لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۴

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اتهام «مهندسی انتخابات» از سوی احمدی‌نژاد


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

یک روز پس از نامه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، درباره «مهندسی انتخابات» به دست شورای نگهبان، سخنگوی این نهاد روز پنج‌شنبه در مقابل آقای احمدی‌نژاد را به تلاش برای همین کار متهم کرد.

رئیس‌ جمهوری سابق ایران در نامه خود به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که روز چهارشنبه منتشر شد خواستار برکناری رئیس قوه قضاییه و «برگزاری فوری و آزاد انتخابات» در کشور بدون دخالت «نهادهای انتظامی» و «مهندسی شورای نگهبان» شد.

محمود احمدی‌نژاد در این نامه پیشنهاداتی را مطرح کرده بود که در صدر آنها «انتخابات آزاد» بود که آقای احمدی‌نژاد آن را «ضرورت» خوانده است.

او در این نامه نوشت: «برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی، البته بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی و آزاد گذاردن مردم برای انتخاب، یک ضرورت فوری است.»

هنوز هیچ مقامی به این نظرات محمود احمدی‌نژاد پاسخ نداده و به این ترتیب عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اولین کسی است که با نوشتن متنی در کانال تلگرام خود به رئیس جمهور سابق پاسخ می‌دهد.

آقای کدخدایی در این متن با اشاره به خاطره‌ای از روز «دوشنبه، ۲۵ خرداد ۸۸» می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد اصرار داشته است که شورای نگهبان هر چه سریع‌تر نتیجه انتخابات را تایید کند.

این در حالی است که، به گفته سخنگوی شورای نگهبان، این شورا در مقابل اصرار آقای احمدی‌نژاد مقاومت کرده و گفته است که ابتدا باید شکایات نامزدهای دیگر انتخابات بررسی شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری سابق ایران، خود از متهمان اصلی سرکوب منتقدان و مخالفان در هشت سال دوران زمامداری خود است، و دو تن از رقبای او در انتخابات سال ۸۸ هنوز در حصر خانگی به سر می‌برند.

مخالفان آقای احمدی‌نژاد به‌ویژه در زمان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸، جمهوری اسلامی را متهم می‌کردند و می‌کنند که با مهندسی آرا و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی مخصوصا سپاه پاسداران باعث پیروزی وی شده است.

احمدی‌نژاد چند روز پس از اعلام نتیجه انتخابات ۸۸، مخالفان و معترضان به انتخاب خود را «مشتی خس و خاشاک» خواند.

عباسعلی کدخدایی در پست تلگرامی خود پس از ذکر خاطره‌اش از روزهای انتخابات ۸۸ پرسشی مطرح می‌کند و به نطر می‌رسد که در مقابل خود احمدی‌نژاد را به «مهندسی انتخابات» یا تلاش برای این کار متهم می‌کند.

آقای کدخدایی نوشته است: «حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟ شورای نگهبان و یا مهندسی در کسوت مقام اجرایی؟»

او در ادامه تاکید می‌کند که این شورا به قانون عمل کرده و «علی‌رغم اصرار یک مقام اجرایی کشور تن به اعلام پیش از موعد صحت انتخابات نداده است».

در آن زمان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و بانفوذترین عضو این شورا، متهم بود که برخلاف قوانین و اصول مربوط به کار نظارتی این نهاد، به انتخاب محمود احمدی‌نژاد گرایش دارد و غیرمستقیم در چند سخنرانی از او حمایت کرده است.

محمود احمدی‌نژاد طی ماه‌های گذشته لبه تیز انتقادات خود را متوجه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، و برادر او علی، رئیس مجلس، کرده است.

وی ماه گذشته نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار ورود رهبر جمهوری اسلامی به پرونده حمید بقایی که با اتهامات مالی روبه روست شده و نوشته بود که برادران لاریجانی «لطمات جبران‌ناپذیری به اعتماد مردم، انقلاب، مجلس و قوه قضاییه زده‌اند».

XS
SM
MD
LG