لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

خوش‌بینی دولت روحانی به احیای برجام در آستانه مذاکره در وین


علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی
علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی

ساعاتی پیش از برگزاری نشست اعضای باقی‌مانده در برجام که قرار است امروز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین، در وین و با حضور غیرمستقیم نماینده آمریکا در امور ایران برگزار شود، سخنگوی دولت ایران با اظهار خوش‌بینی نسبت به احیای برجام گفت «در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت آمریکا راهی جز خاتمه دادن به تحریم‌های یک‌جانبه ندارد».

علی ربیعی اشاره کرد که دولت ایران به این مذاکرات نه خوش‌بین است و نه بدبین، با این حال تاکید کرد که این مذاکرات روند «احیای برجام» را آغاز خواهد کرد و دولت در راه درستی قدم گذاشته است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نشست امروز وین را «سرآغاز فرایند احیای برجام» توصیف کرد و افزود نشست وین «فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه و زمان‌بندی بازگشت به تعهدات در برجام است».

آقای ربیعی همچنین بار دیگر تأکید کرد که «هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت»، با این حال رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز در این نشست حضور خواهد داشت و ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مذاکرات دوجانبه خواهند داشت.

این در حالی است که روز گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت ایالات متحده انتظار پیشرفت آنی و سریع در مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد و چالش‌های پیش‌رو را دست‌کم نمی‌گیرند.

البته آقای پرایس نیز درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در اجلاس روز سه‌شنبه اعلام کرد علی‌رغم این‌که انتظار چنین اتفاقی را دارد، «مذاکرات مستقیم در شرایط فعلی دور از انتظار است».

در سوی ایران، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی تأکید کرد که «اگر اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته‌های پیش رو باشد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۳ فروردین، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث این را ‌که «چه کسی باید قدم اول را بردارد» پشت سر گذاشته‌اند و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، نیز پیشتر ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام با تأکید بر این‌که مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات هسته‌ای‌شان در پیش است، گفته است که این مذاکرات در «مسیر درستی» است.

آقای مالی همچنین اعلام کرده است که آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

نشست امروز وین با مشارکت کشورهای باقی‌مانده در برجام شامل بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران و با حضور نماینده دولت آمریکا برگزار می‌شود.

واشینگتن با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، از برجام خارج شد، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از این توافق حمایت کرده است. با این حال دولت آقای بایدن اصرار داشته نخست ایران باید تعهدات خود در قالب برجام را به طور کامل رعایت کند.

XS
SM
MD
LG