لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

گاز «۸۰ درصد» از کارخانه‌های سیمان ایران قطع شده است


نمایی از کارخانه تولید سیمان در زرند
نمایی از کارخانه تولید سیمان در زرند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران می‌گوید از میان ۷۶ کارخانه سیمان، گاز ۶۰ کارخانه قطع شده است.

عبدالرضا شیخان روز پنجشنبه چهارم آذر به خبرگزاری ایلنا گفت‌ فاز سوم قطعی گاز از امروز آغاز می‌شود که طی آن گازرسانی به تنها ۱۶ شرکت سیمان ادامه می‌یابد و گاز باقی شرکت‌ها قطع می‌شود.

او گفت بخشی از کارخانجات تهران، البرز و برخی از کارخانجات جنوب کشور همچنان گاز خواهند داشت.

به‌گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، فاز قطع اول گاز کارخانجات سیمان از ۱۵ آبان آغاز شد که از میان ۷۶ شرکت سیمان، گاز ۱۵ کارخانه در شمال و شرق کشور و همین‌طور آذربایجان قطع شد.

«در فاز دوم که از ۲۵ آبان آغاز شد گاز ۲۴ کارخانه دیگر قطع شد. فاز سوم قطعی گاز هم از امروز آغاز می‌شود که طی آن گازرسانی به تنها ۱۶ شرکت ادامه می‌یابد و گاز باقی شرکت‌ها قطع می‌شود».

ایران به خاطر عدم توسعه پروژه‌های گازی در سال جاری، همچنین ادامه اتلاف چشمگیر گاز در شبکه، با کسری شدید گاز مواجه شده است.

جواد اوجی وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرده بود که در زمستان انتظار می‌رود روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز وجود داشته باشد. تولید گاز ایران با احتساب استخراج گاز از انبارهای زیرزمینی گاز در شوریجه و سراجه، در زمستان امسال کمی بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

به‌گفته وزیر نفت ایران، امسال انتظار نمی‌رود تولید گاز کشور افزایش یابد و کسری گاز نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر خواهد بود.

در فصول سرد سال همواره ایران به خاطر افزایش مصرف خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده با کسری گاز مواجه می‌شود و تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌ها محدود می‌شود؛ اما در سال جاری میزان کسری گاز به شدت بالاست.

این در حالی است که بر اساس آمارهای بانک جهانی، روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی ایران از میادین نفتی (گاز همراه) به خاطر نبود تجهیزات جمع‌آوری گاز در همان مرحله تولید آتش زده شده و هدر می‌رود.

همچنین میزان تلفات گاز در شبکه انتقال و توزیع حدود ۱۱ میلیون متر مکعب در روز است.

آمارهای شرکت ملی گاز نشان می‌دهد مصرف داخلی گاز طی روزهای جاری حدود ۷۴۸ میلیون متر مکعب بوده که ۵۲۱ میلیون متر مکعب آن سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک بوده است؛ صنایع عمده ۱۲۹ میلیون متر مکعب و نیروگاه‌ها نیز ۹۸ میلیون متر مکعب در روز مصرف گاز دارند.

تحویل تنها ۹۸ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها در حالی است که نیاز طبیعی این بخش به گاز حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز است. بدین ترتیب دو سوم نیروگاه‌های برق ایران هم‌اکنون با گازوئیل و مازوت فعال هستند که خصوصا سوخت مازوت بسیار آلاینده است.

آقای شیخان گفته است برخی از کارخانه‌های سیمان موفق شده‌اند برای جبران قطعی گاز، ذخایر مازوت از دولت دریافت کنند اما برخی دیگر نتوانسته‌اند.

او گفت در یکی دو ماه اخیر برای دریافت مازوت از دولت اقدام شد اما چون نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانجات فولاد هم مشکل گاز دارند، اولویت به تامین مازوت نیروگاه‌ها و برخی کارخانجات صنعتی داده شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: از زمان قطعی گاز، هر فازی که گاز آن قطع شده مازوت‌سوزی را شروع کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایلنا، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG