لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

«افزایش ۶۴ درصدی» صادرات گاز ایران


ایران می‌گوید که در پنج‌ماهه اول سال جاری خورشیدی صادرات گاز را ۶۴ درصد افزایش داده و به رقم ۵ میلیارد متر مکعب رسانده‌است.

به گزارش سایت رسمی شرکت گاز ایران، مهدی جمشیدی‌دانا مدیر دیسپچینگ این شرکت پنج‌شنبه ۱۶ شهریورماه اعلام کرد که ارسال گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده و صادرات گاز در ۵ ماه نخست سال جاری خورشیدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده‌است.

ایران اول تیرماه سال جاری صادرات روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز به عراق را آغاز کرد. از طرفی بنا به آمارهای رسمی ترکیه، این کشور خرید گاز از ایران طی شش‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ را حدود ۲۳ درصد افزایش داده و به رقم ۴٫۷ میلیارد متر مکعب (حدود ۲۷ میلیون متر مکعب در روز) رسانده‌است.

ترکیه در سال جاری در ازای گاز دریافتی از ایران، بدهی ۱٫۹ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی از بابت «گران‌فروشی» در سال‌های گذشته را تسویه می‌کند.

ترکیه بخاطر گران‌فروشی گاز، از ایران به دیوان داوری بین‌المللی شکایت برد و این نهاد قضایی با تأیید گران‌فروشی، از ایران خواسته بود هم در قیمت گاز حدود ۱۳٫۵ درصد تخفیف دهد و هم ۱٫۹ میلیارد دلار پول اضافی را که از ترکیه طی سال‌های گذشته گرفته بود، پس دهد.

دو کشور سپس توافق کردند که ایران بجای بازگرداندن ۱٫۹ میلیارد دلار، به همین میزان گاز به ترکیه صادر کند.

آقای جمشیدی دانا همچنین گفت که ارسال گاز به نیروگاه‌ها طی ۵ ماه نخست سال جاری با رشدی ۵ درصدی به ۳۳ میلیارد متر مکعب و تحویل گاز به صنایع عمده با رشدی ۳٫۵ درصدی به ۱۵ میلیارد متر مکعب رسیده‌است.

وی اشاره‌ای به تحویل گاز به بخش خانگی و پتروشیمی نکرد. اما مسعود حسنی مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی ۱۱ شهریورماه اعلام کرد که طی پنج ماه سال جاری میزان تحویل گاز فرآوری شده از این میدان به شبکه انتقال گاز حدود ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۵۴ میلیارد متر مکعب رسید. به گفته وی، این میدان سهمی ۶۵ درصدی در مصرف گاز کشور داشته‌است.

بدین ترتیب، ایران در پنج ماه سال جاری بیش از ۸٫۵ میلیارد متر مکعب گاز فرآوری شده بیشتری از پارس جنوبی تولید کرده‌است.

ایران دربارهٔ کل تولید گاز در سال جاری آمار رسمی منتشر نکرده‌است، اما سال گذشته حدود ۲۰۵ میلیارد متر مکعب گاز پالایش شده به شبکه گاز تزریق کرده بود. این کشور طی سال گذشته نزدیک ۶ میلیارد متر مکعب واردات و بیش از ۹ میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشت.

ترکمنستان بخاطر بدهی ۱٫۸ میلیارد دلاری ایران، از بهمن ماه سال گذشته فروش گاز به جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG