لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۳

افزایش چشمگیر تولید ناخالص داخلی ایران در سایه نفت


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که ایران نیز عضو آن است روز جمعه ۱۸ خرداد ماه گزارش سالانه خود را منتشر کرد. این گزارش می‌گوید که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۴۴۷ میلیارد دلار بوده‌است. این رقم در سال قبل آن ۴۱۹ میلیارد دلار بود.

جزئیات آمارهای اقتصادی ایران نشان می‌دهد که سهم نفت در رشد تولید ناخالص داخلی بسیار چشمگیر بوده‌است.

در مجموع صادرات نفت خام ایران در سال گذشته ۱۰٫۶ درصد افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز رسید. یک سوم این میزان راهی اروپا شده و بقیه به آسیا رفته‌است. صادرات فراورده‌های نفتی و میعانات گازی ایران نیز به همین میزان رشد داشته و به بیش از ۹۹۲ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

در مجموع، کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۷ با رشدی ۱۸ درصدی به نزدیک ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده‌است که حدود نیمی از آن مربوط به درآمدهای نفتی بوده‌است. درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته بیشتر از ۲۸ درصد رشد داشته‌است که علت آن از یک طرف افزایش حجم صادرات و از سوی دیگر افزایش بهای نفت بوده‌است.

قیمت نفت ایران در سال گذشته به‌طور میانگین ۵۱ دلار و ۷۰ سنت بوده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ مقداری کمتر از ۴۰ دلار بود.
در این میان، واردات ایران در سال گذشته میلادی اوج گرفته و با رشدی ۴۲ درصدی به ۱۲۴ میلیارد دلار رسیده‌است. بخشی از این رشد مربوط به واردات بنزین است.

بر اساس ارزیابی اوپک که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده‌است، ایران در سال گذشته روزانه ۹۶ هزار بشکه واردات بنزین داشته که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش نه تنها به خاطر رشد سالانه تقاضای داخلی است، بلکه تولید بنزین ایران نیز در سال گذشته با ۴ درصد افت به ۴۱۸ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که مصرف بنزین کشور ۵۸۲ هزار بشکه بوده که رشدی ۳۱ درصدی نشان می‌دهد.

ذخایر نفت قابل بهره‌برداری ایران در سال گذشته با یک درصد افت به ۱۵۵٫۶ میلیارد بشکه رسیده‌است. ذخایر گاز نیز تقریباً در رقم ۳۳ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد متر مکعب ثابت مانده‌است.

ایران در سال گذشته ۲۳۸ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده که ۵ درصد رشد داشته‌است. صادرات گاز ایران با ۵۰ درصد رشد به حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب و واردات آن نیز با ۵۰ درصد کاهش به حدود ۴٫۷ میلیارد متر مکعب رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG