لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در این اعتراضات حداقل ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

۱۸:۲۶ ۲۹.۸.۱۳۹۸

جهانگیر هدایت: جوی عصبی و ناراحت‌کننده مردم را فرا گرفته است.

جهانگیر هدایت، نویسنده و مدیر بنیاد صادق هدایت، روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال رادیو فردا درباره اعتراض‌های گسترده در ایران، با اشاره به «نگرانی فوق‌العاده مردم» گفت که قطعی اینترنت در کنار گرانی بنزین باعث نارضایتی عمومی شده است.

آقای هدایت همچنین با اشاره این‌که خواسته‌های مردم متعدد و متفاوت است، افزود: «به طور کلی یک جو عصبی و ناراحت‌کننده‌ای مردم را فرا گرفته و این را خیلی راحت می‌شود در رفتار و گفتار و حتی چهره‌شان دید».

جهانگیر هدایت با بیان این‌که «اصولاً ایرانیان مردمی نیستند که خواسته‌های نامعقول داشته باشند»، افزود که مردم واقعاً در مضیقه قرار گرفته‌اند که به اعتراض برخاسته‌اند.

سخنان جهانگیر هدایت درباره اعتراضات مردم به افزایش بهای بنزین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:48 0:00
لینک مستقیم

۱۷:۵۵ ۲۹.۸.۱۳۹۸

قطعی اینترنت در ایران چهارشنبه وارد پنجمین روز خود شد و سایت «نت‌بلاکز» که وضعیت اینترنت را در جهان پیگیری می‌‌کند گزارش داده که سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج تا حد «پنج درصد» است.

شورای امنیت کشور که ریاست آن با وزیر کشور ایران است عصر ۲۵ آبان برای مقابله با موج اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین اقدام به قطع تقریبا کامل اینترنت کرد. از آن زمان، سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج بین چهار تا هفت درصد در نوسان بوده است.

سایت «نت‌بلاکز» ساعت چهار عصر چهارشنبه به وقت تهران در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که ۹۰ ساعت پس از قطع اینترنت در ایران، سطح عادی دسترسی با دنیای خارج در حد «پنج درصد» است.

این سایت گفته که ایرانی‌ها مثل هر کس دیگری شایسته ارتباط با جهان خارج هستند.

۱۶:۱۴ ۲۹.۸.۱۳۹۸

«احتمال اندک» اقدام عملی سنای آمریکا در حمایت از اعتراضات در ایران

اگرچه برخی سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت خود از اعتراضات مردمی در ایران را اعلام کرده‌اند، به گفته وب‌سایت خبری د هیل، انتظار نمی‌رود که حمایت سنای آمریکا با اقدامی عملی همراه شود.

سناتور جیم ریش، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به این وب‌سایت گفت که موضوعات زیادی هنوز در دستور کار سنا است که معوق مانده است، از اعتراضات هنگ‌کنگ تا تحریم‌ها علیه ترکیه، وضعیت عراق و لبنان و موارد دیگری که فعلا تمرکز سناتورها بر روی آنهاست.

۱۵:۵۶ ۲۹.۸.۱۳۹۸

فارس:‌ بازداشت شهروندان دوتابعیتی در استان البرز

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه بدون اشاره به جزئیات مدعی شد که در اعتراض‌های استان البرز شهروندانی با تابعیت دوگانه آلمانی و ترکیه‌ای بازداشت شده‌اند.

این خبرگزاری به تعداد افرادی که بازداشت شده‌اند اشاره نکرده است.

بر اساس این گزارش تعدادی از شهروندان افغان نیز در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی در این باره هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

۱۵:۳۵ ۲۹.۸.۱۳۹۸

در پی قطعی اینترنت، موتور جستجوی ایرانی «جوابگوی حجم درخواست‌ها نیست»

یکی از مدیران موتور جستجوی ایرانی «پارسی‌جو» از افزایش ۲۰۰ برابری مراجعات به این موتور در روزهای اخیر خبر داد و گفت تعداد سرورها و سخت‌افزارهای آنها جوابگوی این حجم از درخواست نیست.

امیرعلی خیراندیش، رئیس هیئت مدیره موتور جستجوی پارسی‌جو، روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به فعالیت این موتور جستجو در بستر شبکه ملی اطلاعات گفت: «به دلیل نبود اینترنت و قطع بودن سرویس گوگل، میزان مراجعات به این موتور جستجوی بومی طی روزهای اخیر ۱۵۰ تا ۲۰۰ برابر شد.»

او با این حال افزود: «باید زیرساخت‌های مالی در حد چند هزار سرور به ما اختصاص یابد تا بتوانیم پاسخگوی میزان درخواست‌ها باشیم.»

موتور جستجوی «پارسی‌جو» از سال ۱۳۸۹ با الگوبرداری از موتورهای جستجوی ملی در کشورهایی چون روسیه و چین راه‌اندازی شده است.

با این حال، پاسخ‌گویی محدود این سایت به جستجوها، در روزهای اخیر که اینترنت بین‌المللی به دستور مقامات امنیتی ایران مسدود است، صرفاً شامل «سایت‌های داخلی در شبکه ملی اطلاعات» بوده است.

۱۵:۰۷ ۲۹.۸.۱۳۹۸

خسرو سینایی، فیلمساز، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: با برادرکشی و کینه‌توزی به جایی نمی‌رسیم.

آقای سینایی که در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد و به دلیل وضعیت جسمانی خود کمتر از خانه‌اش بیرون می‌رود، روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، به رادیوفردا گفت اخبار رویدادها را صرفاً از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کند.

با این حال او با یادآوری نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «زنده باد» که در سال ۱۳۵۸ با موضوع انقلاب ۵۷ ساخته بود، گفت که در آن فیلم فقط یک شعار را به کار بردم و آن شعار این بود: «می‌کشم می‌کشم، آن که برادرم کشت».

خسرو سینایی در ادامه گفت: «آرزو می‌کنم ماجرا به ترتیبی پیش برود که برادرکشی و در مقابل هم قرار گرفتن کم پیش بیاید یا اصلاً پیش نیاید.»

آقای سینایی همچنین با اشاره به تجربه‌های سالیان زندگی خود و با اظهار نگرانی از «در مقابل همدیگر ایستادن‌ها» اضافه کرد که «با برادرکشی و کینه‌توزی به جایی نمی‌رسیم».

سخنان خسرو سینایی را می‌توانید در فایل صوتی زیر بشنوید.

واکنش خسرو سینایی به حوادث اخیر ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00
لینک مستقیم

۱۴:۴۱ ۲۹.۸.۱۳۹۸

حمایت از معترضان ایرانی در تفلیس و آمستردام

در روزهای گذشته چندین تجمع در خارج از ایران در حمایت از اعتراضات مردمی پس از افزایش بهای بنزین برگزار شده است.

تجمع در آمستردام
تجمع در آمستردام


از جمله این‌ها، روز سه‌شنبه دو تجمع در دو پایتخت برگزار شد: در تفلیس گرجستان و آمستردام هلند.

تجمع در تفلیس
تجمع در تفلیس

۱۳:۵۲ ۲۹.۸.۱۳۹۸

جدل لفظی در شورای انقلاب فرهنگی بر سر افزایش بهای بنزین

خبرگزاری فارس از جدل لفظی میان حسن روحانی و حسن رحیم‌پور ازغدی در موضوع افزایش بهای بنزین، در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و نوشت حسن روحانی در پی این «جدل تند، جلسه این شورا را ترک کرد».

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس، روز چهارشنبه ۲۹ آبان، به این خبرگزاری گفت که در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حسن روحانی برگزار شده بود، حسن رحیم‌پور ازغدی از او می‌خواهد درباره افزایش بهای بنزین و «ایجاد التهاب در کشور» توضیح بدهد، اما مباحث تندی مطرح می‌شود و حسن روحانی جلسه را ترک می‌کند.

سال گذشته نیز جدل‌هایی میان حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی با حسن روحانی رخ داده بود که باعث شده بود حسن روحانی جلسات را بدون حضور این دو برگزار کند و نهایتاً نیز به تعطیلی جلسات، به دلیل مخالفت حسن روحانی با حضور این دو نفر در شورا، انجامیده بود.

پس از یک دوره تعطیلی، در خرداد امسال این شورا با ریاست علی لاریجانی و حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی برگزار شد.

بر اساس قوانین ایران، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس‌جمهوری است و اعضای این شورا را رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌کند.

۱۳:۰۳ ۲۹.۸.۱۳۹۸

دیدبان حقوق بشر: ایرانیان از دولت اقتدارگرا و ناقض حقوق به ستوه آمده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد «سرکوب گسترده» معترضان در ایران را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی ایران در برخورد با اعتراضات ناشی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت در سراسر کشور از نیروی قهریه بیش از حد استفاده می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به قطعی تقریبا صددرصدی ارتباط اینترنتی ایران با جهان آمده است: «مقامات با جدا کردن ایرانیان از اتصال به اینترنت جهانی امیدوارند سرکوب خونین‌شان علیه مردم خود را از بقیه جهان پنهان کنند.»

به گفته دیدبان حقوق بشر، «قطع اینترنت ناقض چندین حق از جمله حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و حق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز است».

۱۲:۴۰ ۲۹.۸.۱۳۹۸

ادامه «حضور پررنگ» پلیس و بسیج در شهرها

خبرگزاری رسمی ایرنا در گزارشی که روز چهارشنبه با عنوان «شهرها آرام شدند» منتشر کرد از ادامه «حضور پررنگ» نیروهای پلیس و بسیج در شهرهایی خبر داد که بیشترین اعتراض و ناآرامی را شاهد بوده‌اند.

واژه کلیدی دیگر در این گزارش «تسلط» است: نیروهای امنیتی در این شهرهای ناآرام در تمام معابر اصلی حضور داشته و بر آنها به گفته ایرنا «مسلط» شده‌اند.

از جمله در شهر مشهد، ایرنا نوشته است که «ماموران نیروی انتظامی در معابر مهم این شهر حضور داشتند تا راه اخلالگران را سد کنند».

ایرنا همچنین خبر می‌دهد که در استان البرز به‌ویژه کرج و فردیس و محمدشهر ناآرام بوده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG