لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

رشد ۷۰ درصدی بدهی دولت ایران به بانک مرکزی


در حالی که وزیر اقتصاد کشور روز ۱۷ خرداد مدعی شده بود که سال گذشته دولت «حتی یک ریال» هم از بانک مرکزی قرض نگرفته، بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد با انتشار گزارشی از رشد ۲۴ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته خبر می‌دهد.

او همچنین گفته است در خرداد امسال نیز بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به خرداد پارسال بیش از ۷۰ درصد رشد داشته‌است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بدهی دولت به این بانک تا پایان خرداد امسال به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این رقم تنها بدهی دولت به بانک مرکزی است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد کل بدهی دولت به همه بانک‌های داخلی در خرداد ماه نسبت به خرداد پارسال با رشدی ۴۷ درصدی به ۵۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

البته این فقط بدهی خود دولت است. علاوه بر آن، بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌های کشور نیز با رشدی ۲۷ درصدی به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

هنوز دولت ایران گزارشی از کل بدهی‌های خود به بانک‌ها، شرکت‌ها، پیمانکاران، نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی و غیره منتشر نکرده‌است، اما صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که ابتدای بهار منتشر شد، گفته بود کل بدهی خالص دولت طی دو سال گذشته ۲.۲ برابر شده‌است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید بدهی خالص دولت ایران از ابتدای سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ به‌طور متوسط معادل ۵.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده، اما پارسال این رقم به ۳۵٫۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی، معادل ۲۲۷ میلیارد دلار اوج گرفته‌است.

۲۲۷ میلیارد دلار بدهی حتی با احتساب نرخ آزاد دلار، معادل شش برابر بودجه عمومی دولت در سال جاری خورشیدی است.
دولت طی سه سال گذشته همواره یک سوم بودجه را با استقراض تأمین کرده‌است.

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود کل بدهی خارجی کشور را ۸ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار عنوان کرده‌است. زمستان پارسال این رقم حدود ۹ میلیارد دلار بود.

این گزارش همچنین می‌گوید نقدینگی در کشور نیز در خرداد ماه به ۳۷۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به خرداد پارسال نزدیک ۴۰ درصد رشد داشته‌است. نقدینگی مهمترین عامل تورم است.

با استفاده از گزارش بانک مرکزی، رادیو فردا / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG