لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

«افزایش ۲۰ درصدی» دادوستد تجاری آلمان با ایران


سفیر آلمان در تهران از افزایش «۲۰ درصدی» حجم مبادلات میان ایران و آلمان خبر داده و گفت که باید کنگره آمریکا را نسبت به «مزایای» توافق هسته‌ای تهران و غرب قانع کنیم.

میشائیل کلور-برشتولد این اظهارات را روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد.

آقای کلور-برشتولد گفت که حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال جاری میلادی به «بیش از سه میلیارد یورو خواهد رسید که نرخ رشد سالانه‌ای بیشتر از ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.»

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران گفته بود که «حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان پس از برجام رشد قابل ملاحظه‌ای یافته‌است؛ به نحوی که در پایان سال ۲۰۱۷، این روابط به رقمی معادل ۲٫۹ میلیارد یورو رسیده‌است.»

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، سعید محمدزاده در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی ایران به شرکت‌های آلمانی این موضوع را بیان کرده بود.

آقای محمدزاده، روابط ایران و آلمان و «گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی» را از «اولویت‌های مهم سیاست خارجی» جمهوری اسلامی عنوان کرده بود.

وزارت اقتصاد و انرژی آلمان نیز پس از اجرایی شدن توافقنامه برجام، در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن ابراز خشنودی از امضای این توافقنامه، اظهار امیدواری کرده بود که با رفع تحریم‌ها روابط تجاری و بانکی با ایران به حالت عادی بازگردد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد وقت آلمان نیز جزو نخستین مقام‌های غربی بود که پس از امضای برجام به همراه یک هیئت اقتصادی به ایران سفر کرد.

خبر افزایش قابل توجه مبادلات تجاری میان ایران و آلمان در حالی منتشر شده که ۱۹ آبان ماه نیز خبرگزاری تسنیم از سفر یک هیئت ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا به تهران خبر داده بود.

این خبرگزاری یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این سفر را تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان کرده بود و نوشته بود علاوه بر ۲۵ مقام «عالی‌رتبه» در این هیئت، دیگر اعضای آن را فعالان اقتصادی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی تشکیل می‌دهند.

پس از توافق اتمی وین میان ایران و غرب، چندین هیئت اقتصادی از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده‌اند. با این حال و با وجود لغو تحریم‌های اتمی، برخی بانک‌های اروپایی در روابط با ایران محتاط عمل می‌کنند.

بانک‌های بزرگ اروپایی از جمله در فرانسه و آلمان طی سال‌های گذشته میلیون‌ها و گاه میلیاردها دلار جریمه به خاطر ارتباطات بانکی خود با ایران، به ایالات متحده پرداخت کرده‌اند.

سفیر آلمان در تهران نیز با اشاره به اظهارات انتقادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه برجام گفته که سران فرانسه، بریتانیا و آلمان، «دولت آمریکا و کنگره آمریکا را تشویق کرده‌اند که پیش از برداشتن قدم‌هایی که می‌تواند باعث تضعیف برجام شود، پیامد تصمیمات‌شان را در ارتباط با امنیت آمریکا و متحدانش بررسی کنند.»

میشائیل کلور-برشتولد افزوده که «اکنون وقت آن است که هرآنچه در توان داریم به‌کار گیریم تا کنگره ایالات متحده را نسبت به مزایای توافق هسته‌ای متقاعد کنیم.»

ترامپ بارها توافقنامه برجام را «بدترین» توافقنامه تاریخ آمریکا نامیده و ایران را متهم به نقض «روح» آن کرده‌است.

این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را یک «دستاورد حائز اهمیت» توصیف کرده‌است.

یوکیا آمانو بارها پایبندی ایران به تعهدات خود در این توافقنامه را تأیید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG