لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

«خانه آزادی»: نیروهای امنیتی ایران با گلوله جنگی به اعتراضات پاسخ دادند


«خانه آزادی» با اشاره به قطع سراسری اینترنت در پی اعتراضاتی که از گران‌شدن بنزین آغاز شد، می‌گوید هدف از این کار «خفه کردن اخبار خشونت‌ها» بود.
«خانه آزادی» با اشاره به قطع سراسری اینترنت در پی اعتراضاتی که از گران‌شدن بنزین آغاز شد، می‌گوید هدف از این کار «خفه کردن اخبار خشونت‌ها» بود.

در تازه‌ترین گزارش سالیانه «خانه آزادی» (فریدم هاوس)، در مورد وضعیت دمکراسی در جهان، این نهاد، به‌مانند سازمان‌های دیگر در ماه‌های گذشته، جمهوری اسلامی را متهم به سرکوب گسترده اعتراضات داخل کشور و همچنین دخالت در دیگر کشورها کرده‌است.

«فریدم هاوس» می‌گوید در حالی که حکومت ایران در حال «ریختن بذر نزاع در سراسر منطقه» خاورمیانه بود، با معترضان داخلی رویارو شده است، و نیروهای امنیتی برای «درهم‌کوبیدن اعتراضات از گلوگه‌های جنگی استفاده کرده‌اند و صدها تن را کشتند».

این سازمان با اشاره به قطع سراسری اینترنت در پی اعتراضاتی که از گران‌شدن بنزین آغاز شد، می‌گوید هدف از این کار «خفه کردن اخبار خشونت‌ها» بود.

«خانه آزادی» روند قطع اینترنت در ایران را نیز نگران‌کننده توصیف کرده است. آن‌هم در حالی که این سازمان حتی قبل از این نیز در مواردی ایران را «بدترین کشور از نظر آزادی اینترنت» توصیف کرده بود.

در آن بخشی از گزارش خانه آزادی که به طور مشخص به ایران مربوط می‌شود به «دخالت‌های» جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه نیز اشاره شده و می‌گوید شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران دست به خشونت علیه معترضان در لبنان و عراق زده‌اند.

تهران اتهام‌ها در مورد دخالت در اوضاع دیگر کشورهای منطقه را رد کرده‌است. در کشورهایی مانند لبنان و عراق، گزارش‌هایی از رویارویی هواداران و یا اعضای گروه‌های مسلح شیعه و گروهی از معترضان منتشر شده‌است که این گروه‌ها رد کرده‌اند.

در عراق و در جریان اعتراضات کنسولگری‌های جمهوری اسلامی نیز هدف قرار گرفته‌اند و در مواردی معترضان آن‌ها را به آتش کشیده‌اند.

خانه آزادی در عین حال می‌گوید سال دیگری از «جنگی مخرب و ناشی از لاقیدی» در یمن ادامه یافت؛ در حالی‌که ایران و عربستان با استفاده از گروه‌های نیابتی خود مشغول رقابت در منطقه هستند.

این نهاد می‌گوید تنها کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال گذشته شاهد بهبود بوده، کشور تونس است. کشوری که با وجود چالش‌هایی که همچنان در برابر خود دارد اما پیشرفت کرده و «به‌ویژه دستاوردهای سیاسی آن در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قابل ستایش است».

«فریدم هاوس» در عین حال از کشورهای مدافع دمکراسی، از جمله ایالات متحده، نیز انتقاد کرده است که به گفته این سازمان «مشغول برنامه‌های عامه‌گرای» خود شده‌اند و به نقش سنتی خود در حراست از دمکراسی و آزادی پشت کرده‌اند.

منابع: وب‌سایت خانه آزادی، رادیو اروپای آزاد
XS
SM
MD
LG