لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

موضع‌گیری علیه مذاکره ایران با آمریکا در نماز جمعه


اظهارات احمد خاتمی در نماز جمعه تهران در راستای مخالفت دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی با مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا صورت می‌گرفت.
اظهارات احمد خاتمی در نماز جمعه تهران در راستای مخالفت دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی با مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا صورت می‌گرفت.

در ادامه مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی با مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، مذاکره در شرایط فعلی را «به معنای تسلیم» خواند و گفت رئیس جمهوری آمریکا «اگر یک قدم عقب بنشینیم، ده قدم جلو می‌آید».

احمد خاتمی در نماز جمعه ۱۳ اردیبهشت با اشاره به این که «الان جنگ اقتصادی است» و «آن چه مهم است مقاومت است» مدعی شد: «۴۰ سال است که همیشه در ستیز با آمریکا بوده‌ایم و... هیمنه آمریکا را در دنیا شکسته‌ایم.»

امام جمعه تهران همچنین با توصیف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان «دیوانه»، «دزد سر گردنه»، «باج‌بگیر» و «نادان»، آمریکا را نیز «احمق‌ترین نظام جهان» و «بحران‌زده» خواند، اما گفت: «با مردم آمریکا دعوا نداریم.»

اظهارات امام جمعه تهران در ادامه گفته‌هایی است که در روزهای اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی علیه مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا به زبان آورده‌اند.

چهار روز پیش قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در اظهاراتی مشابه احمد خاتمی گفته بود: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی،‌ ایران را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره، مصداق تسلیم است.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای که روز جمعه در وب‌سایت «شفقنا» منتشر شد گفته است: «در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا به مصلحت نیست.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جریان سفرش به نیویورک چندین بار به موضوع مبادله زندانی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و از مکاتبات محدود با دولت ترامپ خبر داد؛ برخی از رسانه‌ها با استناد به این اظهارات، گمانه‌زنی کردند که مقام‌های جمهوری اسلامی در پی آغاز مذاکره با آمریکا هستند.

مطرح شدن این گمانه‌ها واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت: «ما با فرد چاقوکش مذاکره نمی‌کنیم»، محمدجواد ظریف آمریکا را متهم کرد که «مذاکره‌کننده معتبری نیست» و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت چنین مذاکره‌ای «در کار نیست».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پس از انتقادهای فراوان به توافق هسته‌ای با ایران سرانجام اردیبهشت سال گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و خواستار مذاکره دوباره با ایران بر سر «تمامی مسائل»، از جمله پرونده هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی، شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، که ۱۲ شرط را برای «تغییر رفتار» حکومت جمهوری اسلامی تعیین کرده است، چندی پیش گفت: «اگر این ۱۲ شرط برآورده شود که خوشحال خواهیم شد با کشوری نرمال بار دیگر تعامل داشته باشیم. اگر هم برای مذاکره درباره آن ۱۲ شرط به پای میز بیایند باز هم عالی خواهد بود.»

«آرایش جنگی»

از سوی دیگر گفته‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره «آرایش جنگی» پرتکرارترین موضوع در نمازهای جمعه شهرهای ایران بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه با ادعای این که «آرایش دشمن آرایش جنگی است» گفته بود: از لحاظ اقتصادی و سیاسی آرایش جنگی گرفته و «فقط از لحاظ نظامی علی‌الظاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما جمع است».

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در نماز جمعه ۱۳ اردیبهشت با این نقل قول از رهبر جمهوری اسلامی که «در مقابل آرایش جنگی دشمن باید آرایش جنگی بگیریم» گفت: «دشمن به میدان جنگ آمده» و «جنگ دشمن در عرصه اقتصادی شروع شده» است.

علی خاتمی، امام جمعه زنجان، با اشاره به این که «دشمن... آرایش جنگی گرفته است» از «کُرکُری برخی کشورهای منطقه» انتقاد کرد و گفت: به دستور رهبر «باید حواس‌مان جمع باشد».

لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، این روزها را «لحظات آخر عمر استکبار» خواند، حسین دشتی، امام جمعه بوشهر، بر «داشتن روحیه انقلابی» به توصیه رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد و مجتبی میردامادی، امام جمعه اصفهان، هم گفت: کسانی که می‌گویند آیت‌الله خامنه‌ای به خواسته دونالد ترامپ تن بدهد و با مذاکره با او شرایط را آسان کند، نمی‌دانند که «آمریکا از ما جز ذلت و خواری چیزی نخواسته است».

امامان جمعه در ایران از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شوند و محورهای سخنان آنها را نیز نهادهای «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه» و «ستاد برگزاری نماز جمعه» تهیه و ابلاغ می‌کنند.

منابع: ایسنا، فارس، ایرنا، شفقنا، توئیتر و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG