لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۵

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در این اعتراضات حداقل ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

۲۳:۰۱ ۱.۹.۱۳۹۸

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، را به‌خاطر قطعی اینترنت و اینکه وی مسئول امنیت برقراری اینترنت در ایران شناخته می‌شود، تحریم کرده است.

مایک پومپئو گفت دولت آمریکا در کنار مردم ایران است که یک دولت سرکوبگر صدای آنها را خفه و معترضان را بازداشت می‌کند یا می‌کشد.

وی در بیانیه‌ای که روز جمعه اول آذر منتشر کرد، اظهار داشت:‌ در حالی که رهبران ایران و نزدیکان‌شان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، مردم ایران را از این ابزار اساسی اظهارنظر و ارتباطات محروم می‌کنند.

۲۳:۰۰ ۱.۹.۱۳۹۸

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، با انتشار توئیتی نوشت که گزارش‌ها درباره سرکوب اعتراضات، پر شدن بیمارستان‌ها و قطع اینترنت در ایران بسیار نگران‌کننده است.

وی روز جمعه اول آذر خواستار تحقیقات در این زمینه و پاسخگویی شد.

۲۲:۱۸ ۱.۹.۱۳۹۸

کمپین فعالان بلوچ خبر داد که در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در تعدادی از شهرهای این استان از جمله زاهدان، چابهار، سرباز، خاش، ایرانشهر و نیکشهر ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

این کمپین در کانال تلگرامی خود فیلم‌هایی از این اعتراضات را منتشر کرده است.

۱۸:۱۰ ۱.۹.۱۳۹۸

۱۱:۲۳ ۱.۹.۱۳۹۸

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

خبرگزاری ایسنا روز جمعه به نقل از معاون فرماندهی انتظامی استان هرمزگان تکذیب کرد که در شهر بندرعباس «ناآرامی» و تجمع اعتراضی برگزار شده است.

سعید شفیعی در این باره گفت: «اخبار و تصاویر ساختگی منتشره در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بالاخص شبکه‌های معاند به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ گونه تجمع غیرقانونی و ناآرامی در شهرستان بندرعباس و استان هرمزگان گزارش نشده و هیچ گونه مشکل امنیتی نداشته‌ایم.»

۰۸:۰۷ ۱.۹.۱۳۹۸

آذری جهرمی: وصل اینترنت سایر نقاط منوط به ابلاغ شورای امنیت کشور است‎‎

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران می‌گوید اینترنت «در برخی نقاط کشور» برقرار شده و برقراری سایر نقاط باید به تصویب شورای امنیت کشور (شاک) برسد.

اینترنت در ایران پس از اعتراضات به گرانی ناگهانی بنزین تقریبا به‌طور کلی قطع شد.

اقدام دولت در قطع کلی و سراسری اینترنت در کشوری مانند ایران و پیامدهای آن، از سوی شماری از تحلیل‌گران «بی‌سابقه» و نخستین از این مورد توصیف شده‌است.

روز گذشته گفته شده بود اینترنت در برخی نقاط وصل شده‌است.

رادیو فردا به تنهایی و مستقلا قادر به تائید یا رد این گزارش، کیفیت و کمیت برقراری مجدد اینترنت نیست.

سایت «نت‌بلاکز» که وضعیت اینترنت را در جهان پیگیری می‌‌کند، ۳۰ آبان ماه گزارش داد که «بازگشت محدودی» از ارتباط اینترنتی در ایران مشاهده شده و برخی از کاربران آن‌لاین شده‌اند.

اما این سایت گفته بود «مشخص نیست که این بازگشت ادامه‌دار باشد».

قطعی اینترنت پیامدهای گسترده و بی‌سابقه‌ای بر ارتباطات بین مردم، دسترسی به اطلاعات و انتقال رخدادهای داخل ایران داشت.

ناظران و سازمان‌های فرادولتی در عین حال در مورد شمار کشته‌ها و گستره برخوردهای امنیتی نیز هشدار داده‌اند.

در این حال بنا بر گزارش‌ها، سازوکارها و کسب‌وکارهای داخلی نیز با میلیون‌ها دلار خسارت مالی روبه‌رو شده‌اند. به‌طوری که سایت «نت‌بلاکز» گفته قطعی نت طی تنها پنج روز بیش از ۳۰۶ میلیون دلار خسارت زده است.

آقای آذری جهرمی درباره خسارات وارده به خبرگزاری ایسنا گفته: برآوردهای تقریبی در سطح جامعه منعکس شده اما ما هنوز برآورد دقیقی نداریم.

۰۷:۱۸ ۱.۹.۱۳۹۸

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از معترضان در ایران خواسته تا ویدئوها و تصاویر خود را ارسال کنند.

آقای پومپئو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است:

معترضان شجاع ایران! ویدیوها، عکس ها، و اطلاعات خود را پیرامون سرکوب اعتراض ها توسط رژیم ایران برای ما بفرستید. ایالات متحده آزار معترضان را علنی و محکوم خواهد کرد. با ما از طریق تلگرام تماس بگیرید:RFJ_Farsi_Bot@

وزیر خارجه آمریکا توئیت مشابهی نیز به زبان انگلیسی منتشر کرده و می‌گوید ایالات متحده تحریم‌هایی را نیز در نظر گرفته‌است.

طی روزهای گذشته بر شمار نگرانی‌ها و اعتراضات کشورها و مقام‌های خارجی از رخدادهای داخل ایران افزوده شده‌است.

با این حال دسترسی به اطلاعات در ایران با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو است، به‌ویژه که اینترنت تقریبا به‌طور کامل قطع شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها در نبود اینترنت هنوز مشخص نیست خواسته آقای پومپئو در مورد ارسال تصاویر و مستندات چگونه ممکن است عملی شود.

پیشتر اتحادیه اروپا از مقام‌های ایرانی خواسته بود «حداکثر خویشتن‌داری» را در قبال معترضان و اعتراضات نشان دهند و ارتباطات را نیز دوباره برگردانند. آنچه با واکنش فوری دولت ایران روبه‌رو شد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی آن را «مداخله‌آمیز» توصیف کرد.

۲۳:۵۸ ۳۰.۸.۱۳۹۸

سردار سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج، گفته است در جریان اعتراض‌های اخیر «اینترنت با تاخیر قطع شد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که روز پنج‌شنبه در همدان سخنرانی داشته، با دفاع از قطع اینترنت گفته است «قطع اینترنت کمک کرده که ساماندهی گروه‌های پیچیده» بهم بریزد.

سردار آبنوش درباره این گروه‌ها توضیحی نداده ولی گفته است در «بازجویی‌ها اطلاعات زیادی به دست آوردیم» و «اطلاعات تکمیلی پس از اعترافات اعلام خواهد شد».

این مقام ارشد بسیج، اعتراض‌های اخیر در ایران را «جنگ جهانی تمام عیار» توصیف کرده که «یک دفعه کل کشور را فرا گرفت» و تاکید کرده که «فقط خدا ما را نجات داد».

۲۲:۳۷ ۳۰.۸.۱۳۹۸

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توئیتی حوادث اخیر ایران را با سال ۱۳۶۷ تشبیه کرد و نوشت: «خیال کردند عملیات فروغ جاودان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌است».

عملیات فروغ جاویدان، تیرماه ۱۳۶۷ توسط سازمان مجاهدین خلق انجام شد و در مدت کوتاهی با شکست نظامی سنگین این سازمان به پایان رسید.

پس از این عملیات، مقام‌های جمهوری اسلامی چند هزار نفر از زندانیان را با این دلیل که از عملیات نظامی مجاهدین خلق حمایت کرده‌اند، در زندان اعدام کردند. ابراهیم رئيسی، رئيس کنونی قوه قضاییه ایران یکی از اعضای هیات مسئول اعدام‌ها بود که به «هیات مرگ» شهرت یافته است.

۲۱:۴۳ ۳۰.۸.۱۳۹۸

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پنج روز پس از اعتراضات گسترده در ایران و قطعی اینترنت، به این حوادث واکنش نشان داد و جمهوری اسلامی را مانع اطلاع‌رسانی درباره اعمال «خشونت وحشتناک» علیه معترضان دانست.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «ایران به اندازه‌ای بی‌ثبات شده است که رژیم آن کل سیستم اینترنت را قطع کرده است به گونه‌ای که ملت بزرگ ایران نمی‌توانند درباره خشونت وحشتناکی که در این کشور جریان دارد صحبت کنند».

وی افزود:‌«آنها [مقامات ایران] خواهان شفافیت صفر هستند، فکر می‌کنند که جهان از مرگ و تراژدی‌ای که رژیم ایران مسبب آن است با خبر نخواهد شد!»

بیشتر

XS
SM
MD
LG