحانی و وزیر خارجه در دولت محمود احمدی‌نژاد، خبر داده بود که ایران و آمریکا در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد و در کشور عمان چندین بار در سطح معاون وزیر خارجه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و فشار بر مدیران ارشد دولت‌های خود، به شدت کلیت جمهوری اسلامی و همه نهادها و ساختارهای اصلی آن را مورد انتقاد قرار داده است.

منابع: کانال تلگرام محمود احمدی‌نژاد و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG