لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

رئیس پدافند غیرعامل ایران: پرونده حمله سایبری به سامانه سوخت به قوه قضائیه فرستاده شد


رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران از ارسال «پرونده حمله سایبری سامانه سوخت» به قوه قضائیه خبر داد.

غلامرضا جلالی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان گفت که «پرونده برای بررسی و پیگیری‌های قضایی به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی ارسال شده است».

او با تاکید بر این‌که به سامانه سوخت ایران «حمله سایبری» شده بود، مدعی شد که این حمله چهار مولفه داشت که شامل استفاده به گفته او، «دشمن» از «ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های ذاتی سیستم سوخت‌رسانی» و «قطع سیستم سوخت و عدم امکان خدمت‌رسانی به مردم بود».

به گفته آقای جلالی، «دشمن» در این مسیر به دنبال دو مولفه دیگر شامل «استفاده از ظرفیت رسانه‌های بیگانه برای برانگیختن مردم و دعوت مردم به اعتراض و اغتشاش و آشوب» بود.

این مقام مسئول گفته که بررسی‌های فنی این حادثه از سوی کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور «به اتمام رسید» و در نامه‌ای به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی، «پرونده این حادثه برای رسیدگی قضایی به ترک فعل‌ها و سایر اقداماتی که لازم است در ادامه این مسیر اتخاذ شود، ارسال شده است».

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، هم روز ۱۲ آبان گفته بود که «دشمن» با حادثه اخلال در سیستم کارت‌های سوخت به دنبال «تکرار اتفاقات آبان ۹۸» بود.

سامانه هوشمند سوخت در ایران روز چهارم آبان به دلیل حمله سایبری از دسترس خارج شد. مسئولان وزارت نفت جمهوری اسلامی در ابتدا وعده دادند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی بیش از هشت روز این مشکل ادامه داشت.

برخی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی احتمال داده‌اند که این حمله ناشی از «نفوذ داخلی» باشد، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری اسلامی، نیز گفته است که این اقدام برای «عصبانی کردن» مردم بود.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند این حمله سایبری یادآور اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گزارش خبرگزاری رویترز، «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود» و منجر به «کشته شدن ۱۵۰۰ نفر» شد.

در همان روزی که سامانه سوخت دچار مشکل شد، تصاویر متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر اصفهان منتشر شد که همزمان با سالگرد اعتراضات آبان‌، روی آن‌ها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

پیشتر احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، نیز در واکنش به این حادثه گفته بود که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

با استفاده از گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پدافند غیرعامل، خبرگزاری‌ ایرنا و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG