لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

صعود تیم ملی فوتبال ایران به جایگاه بیستم جهان


تیم ملی فوتبال ایران در بازی با سوریه در روز ۱۶ خرداد
تیم ملی فوتبال ایران در بازی با سوریه در روز ۱۶ خرداد

در تازه‌ترین رتبه‌بندی فیفا برای تیم‌های ملی فوتبال جهان، ایران به رده بیستم صعود کرد و در جمع تیم‌های آسیایی نیز کماکان جایگاه اول را در اختیار دارد.

امتیازات این رده‌بندی پس از بازیهای اخیر ملی محاسبه شده که ایران مقابل سوریه به پیروزی پنج بر صفر رسید و در سئول نیز کره جنوبی را با تساوی یک بر یک متوقف کرد.

رده بیستم دنیا بالاترین جایگاه ایران در دهه اخیر است. کشورهای صاحب فوتبال نظیر اتریش، ایرلند، ایسلند، جمهوری چک، اسکاتلند، رومانی، اسلواکی، ولز، صربستان و روسیه در رتبه‌هایی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

مارک ویلموتس که بلژیک را از رده ۴۴ به جایگاه دوم فیفا رساند، حالا در نخستین ماه فعالیتش توانسته جایگاه ایران را یک پله در رنکینگ فیفا ارتقا دهد.

رده اول فوتبال جهان به بلژیک اختصاص دارد. فرانسه، برزیل، انگلیس و پرتغال در رده‌های بعدی‌اند. کرواسی، اسپانیا، اروگوئه، سوئیس و دانمارک نیز جزو ۱۰ تیم برتر دنیا هستند.

آلمان قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ به همراه آرژانتین در رده یازدهم مشترک قرار گرفته. کلمبیا نیز با سرمربیگری کارلوس کی‌روش با یک پله سقوط، در جایگاه سیزدهم است.

ایران با ۱۵۱۸ امتیاز بهترین تیم آسیایی است. ژاپن ۱۴۹۶ امتیاز دارد و کره جنوبی ۱۴۶۷ امتیازی است که اختلاف ناچیز امتیازات، حاکی از رقابت نزدیک قدرت‌های برتر فوتبال آسیاست.

استرالیا تیم چهارم آسیاست و قطر قهرمان شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا در رده پنجم قرار گرفته.

با توجه به اینکه ژاپن و قطر از جمع تیم‌های آسیایی در ماه پیش رو مهمان کوپا آمریکا هستند، از این موقعیت ویژه برخوردارند که بتوانند امتیازات خود را افزایش دهند.

کوپا آمریکا موقعیتی ایده‌آل برای کشورهای حوزه آمریکای جنوبی است تا در حالی که فوتبال ملی در بقیه قاره‌ها تعطیل است، رتبه خود را در رنکینگ بعدی فیفا بهبود ببخشند.

۲۱۱ کشور عضو فیفا در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال حضور دارند و رتبه آخر در اختیار تیم ملی سن مارینو است.

رویداد بعدی ملی برای تیم‌های آسیایی، مرحله دوم مقدماتی جام جهانی است که از چهاردهم شهریور در گروه‌های پنج تیمی برگزار خواهد شد.

حمید مطهری کارشناس فوتبال درباره روند جدید تیم ملی ایران به ورزش سه گفت: «ویلموتس در این فرصت کم نشان داده که دوست دارد تیمش رو به جلو بازی کند و آزادی عمل بیشتری به مدافعان کناری داده. مربی صاحب سبکی است. حس خوبی بین خودش و بازیکنان ایجاد کرده و این رفتارش مرا یاد یورگن کلوپ می‌اندازد.»

XS
SM
MD
LG