لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۲

ابلاغ «شرایط حداقلی» برای داوطلبان ریاست جمهوری؛ «فرماندهان عالی می‌توانند نامزد شوند»


شورای نگهبان شرایط جدید برای داوطلبان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. در این ابلاغیه همچنین آمده است که «فرماندهان عالی نیروهای مسلح» هم می‌توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران در روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت، مصوبه جدید شورای نگهبان اصلاح مصوبه سال ۱۳۹۶ این شورا در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» است.

بر اساس این اصلاحیه، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند و سابقه تصدی حداقل چهار سال در سمت‌های مدیریتی کشور داشته باشند.

بر اساس این اصلاحیه، وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌توانند نامزد شوند و تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

به این ترتیب مصطفی تاجزاده، از مسئولان ارشد سابق و شاخص در جناح اصلاح‌طلب، به دلیل داشتن سابقه کیفری و حکم حبس امکان نامزدی برای ریاست جمهوری را از دست می‌دهد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی،‌ نیز به دلیل سن زیر ۴۰ سال قادر به نامزدی نخواهد بود.

علاوه بر این، محمد غرضی،‌ وزیر سابق، با ۷۹ سال سن و اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، با ۸۰ سال سن هم فرصت حضور در انتخابات به عنوان نامزد را از دست می‌دهند.

در این میان سعید محمد نیز که از اولین کسانی بود که خود را برای ریاست جمهوری آماده اعلام کرد فرصت نامزدی را از دست می‌دهد، چرا که او درجه سرتیپی دارد، در حالی که شورای نگهبان فقط «سرلشکر و بالاتر» را مجاز به نامزدی دانسته است.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که شورای نگهبان مصوبه سال ۹۶ خود را که کلی بود و به جزئیات نپرداخته بود اصلاح و به‌روزرسانی کرده است.

شورای نگهبان در سال ۹۶ ضمن تفسیر شرط «رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن» برای نامزدهای ریاست ‌جمهوری، ۱۱ شرط جدید را برای این نامزدها اعلام کرده بود که «فقدان سوابق سوء امنیتی» از جمله در اعتراض‌های سال ۸۸ و «معرفی مشاوران» از جمله آنها بود.

تفسیر شورای نگهبان از شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر جمهوری اسلامی در سال ۹۴ انجام شد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که مطابق با مصوبه جدید شورای نگهبان، داوطلبانی که فقط سابقه معاونت وزیر داشته‌اند، همچنین اساتید دانشگاه و اعضای هیئت‌ علمی، شرایط ثبت نام را ندارند.

XS
SM
MD
LG