لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین؛ احیای کارت‌های سوخت


سهمیه‌بندی سوخت، دونرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، به ویژه پس از سقوط ارزش ریال مقابل دلار در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌ است
سهمیه‌بندی سوخت، دونرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، به ویژه پس از سقوط ارزش ریال مقابل دلار در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌ است

رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، خبر داد که در جلسه غیرعلنی این روز اکثریت مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین بودند.

او گفت که «مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به خاطر قاچاق سوخت از کشور است و اکثر نمایندگان معتقدند برای کاهش قاچاق سوخت از کشور، نظام سهمیه‌بندی سوخت احیا شود».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما علی لاریجانی در آغاز این جلسه علنی گفت: «دربارهٔ موضوع بنزین در این جلسه مباحث مفصلی اعم از اینکه سیستم کارتی بر روی بنزین اعمال شود صورت گرفت.»

وی افزود که «حتماً سیستم ارائه بنزین از طریق کارت سوخت درست است و مجلس از آن حمایت می‌کند.»

به گزارش ایسنا، او در ادامه گفت که «براساس مطالب و پیشنهادهای نمایندگان در جلسه غیرعلنی استفاده فراگیر از سوخت سی‌ان‌جی در شبکه حمل و نقل عمومی و خصوصی وجود دارد؛ بنابراین وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.»

در همین روز، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت که «با توجه به مذاکرات صورت گرفته در جلسه غیرعلنی امروز مجلس مقرر شد کارت‌های سوخت به منظور جلوگیری از قاچاق بدون سهمیه‌بندی و با قیمت هر لیتر هزار تومان احیا شود.»

وی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری میزان «که آیا با احیای کارت سوخت، شاهد سهمیه‌بندی بنزین خواهیم بود؟» اظهار داشت: «هیچ سهمیه‌بندی‌ای اعمال نخواهد شد. احیای کارت سوخت تنها برای مدیریت مصرف است.»

کارت سوخت در سال ۱۳۸۶ و در دولت اول محمود احمدی‌نژاد متولد شد. در آن سال بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان قیمت داشت. در سال ۱۳۸۹ قیمت بنزین دوباره دستخوش تغییر شد و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۷۰۰ تومان اعلام شد. در اولین سال دولت حسن روحانی قیمت بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد هزار تومان اعلام شد و در سال ۱۳۹۳ کارت سوخت و بنزین دو نرخی خداحافظی کردند و قیمت‌ها یکسان‌سازی شد.

سهمیه‌بندی سوخت، دونرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، مسائلی است که در ماه‌های اخیر به ویژه پس از سقوط ارزش ریال مقابل دلار در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌ است.

افت چشمگیر درآمدهای نفتی ایران به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا و در نتیجه سقوط صادرات نفت، دولت حسن روحانی و بودجه را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده است.

در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ دولت حسن روحانی قصد داشت قیمت‌ حامل‌های انرژی را افزایش دهد که به دلیل نگرانی از افزایش تورم، در مجلس رای نیاورد.

دولت روحانی می‌گوید برای جبران بخشی از کسری بودجه و همچنین منابع مالی بازسازی مناطق سیل‌زده به افزایش نرخ بنزین نیاز دارد.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، اواخر مهرماه سال گذشته گفته بود که افزایش قیمت بنزین در حال حاضر شدنی نیست و «جامعه کشش ندارد».

از سویی دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده‌است که در صورت ادامه روند قاچاق و تداوم رشد مصرف سوخت در ایران، طی دو سال آینده مصرف بنزین از تولید داخلی پیشی خواهد گرفت و خودکفایی بنزین از دست خواهد رفت.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه گذشته در خبری اختصاصی گزارش داد که فروش بنزین در ایران از پنج‌شنبه شب، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، «سهمیه‌بندی می‌شود».

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، گزارش‌هایی از صف طولانی در پمپ‌های بنزین به‌ویژه در تهران منتشر شد، صف مشتریانی که قصد داشتند بنزین را به قیمت ارزان بخرند.

در پی این قضیه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، این خبر را «شایعه» و انتشار آن را «کاری بسیار خطرناک» خواند.

منبع این خبر نیز زیبا اسماعیلی، مسئول روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام شد و او یک روز بعد از بازداشتش در ارتباط با پخش خبر پروژه سهمیه‌بندی بنزین به رسانه‌ها، با قید وثیقه آزاد شد.

در این پیوند، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، نیز روز یک‌شنبه دربارهٔ خبر دستگیری زیبا اسماعیلی در ارتباط با اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین به دو خبرگزاری، گفت: «علاوه بر وی، چندین نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.»

با استفاده از خبرگزاری صدا و سیما، ایسنا و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG