لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

نگاهی به ادعاهای گازی و زیست‌محیطی زنگنه


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، می‌گوید که در دو دهه گذشته، سالانه سه درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور اجتناب شده است
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، می‌گوید که در دو دهه گذشته، سالانه سه درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور اجتناب شده است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با اشاره به سهم گاز در کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان و ذخایر عظیم گازی ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا بر تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار جهان تاثیر منفی دارد.

ایران با ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی، بزرگ‌ترین دارنده گاز در جهان بعد از روسیه است.

تولید گاز ایران نیز بر اساس آمارهای شرکت «بی‌پی» پارسال به حدود ۶۵۶ میلیون متر مکعب در روز رسید، اما زنگنه که قبلا تولید گاز ایران را ۸۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرده بود، در اجلاس مجمع جهانی گاز اعلام کرد که تولید گاز کشور ۷۵۰ میلیون متر مکعب است.

شرکت مشاوره انرژی «وودمکنزی» نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا، میزان تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۸ را حداکثر ۶۳۵ میلیون متر مکعب ارزیابی کرد.

زنگنه روز چهارشنبه، دهم مهرماه، طی سخنرانی در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در روسیه برگزار می‌شود گفت پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ گاز طبیعی با رشد سالانه حدود ۱.۵ درصد و به واسطه رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، پاسخگوی یک‌چهارم تقاضای انرژی جهان خواهد بود.

بر اساس ارزیابی نهادهای بین‌المللی ماننده شرکت «بی‌پی»، آژانس بین‌اللملی انرژی و اتحادیه بین‌المللی گاز، رشد سالانه تولید و مصرف گاز در جهان تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱.۵ تا ۱.۷ درصد خواهد بود و آینده صنعت گاز مایع (ال‌ان‌جی) روشن‌تر از صادرات گاز با خطوط لوله است.

پارسال ۳.۸۷ تریلیون متر مکعب گاز در جهان مصرف شد و در سال ۲۰۴۰ احتمالا به ۵.۴ تریلیون متر مکعب برسد.

افزایش مصرف گاز جلو شتاب رشد دیگر سوخت‌های فسیلی آلاینده‌تر مانند نفت و خصوصا زغال سنگ را می‌گیرد.

آقای زنگنه نیز عنوان کرد که بخش عمده افزایش مصرف گاز ناشی از رشد تولید «ال‌ان‌جی» خواهد بود و سپس افزود: «پاسخگویی به این تقاضا نیازمند همکاری جهانی در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و توسعه زیرساخت‌های تجارت است.»

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت بخش انرژی باید سیاست‌زدایی شود و مداخلات سیاسی جای خود را به منطق اقتصادی، چندجانبه‌گرایی، مشارکت و همکاری بدهد. وی تحریم‌های آمریکا را از مصادیق بارز «تروریسم اقتصادی» و نقض اصول حقوق بین‌الملل دانست.

زنگنه می‌گوید: «این نگرش با انجام تلاش‌های مختل‌گرایانه ضمن تهدید صلح و امنیت نه‌ تنها نمی‌تواند در پرداختن به موضوع تغییر اقلیم، جریان سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در حوزه انرژی موثر باشد، بلکه تاثیرات منفی بر توسعه پایدار دارد. بنابراین مصرانه از همه کشورها می‌خواهم اقدام‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده را نپذیرند.»

ادعای کاهش گازهای گلخانه‌ای در ایران

زنگنه همچنین اعلام کرد سهم گاز از سبد انرژی ایران به ۷۰ درصد رسیده و هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به گاز طبیعی دسترسی دارند.

وی گفت: «رویکرد توسعه‌ گاز در ایران، نه‌ تنها معیارهای عدالت اجتماعی را در کشور بهبود بخشیده و فقر انرژی را کاهش داده، بلکه در دو دهه گذشته، سالانه ۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور اجتناب شده است. ضمن اینکه توسعه دسترسی جمعیت روستایی به گاز طبیعی و استفاده از آن به جای چوب درختان جنگلی، به شکل چشمگیری به بهبود محیط‌ زیست از طریق جلوگیری از تخریب جنگل‌ها منجر شده است.»

البته آمارهایی که مقامات و نماینده‌های مجلس ارائه داده‌اند، سالانه صد هزار هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، طی چهل سال گذشته ۶۰ درصد از جنگل‌های ایران نابود شده است.

آمارهای بین‌المللی تایید می‌کند که پارسال سهم گاز در سبد انرژی مصرفی ایران بالای ۶۸ درصد بوده، اما تولید گازهای گلخانه‌ای ایران طی چهل سال گذشته بیش از چهار برابر شده است و طی سال‌های گذشته این رشد ادامه داشته است.

البته افزایش تولید گاز، آهنگ رشد مصرف فرآورده‌های نفتی مانند گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را کاهش داده است و بدون گاز، تولید گازهای گلخانه‌ای ایران به مراتب بیشتر از سطح کنونی می‌شد.

تولید گازهای گلخانه‌ای ایران هم اکنون به حدود ۸۰۰ میلیون تن در سال رسیده که بیش از ۶۷۰ میلیون تن آن دی اکسید کربن است.

زنگنه با بیان این که با وجود «تروریسم اقتصادی آمریکا»، تلاش‌های ما برای حفظ محیط زیست بی‌وقفه ادامه دارد، اظهار داشت: «برای نمونه، ما در نظر داریم سوزاندن گازهای همراه نفت را تا سال ۲۰۲۱ تقریبا به صفر برسانیم.»

ایران سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از میادین نفتی (گاز همراه) را در مشعل‌ها می‌سوزاند و بیشترین گازسوزی مشعل در جهان را بعد از روسیه دارد.
ارزش این میزان گاز که در مشعل‌ها و در مرحله تولید تلف می‌شود سالانه حدود ۵ میلیارد دلار است.

هفته گذشته زنگنه در مجلس گفت که برای کاهش ۹۰ درصدی سوزاندن گازهای همراه در مشعل‌ها ۸ میلیارد دلار سرمایه لازم است.

منابع: خبرگزاری شانا، بی‌پی، آژانس بین‌المللی انرژی، پروژه جهانی کربن، اتحادیه بین‌المللی گاز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG