لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

تاریخ‌سازی ژیمناست ایرانی در المپیک جوانان


رضا بهلول‌زاده نماینده ژیمناستیک ایران در المپیک جوانان، مدال برنز خرک حلقه را به گردن انداخت.

این نخستین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران در مسابقات جهانی یا المپیک در تمام رده‌های سنی محسوب می‌شود.

در وزنه‌برداری و دسته فوق سنگین، علیرضا یوسفی با مجموع ۳۸۰ کیلوگرم به مقام قهرمانی دست یافت تا ششمین طلای کاروان ایران را به گردن بیاویزد.

یوسفی در یکضرب با ۱۶۲ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت اما در دو‌ضرب با مهار وزنه ۲۱۸ کیلوگرمی ضمن ثبت بهترین حدنصاب، نشان زرین را نصیب خود کرد.

هریستو هریستوف از بلغارستان و انزو کوورگه از هلند پس از یوسفی در رده‌های دوم و سوم ایستادند.

اما مدال برنز ژیمناستیک به دلیل اهمیت تاریخی‌اش بیش از مدال طلای وزنه برداری در رسانه‌های ایران بازتاب یافت.

پیشتر در ژیمناستیک آرتیستیک قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند، سعیدرضا کیخا در همین ماده سوم شده بود.

سه سال قبل هم در مسابقات ژيمناستيک قهرمانی آسيا به ميزبانی هيروشيما، اولين مدال قاره‌ای ايران در تاريخ اين رشته ورزشی به دست آمد و باز در همین ماده، عبدالله جامعی روی سکوی سوم ايستاد.

بهلول‌زاده در المپیک جوانان پس از یین دهانگ از چین که طلا گرفت و سرگئی نایدین از روسیه برنده مدال نقره، روی سکوی سوم ایستاد.

بهلول‌زاده در بخش قهرمان قهرمانان از شش اسباب نیز در رده سیزدهم ایستاده بود. او در مسابقات انتخابی شش اسباب برای اعزام به بوینوس آیرس، مهدی الفتی را شکست داد.

بهلول‌زاده پس از دریافت مدال المپیک جوانان گفت: «با ماه‌ها تمرین نفسگیر و آسیب‌‌دیدگی‌ این مدال تاریخی را گرفتم. امکانات خوب هم که نداریم. شاید این مدال باعث شود توجه بیشتری به این رشته کنند. آرزویم این است که در بزرگسالان هم برای کشورم بدرخشم.»

در سوارکاری ارشیا نجفی‌نیا نماینده ایران در رده بیست و هفتم قرار گرفت. کاروان ایران با ۴۹ ورزشکار از ۱۷ رشته تیمی و انفرادی عازم بوینوس آیرس شده است.

فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون بسکتبال ایران درباره حذف تیم دختران گفت: «بازیکنان در ایران این تجربه را نداشتند که با موزیک کار کنند، به همین دلیل جو مسابقات آنها را گرفت. مجارستان هم بسیار سرحال و با تجربه کار کرد و به ۱۸ ساله‌ها نمی‌خورد.»

در جدول رده‌بندی مدال‌ها روسیه با کسب بیست و دومین مدال طلا با اقتدار صدرنشین است.

مجارستان دوازدهمین نشان طلا را کسب کرده و در جایگاه دوم قرار دارد. ژاپن، چین و ایتالیا در رده‌های بعدی‌اند.

ایران با شش طلا، یک نقره و یک برنز رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. تاکنون هفتاد و سه کشور موفق به کسی مدال شده‌اند.

رده‌بندی مدال‌‌ها در المپیک جوانان رسمی نیست اما کمیته بین‌المللی المپیک در سایت المپیک چنل، جدول مدال‌ها را منتشر می‌کند.

XS
SM
MD
LG