لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

خبرهای کوتاه

ادامه شهادت ایرج مصداقی در دادگاه حمید نوری در استکهلم

نمایی از دادگاه حمید نوری
نمایی از دادگاه حمید نوری

سومین جلسه از هفتهٔ سوم محاکمهٔ حمید نوری به‌ اتهام مشارکت در اعدام‌ چند هزار زندانی سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷، روز پنج‌شنبه، ۴ شهریور، در استکهلم برگزار شد.

در این جلسه ایرج مصداقی به عنوان شاکی و شاهد پرونده در ادامه شهادت خود جزئیاتی درباره اعدام‌های زندان گوهردشت کرج ارائه داد.

به گفته آقای مصداقی، حدود ۵۰۰ نفر از زندانیان هوادار سازمان مجاهدین و ۲۰۰ نفر از زندانیان سیاسی چپ در زندان گوهردشت اعدام شده‌اند.

حمید نوری متهم است که در مقام دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مشارکت داشته است؛ اتهامی که خود آن را رد می‌کند.

ایرج مصداقی در اظهارات خود در جلسات پیشین دادگاه گفته بود که نخستین بار که حمید نوری را دیده، هنگام کتک خوردن پس از خارج از شدن از «اتاق گاز» در زندان گوهردشت بوده است.

اتاق گاز به اتاقی بدون پنجره اطلاق می‌شد که به‌گفته آقای مصداقی «زیر درز درِ آن پتو می‌گذاشتند تا هوا به زندانیان داخل اتاق نرسد».

حمید نوری روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم و بلافاصله دستگیر شد.

ایرج مصداقی قبلاً چگونگی «تله‌گذاری» برای این مسئول سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی را توضیح داده و گفته بود که حمید نوری، علاوه بر دلایل خانوادگی، «برای یک سفر تفریحی لوکس به‌ دور اروپا و دیدار با ماهرویان» به سوئد سفر کرده بود.

جلسات محاکمهٔ حمید نوری در دادگاه استکهلم سوئد تا آوریل سال آیندهٔ میلادی ادامه خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

بدهی «۶۰ هزار میلیارد تومانی» دولت ایران به شرکت‌های داروسازی

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از بدهی «۶۰ هزار میلیارد تومانی» دولت به شرکت‌های داروسازی خبر داد.

او روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت گفت دولت قرار بود ۱۰ درصد خالص هدفمندی را برای بیماران صعب العلاج هزینه کند اما این کار را انجام نداده است؛ درحالی که قانون و منبع برای این مساله وجود دارد اما دولت اجرا نمی‌کند.

آقای پزشکیان تصریح کرد شرکت‌های دارویی، دارو تولید می‌کنند، اما دولت پول آنها را نمی‌دهد و بدهی دولت به این شرکت‌ها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به همین دلیل آنها برای تولید با مشکل مواجه شده‌اند.

وزیر پیشین بهداشت ایران از ممانعت نمایندگان مجلس از ارسال گزارش دارویی کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه نیز انتقاد کرد و گفت نباید این مخالفت صورت می‌گرفت.

اشاره او به گزارش اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که می‌گوید نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف کمبود و محدودیت جدی دارد و حدود ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد.

این گزارش روز ۴ اردیبهشت به صحن علنی ارائه شد و کمیسیون بهداشت خواستار پی‌گیری قضایی آن شده بود، اما نمایندگان مجلس با اکثریت آرا از ارجاع آن به قوه قضاییه مخالفت کردند.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون بهداشت و درمان گفته شد به رغم الزامات اجرایی طرح «دارویار»، سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی (٤٢٠٠ تومانی) با نرخ سامانه نیما در دو سال گذشته به مبلغ ۸۴ هزار میلیارد تومان را به بانک مرکزی پرداخت نکرده و این امر منجر به افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی شده است.

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران، نیز بهمن‌ماه پارسال اعلام کرد «دولت بودجه دارو را جای دیگری هزینه کرده است».

او گفت میزان معوقات مراکز بیمارستانی و مطالبات شرکت‌های پخش از داروخانه‌ها به ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده که روند تأمین نقدینگی در زنجیره دارو را با مشکل مواجه کرده است.

طی دو سال گذشته گزارش‌های زیادی از مشکل تامین ارز مواد اولیه دارو یا واردات خود دارو در کشور منتشر شده و رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول نیز اخیرا اعلام کرد هزینه دارو و درمان ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مقامات جمهوری طی سال‌های گذشته بحران دارو در کشور را به تحریم‌های آمریکا نسبت داده و مدعی شده‌اند که تحریم‌ها «مردم عادی» را هدف قرار داده است. این در حالی است که واردات اقلام انساندوستانه، از جمله دارو معاف از تحریم‌های آمریکا است.

سه شرکت‌ بیمه با پرداخت خسارت به نفتکش آمریکایی توقیف‌شده توسط ایران مخالفت کردند

ورود نیروهای نظامی ایران به نفتکش «ادونتِج سوئیت»
ورود نیروهای نظامی ایران به نفتکش «ادونتِج سوئیت»

شرکت‌های بیمه می‌گویند حاضر به پرداخت خسارت ۵۷ میلیون دلاری به نفتکش حامل نفت شرکت «شِورون» آمریکا که پارسال توسط جمهوری اسلامی توقیف شده بود، نیستند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت گزارش داد که شرکت شورون به خاطر توقیف نفتکش و مصادره نفت آن توسط جمهوری اسلامی، خواستار ۵۷ میلیون دلار خسارت از سه شرکت بیمه شده است، اما آنها با این درخواست مخالفت کردند.

ایران اردیبهشت پارسال نفتکش «ادونتِج سوئیت»، حامل نفت شرکت شورون را توقیف و اسفند پارسال دادگاهی در ایران رای به مصادره نفت آن داد.

رسانه‌های حکومتی ایران اعلام کرده بودند دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران به‌دنبال «شکایت» وکیل بیماران پروانه‌ای، دستور توقیف «محموله نفتی آمریکایی» کشتی «ادونتِج سوئیت» در خلیج فارس را صادر کرد و «محموله این کشتی توقیف شد و متعاقباً دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد».

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و میزان، وابسته قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ارزش این محموله نفتی را بیش از «۵۰ میلیون دلار» اعلام کردند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد سه شرکت بیمه «زوریخ امریکن»، «لیبرتی میوچوال» و «گرِیت امریکن» از دادگاه سان فرانسیسکو خواسته‌اند که درخواست غرامت شرکت شورون از این شرکت‌های بیمه را رد کند.

این شرکت‌های بیمه آمریکایی می‌گویند مصادره نفت کشتی «ادونتِج سوئیت» توسط ایران مشمول پرداخت خسارت نمی‌شود.

بر اساس استدلال شرکت‌های بیمه، توقیف نفت خام و مصادره بعدی آن توسط ایران، یک «عملیات جنگی» قلمداد نمی‌شود و از طرفی مصادره محموله چه در زمان صلح، جنگ، قانونی یا غیرقانونی مشمول پوشش بیمه محموله‌های دریایی نیز نمی‌شود.

شرکت شورون در دادخواست خود می‌گوید در منطقه بی‌طرف میان عربستان و کویت فعالیت تولید نفت دارد و محموله نفت‌کش «ادونتِج سوئیت» نیز در آب‌های بین‌المللی توسط جمهوری اسلامی توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشتی «ادونتج سوئیت» که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد از سوی شرکت شِورون اجاره شده بود و نفت خریداری شده از کویت را حمل می‌کرد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت پارسال و پس از توقیف نفتکش «سوئز راجان» توسط ایالات متحده که گفته می‌شود محموله نفتی آن متعلق به سپاه پاسداران بود، نفتکش «ادونتج سوئیت» را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

آمریکا در فروردین ماه ۱۴۰۲ محموله نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد، و محموله آن را که اعلام کرد به ایران تعلق داشته است، در تگزاس تخلیه کرد.

شهریور ماه سال گذشته نیز وزارت دادگستری آمریکا تأیید کرد ۹۸۰ هزار بشکه نفت متعلق به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را به خاطر نقض تحریم‌های ایالات متحده توقیف کرده است.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران گفته‌اند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

۵ نفر در جریان تبادل آتش شدید بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان کشته شدند

برخاستن دود از محل حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز ۱۹ اردیبهشت
برخاستن دود از محل حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز ۱۹ اردیبهشت

نیروی هوایی اسرائیل چندین نقطه در جنوب لبنان را بمباران کرد و حزب‌الله لبنان گفت با پهپادهای حامل مواد منفجره و موشک‌های قوی به اهدافی در خاک اسرائیل حمله کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز درگیری‌های روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت یکی از شدیدترین موارد تبادل آتش بین دو طرف طی هشت ماه گذشته بوده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های پلیس لبنان گفتند دست کم سه نفر بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع لبنانی خبر داد این حملات ۵ کشته برجا گذاشته است که دو تن از آنها نیروهای حزب‌الله بودند.

دور جدید درگیری‌ها بین دو طرف که از مهر ماه آغاز شد، همزمان با جنگ در نوار غزه ادامه داشته و ده‌ها نفر در دو سوی مرز را آواره و نگرانی از شروع یک جنگ تمام‌عیار بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل گفت در حملات هوایی روز چهارشنبه مواضع و زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله لبنان را در سه نقطه در جنوب این کشور هدف قرار داده است.

هدف بیش از ۲۰ مورد از این حملات مواضع و شبه‌نظامیان این گروه در اطراف روستای رامیه واقع در شهرستان بنت جبیل در حاشیه مرز بوده است.

حزب‌الله نیز اعلام کرد دست کم ۱۰ حمله به مواضع ارتش اسرائیل انجام داده و با پهپادهای حامل مواد منفجره به یک مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در روستای مرزی یاعارا و با موشک‌های نیرومند «برکان» نیز به پادگان نظامی بیرانیت حمله کرده است.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که روز چهارشنبه اسرائیل به ۲۸ روستا و شهر در مناطق جنوبی این کشور حمله کرده است.

دو مقام نظامی لبنان گفتند اسرائیل در این عملیات از بمب و پرتابه‌های قوی استفاده کرده و به نظر می‌رسد که هدف این حملات پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی حزب‌الله بوده است.

ارتش اسرائیل گفت پس از حملات هوایی و توپخانه این کشور به اهدافی در ناحیه رامیه، انفجارهای ثانویه را رصد کرده است که نشان می‌دهد این نقاط انبارهای اسلحه و مهمات حزب الله لبنان بودند.

از زمان شروع درگیری‌های دو طرف حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای مرزی اسرائیل ناگزیر شده‌اند منطقه را ترک کنند و این باعث شده فشار افکار عمومی برای واکنش نظامی شدیدتر علیه حزب‌الله لبنان افزایش یابد.

درمناطق جنوبی لبنان نیز حدود ۹۰ هزار نفر تحت تاثیر حملات اسرائیل آواره شده‌اند.

ارتش اسرائیل در ماه آوریل اعلام کرد که مرحله دیگری از آمادگی لجستیکی برای جنگ احتمالی با حزب‌الله لبنان، از جمله بسیج گسترده نیروهای ذخیره، را تکمیل کرده است.

منابع لبنانی می‌گویند بر اثر حملات اسرائیل که از نیمه دوم مهرماه آغاز شد، تاکنون بیش از ۲۵۰ شبه نظامی حزب‌الله لبنان و دست کم ۷۵ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در اسرائیل نیز حدود ۲۰ نفر شامل پرسنل نظامی و غیرنظامیان در حملات حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند.

دولت‌های آمریکا و فرانسه از طریق دیپلماتیک در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند از گسترش تنش و درگیری بین دو طرف جلوگیری کنند.

نامه عفو بین‌الملل به رئیسی؛ به «جنگ» با زنان برای تحمیل حجاب اجباری پایان دهید

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای، خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران شد.

این نهاد حقوق بشری روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در این نامه سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی و مقامات جمهوری اسلامی با اشاره به جنبش «‌زن، زندگی، آزادی»‌ تاکید کرده است مقامات جمهوری اسلامی علیه زنانی که از قانون حجاب اجباری در این کشور سرپیچی می‌کنند « جنگ» به راه‌انداخته‌اند.

این نامه با اشاره به طرح موسوم به « نور» ‌که از اواخر فروردین ماه در ایران برای مقابله با حجاب اختیاری به راه افتاده، تاکید می‌کند که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی با اعمال اقدامات خشونت‌آمیز، رعایت حجاب اجباری را تشدید کرده‌اند.

این نامه در ادامه خواستار آزادی بی قید و شرط تمام کسانی شده‌ است که بدلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی حکومت بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به این که در هفته‌های اخیر، افزایش محسوس گشت‌های امنیتی پیاده، موتورسیکلت، خودرو و ون‌های پلیس در مکان‌های عمومی مشاهده شده است، تصریح می‌کند ماموران امنیتی به زنان و دختران در ملأ عام حمله می‌کنند، آنها را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دهند و با روش‌هایی که به «‌آدم‌ربایی» ‌شبیه‌ است، آنها را بازداشت می‌کنند.

این نهاد بین‌المللی با اشاره به گزارش‌های زنان از زمان و نحوه بازداشت خود می‌گوید مأموران جمهوری اسلامی هنگام بازداشت از شوکر استفاده می‌کنند و زنان با محاکمه‌های ناعادلانه ، توقیف خودرو و یا جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است با منحل کردن این نهاد امنیتی، افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهند.

اجرای طرح موسوم به «نور» برای مقابله با آنچه مقامات جمهوری اسلامی «مقابله با بی‌حجابی» می‌خوانند، از روز شنبه ۲۵ فروردین شروع شده است.

فرماندهی انتظامی کشور گفته است که «وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.»

از زمان اجرای این طرح تازه، تعداد قابل توجهی از زنان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

تجمع کارمندان اتحادیه اروپا در بروکسل در اعتراض به ادامه جنگ غزه

بیش از ۱۰۰ کارمند نهادهای مخالف اتحادیه اروپا در بروکسل در اعتراض به جنگ غزه تجمع کردند.

معترضان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، سه کفن سفید شکل داده‌شده مانند بدن کودکان با لکه‌های قرمز را بر روی میدان بیرون دفتر مرکزی کمیسیون اروپا در پایتخت بلژیک قرار دادند.

این معترضان در اعتراض به نحوه واکنش اسرائیل به حملات گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه بر روی این سه کفن کلماتی چون «حقوق بین‌الملل»، «معاهدات اتحادیه اروپا» و «کنوانسیون نسل کشی» نوشته شده بود.

مانوس کارلایل، کارمند کمیسیون اتحادیه اروپا به رویترز گفت: «ما در یک تجمع صلح‌آمیز گرد هم آمده‌ایم تا از حقوق، اصول و ارزش‌هایی که نهادهای اروپایی بر آن‌ها بنا شده‌اند دفاع کنیم.»

به گفته این کارمند کمیسیون اروپا ، ارزش‌هایی چون حقوق بشر و کرامت انسانی و آزادی، دلیل شکل‌گیری این تجمع بوده‌است.

سیمونا بالوگووا، معترض دیگر، که برای کمیته مناطق اروپا کار می‌کند، با بیان اینکه این افراد سیاسی نیستند و بی‌طرف عمل می‌کنند، تصریح کرد که «این اعتراض نباید به عنوان یک بیانیه سیاسی تلقی شود».

کمیسیون اتحادیه اروپا تا کنون به این تجمع اعتراضی واکنشی نشان نداده‌ است.

این در حالی است که اسرائیل روز چهارشنبه به حملات هوایی خود به رفح ادامه داد و ارتش این کشور نیز اعلام کرد نیروهای زمینی‌اش «حملات هدفمند» در این شهر در جنوب غزه را انجام داده‌اند.

از سوی دیگر اونروا، آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان، اعلام کرد به رغم آن که مقام‌های اسرائیلی از بازگشایی گذرگاه کرم شالوم در مرز اسرائیل و غزه برای ورود محموله‌های کمک به غیرنظامیان خبر دادند، این گذرگاه در روز چهارشنبه نیز بسته ماند.

گروه افراطی حماس که اتحادیه اروپا و آمریکا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند در ۱۵ مهرماه سال گذشته با حمله به خاک اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۲ نفر را به گروگان گرفت.

بنابر گزارش وزارت بهداشت حماس تا کنون بیش از ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر در حملات اسرائیل به شمال غزه کشته ‌شده‌اند.

انتقاد رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از حکم اعدام توماج صالحی

رئیس دموکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض، به شدت انتقاد کرد.

آدام شیف روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت توماج به شکل ناعدلانه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

او در ادامه نوشت: «جرم او چیست؟ درخواست پاسخگو کردن حکومت ایران از طریق موسیقی.»

نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا گفت شجاعت و دیدگاه استوار توماج در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، الهام‌بخش همه ماست.

لوید دگت، دیگر نماینده مجلس آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته بود توماج صالحی، خواننده رپ مخالف ایرانی که از حکومت ایران انتقاد می‌کرد و در ترانه‌ها و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی علیه حکومت صحبت می‌کرد، به اعدام محکوم شد.

او در ادامه نوشته بود: «بیایید بر جنایاتی که رژیم ایران مرتکب می‌شود نور بتابانیم و در کنار ایرانیانی باشیم که به دنبال آینده‌ای روشن‌تر با آزادی، حقوق بشر و حاکمیت قانون هستند.»

او همچنین بر حمایت خود از شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراضات ۱۴۰۱ تاکید کرد.

امیر رئیسیان یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

او گفته بود «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۲ اردیبهشت در واکنش به حکم اعدام توماج اعلام کرد: «ما در برابر هرگونه استفاده از مجازات اعدام ایستاده‌ایم و می‌ایستیم و بسیار امیدواریم که این حکم اعدام اجرا نشود.»

اعتراض جامعه یهودیان مجارستان به دعوت دانشگاه دولتی این کشور از محمود احمدی‌نژاد

تصویر منتشر شده از محمود احمدی‌نژاد در سفر به مجارستان
تصویر منتشر شده از محمود احمدی‌نژاد در سفر به مجارستان

سازمان‌های یهودی و سفارت اسرائیل به دعوت یک دانشگاه دولتی مجارستان از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، اعتراض کردند.

دانشگاه خدمات عمومی لودوویکا در بوداپست، پایتخت مجارستان، از احمدی‌نژاد دعوت کرده تا در یک نشست دانشگاهی که این هفته برگزار می‌شود،‌شرکت کند.

دو جامعه یهودی مجارستان همراه با یک گروه مدافع حقوق یهودیان با انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، محمود احمدی‌نژاد را «ضدیهودی» خواندند و به حضور او در مجارستان اعتراض کردند.

رسانه‌های ایران پیش‌تر خبر داده بودند که رئیس‌جمهور پیشین و جنجالی ایران روز دوشنبه به مجارستان رفته است تا علاوه بر سخنرانی، در یک نشست درباره محیط ریست که از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، شرکت کند.

او در دوران ریاست‌جمهوری خود هولوکاست، کشتار یهودیان به دست آلمان نازی، را «افسانه» خوانده بود و همچنین گفته بود اسرائیل باید از نقشه «حذف» شود.

سازمان‌های اصلی یهودی مجارستان دعوت دانشکاه لودوویکا را محکوم کردند و خواستار توضیح و عذرخواهی مسئولان آن از جامعه یهودیان کشور شدند.

سفارت اسرائیل در بوداپست نیز با انتشار بیانیه‌ای دیدار محمود احمدی‌نژاد از مجارستان را «توهینی بزرگ» دانست که خاطره ۶۰۰ هزار مجارستانی یهودی کشته‌شده در جریان هولوکاست را «پایمال می‌کند».

مجارستان در اروپای مرکزی بزرگ‌ترین جامعه یهودیان با حمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفر را دارد.

دانشگاه لودوویکا به پرسش‌های خبرگزاری فرانسه درباره این دعوت پاسخ نداده است.

این در حالی است که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، رابطه نزدیکی با همتای اسرائیلی خود دارد و در هفت ماه گذشته، یکی از حامیان حمله نظامی اسرائیل به غزه پس از حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل بوده است.

گزارشی از «علت» اختلالات اینترنتی اخیر در ایران

پروژه «فیلتربان» می‌گوید اختلال گزارش‌شده از سوی کاربران در روزهای اخیر به‌دلیل توسعه نیافتن عمدی پهنای باند خارجی بوده است.

فیلتربان که وضعیت اینترنت در ایران را بررسی می‌کند، افزوده که اختلال گزارش‌شده از سه روز پیش از طریق بررسی رادار شرکت «ابرآروان» مشاهده شده است.

بنابر ارزیابی این پروژه که زیرمجموعه گروه «میان» است، هدف دولت در عدم توسعه پهنای باند خارجی، اجبار غیرمستقیم کاربران به استفاده از سکوهای داخلی همزمان با ایجاد برای محدودیت فیلترشکن‌هاست.

در همین حال، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرعت اینترنت در ایران گفته که «وضعیت اینترنت در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و پاکستان به مراتب از ما بهتر است».

محمد باقری بنابی با بیان این‌که «عملاً ۹۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند»، گفته که «ما به وزیر ارتباطات تذکر داده و تذکر خواهیم داد، خصوصاً در مجلس دوازدهم اولین سؤال ما از وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌هایش برای سرعت اینترنت کشور خواهد بود».

پیشتر «انجمن تجارت الکترونیک تهران» در گزارشی از «وضعیت بحرانی» کیفیت اینترنت ایران گفته بود که «در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پراختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان را دارد و اینترنت ایران جزء پنج اینترنت کند جهان است».

این انجمن در گزارش خود، مشکل اصلی اینترنت ایران را «اختلال‌های گسترده و دائمی روی تقریبا تمام آی‌پی‌ها و وب‌سایت‌ها» اعلام کرده بود.

انرژی‌های پاک، برای اولین‌بار بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند

یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین
یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین

با رشد سریع تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی، سال گذشته میلادی برای اولین‌بار، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند.

اندیشکده امبر (Ember) روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با ذکر این خبر اعلام کرد که با این حساب، هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ قابل اجرا است.

بیش از ۱۰۰ کشور در نشست آب و هوایی کاپ۲۸ در دبی در سال گذشته با سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ موافقت کردند.

گزارش «امبر» اضافه می‌کند، باوجود این‌که تقاضای کلی برق در جهان همچنان رو به افزایش دارد، اما با ورود هرچه بیشتر انرژی‌های پاک به چرخه تولید، جهان اکنون در آستانه کاهش تولید سوخت‌های فسیلی قرار گرفته است.

بررسی جهانی وضعیت تولید و مصرف برق توسط «امبر» نشان داده که منابع تجدیدپذیر ۳۰.۳ درصد از برق جهانی را در سال گذشته تأمین کردند که نسبت به ۲۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. دلیل این امر، رشد در راه‌اندازی پروژه‌ها، به‌ویژه در تولید انرژی خورشیدی بوده که باعث افزایش ظرفیت شده است.

در این گزارش آمده که بیش از نیمی از افزایش جهانی ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در سال گذشته در کشور چین رخ داده است. تولید کل انرژی خورشیدی در سطح جهان ۲۳.۲ درصد و انرژی بادی ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که با ادامه رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، شاهد کاهش ۲ درصدی تولید انرژی سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود. با تحقق این امر، تولید کلی انرژی از طریق سوخت‌های فسیلی به کمتر از ۶۰ درصد از تولید برق جهانی کاهش می‌یابد.

در این گزارش آمده است: «اکنون، کاهش دائمی استفاده از سوخت‌های فسیلی در بخش انرژی در سطح جهانی قطعی شده است که این منجر به کاهش انتشار آلاینده‌های تولیدی از این بخش خواهد شد».

در این روند جهانی، ایران مسیری برعکس را طی می‌کند و عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ایران، ۱۲ اردیبهشت گفت پارسال دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده است.

آمارهای مقامات وزارت نیروی ایران نیز نشان می‌دهد در سال گذشته تنها یک‌پنجم اهداف رشد تولید برق کشور محقق شده و بخش اعظم آن نیز از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی بوده است.

در همین حال، پارسال ترکیه و عربستان به ترتیب ۷۰ برابر و ۶۰ برابر ایران رشد تولید برق خورشیدی و بادی داشته‌اند.

گزارشگران بدون مرز: شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در روسیه به ۴۰ نفر رسید

مقام‌های روسیه روز دوشنبه نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار، را بازداشت کردند
مقام‌های روسیه روز دوشنبه نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار، را بازداشت کردند

گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت خبر داد که دولت روسیه، نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار را بازداشت کرده است.

به گزارش این نهاد که تحولات روزنامه‌نگاری در سراسر جهان را رصد می‌کند، این روزنامه‌نگار روس روز دوشنبه بازداشت شده است.

گزارشگران بدون مرز گفته که با این بازداشت، شمار روزنامه‌نگاران زندانی روس از زمان آغاز جنگ مسکو علیه اوکراین در پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، به ۴۰ نفر می‌رسد.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روزنامه‌نگاران روس به اتهام‌های مختلف جنایی از جمله «تروریسم، افراط‌ گرایی، انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد نیروهای مسلح، جاسوسی، خیانت، اخاذی، نقض حقوق مردم، نقض مقررات قانون در مورد عوامل خارجی، تحریک به اغتشاشات گروهی، نگهداری غیرقانونی مواد منفجره و حمل غیرقانونی مواد مخدر» در بازداشت هستند.

۱۲ تن از این روزنامه‌نگاران، احکام حبسِ از پنج‌ونیم سال تا ۲۲ سال دریافت کرده‌اند.

وولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از مقام‌های روسیه خواسته است تا از تعقیب و پیگرد روزنامه‌نگاران دست بردارد.

او روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از افزایش تعداد روزنامه‌نگاران مستقلی که در روسیه متهم، محکوم و زندانی شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و آن را نشانه «تشدید سرکوب» صداهای مخالف دانست.

آقای تورک گفت: «تشدید سرکوب کار مستقل روزنامه‌نگاران باید فوراً متوقف و از حق اطلاع‌رسانی به یکی از مؤلفه‌های کلیدی حق آزادی بیان، حمایت شود».

به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، «روزنامه‌نگاران در راستای تعهدات بین‌المللی حقوق بشر روسیه باید بتوانند در یک محیط امن و بدون ترس از انتقام‌جویی کار کنند. من از مقامات می‌خواهم که فوراً اتهامات خبرنگارانی را که صرفاً به‌دلیل انجام وظایف‌شان بازداشت شده‌اند، پس گرفته و آن‌ها را آزاد کنند».

آسترازِنکا واکسن‌های کووید-۱۹ خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند

شرکت آسترازِنِکا اعلام کرد که به‌دلیل «مازاد واکسن‌های به‌روزشده موجود» در مراکز درمانی، بازگرداندن محموله‌های واکسن کووید-۱۹ خود را از سراسر جهان آغاز کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که به لغو مجوزهای بازاریابی واکسن تازه خود به نام «وکس‌زوریا» (Vaxzevria) در اروپا ادامه خواهد داد.

آسترازنکا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت گفت که از زمان شروع همه‌گیری کرونا، چندین واکسن به‌روزشده از سوی شرکت‌های دیگر علیه کووید-۱۹ ساخته شده و اکنون مازادی از این نوع واکسن‌های جدید در دسترس همگان وجود دارد.

به گفته این شرکت، این امر منجر به کاهش تقاضا برای «وکس‌زوریا» شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی پیش از این در دادگاه اعتراف کرده بود که این واکسن «وکس‌زوریا» عوارضی مانند لخته شدن خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون را ایجاد می‌کند.

آسترازنکا که در فهرست بورس لندن قرار دارد، پس از افت فروش داروهای کووید-۱۹ خود، سال گذشته از طریق چندین قرارداد وارد قلمرو تولید واکسن‌های ویروس‌های تنفسی و داروهای چاقی شد.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ از کشور چین شیوع یافت و در سراسر جهان میلیون‌ها قربانی گرفت. هنوز خطر این ویروس دفع نشده و ۱۵ درصد دانشمندان برجسته علوم پزشکی بر این عقیده هستند که سویه‌های احتمالی جدید کرونا، دوباره باعث همه‌گیری در جهان خواهد شد.

اکثریت دانشمندان نسبت به سویه‌های جدید آنفولانزا نیز هشدار داده‌اند.

روسیه با ۷۶ موشک و پهپاد باردیگر تأسیسات انرژی اوکراین را هدف حمله قرار داد

رهگیری پهپادهای روسی بر فراز کی‌یف، پایتخت اوکراین، با استفاده از نورافکن
رهگیری پهپادهای روسی بر فراز کی‌یف، پایتخت اوکراین، با استفاده از نورافکن

اوکراین می‌گوید حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه به این کشور در اوایل چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، دوازده تأسیسات زیرساختی حیاتی را هدف قرار داد و به سه نیروگاه حرارتی دوران شوروی آسیب جدی وارد کرد.

نیروی هوایی ارتش اوکراین در کانال تلگرام خود اعلام کرد: «دشمن از ۷۶ پرتابه هوایی، شامل ۵۵ موشک و ۲۱ پهپاد تهاجمی، استفاده کرد که ۳۹ موشک و ۲۱ پهپاد سرنگون شدند».

در جریان این حملات دو نفر در نزدیکی کی‌یف، پایتخت، و یک نفر نیز در منطقه کیرووگراد زخمی شدند.

گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، در کانال تلگرامی خود نوشت: «دشمن از برنامه‌های خود برای محروم کردن اوکراینی‌ها از نور دست نکشیده است. یک حمله گسترده دیگر به صنعت انرژی ما.»

او افزود که تأسیسات تولید و انتقال برق در مناطق پولتاوا، کیرووگراد، زاپوریژیا، لویو، ایوانو-فرانکیوسک و وینیتسیا هدف قرار گرفتند.

حمله بامداد چهارشنبه تازه‌ترین مورد از موج حملات به زیرساخت‌های انرژی حیاتی اوکراین است که از ماه مارس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات اوکراینی پیشتر مجبور شده بودند که برنامه خاموشی را در چند منطقه به اجرا در آورند، اما تأثیر کامل این اتفاق احتمالاً در تابستان و زمستان که مصرف انرژی به اوج خود می‌رسد احساس خواهد شد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار لویو گفت که روسیه همچنین به تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در این منطقه حمله کرده است.

روسیه بارها مدعی شده که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد، اما سیستم انرژی اوکراین را یک هدف قانونی برای حمله نظامی می‌داند.

آغاز شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن» زیر سایه اعتراضات به جنگ غزه

اجرای ترانه «مبارز» توسط تالی، خواننده لوکزامبورگ، در اولین مرحله نیمه نهایی شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن»
اجرای ترانه «مبارز» توسط تالی، خواننده لوکزامبورگ، در اولین مرحله نیمه نهایی شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن»

شصت‌وهشتمین دوره مسابقات موسیقی «یوروویژن» روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در حالی در مالمو سوئد آغاز شد که جنگ غزه بر آن سایه افکنده است.

در اولین مرحله از دو بخش نیمه نهایی این مسابقات، خوانندگانی از سراسر اروپا و کشورهای دیگر به روی صحنه رفتند و برنامه اجرا کردند. دومین بخش نیمه نهایی قرار است روز پنجشنبه برگزار شود و فینال مسابقات نیز روز شنبه خواهد بود.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که تدابیر شدید امنیتی در شهر مالمو به اجرا در آمده است و در حالی که انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ هزار هوادار یوروویژن به محل مسابقات هجوم بیاورند، شمار زیادی نیز برای اعتراض به جنگ غزه در محل حضور خواهند یافت.

اسرائیل یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقات یوروویژن است و قرار است در روزهای پنجشنبه و شنبه تظاهراتی علیه جنگ این کشور و گروه افراطی حماس انجام شود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

اسرائیل به شهروندان خود در مورد حمله احتمالی به آن‌ها در جریان این مسابقات هشدار داده است.

برگزارکنندگان یوروویژن پیشتر از اسرائیل خواسته بودند که ترانه پیشنهادی خود را تغییر دهد که نام آن «باران اکتبر» بود. اشاره این ترانه ظاهراً به حمله حماس به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر پارسال (۱۵ مهر) بود که در جریان آن حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند و جنگ بین دو طرف آغاز شد.

اسرائیل آهنگ خود را به «طوفان» تغییر داده و عِدن گولان خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی اجازه یافت که در مسابقه باقی بماند.

شعار یوروویژن «متحد توسط موسیقی» است اما شکاف‌های ملی و اختلافات سیاسی همواره بر این مسابقات سایه افکنده است.

بازگشت ناو هواپیمابر آیزنهاور به دریای سرخ؛ «حوثی‌ها ۱۴۹ حمله انجام داده‌اند»

 ناو هواپیمابر آیزنهاور
ناو هواپیمابر آیزنهاور

یک مقام آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از یک وقفه و به خاطر تداوم حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران بار دیگر به دریای سرخ بازگشته است.

این مقام دفاعی ایالات متحده به بخش انگلیسی العربیه گفته است، ناو هواپیمابر آیزنهاور ۲۶ آوریل (هفتم اردیبهشت) با عبور از کانال سوئز برای «ماموریتی» سریع به شرق مدیترانه رفت.

طبق این گزارش، ناو هواپیمابر آیزنهاور در روزهای اخیر به دریای سرخ بازگشته است.

این مقام دفاعی آمریکایی تصریح کرده است که حوثی‌ها از زمان آغاز حملات خود در روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) سال گذشته تاکنون ۱۴۰ حمله به دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

حملات پهپادی و موشکی تازه حوثی‌ها

در همین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد، شامگاه دوشنبه سه پهپاد از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج عدن پرتاب شد، که یکی از سوی نیروهای آمریکا و دیگری به وسیله یک کشتی ائتلاف تحت رهبری آمریکا منهم شد و سومی در دریا سقوط کرد.

سنتکام اضافه کرده است: روز سه‌شنبه نیز «ساعت ۵ بامداد (به وقت صنعا)، تروریست‌های حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران یک موشک بالستیک ضد کشتی را بر فراز خلیج عدن پرتاب کردند. هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های ایالات متحده، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.»

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

در یکی از حملات مرگبار به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ در اسفندماه گذشته سه خدمه کشتی‌ باری «ترو کانفیدنس»،شامل دو فیلیپینی و یک ویتنامی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. این نخستین بار بود که حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای دریایی جهان کشته بر جای گذاشت.

کشتی روبی‌مار، متعلق به بریتانیا، نیز اسفندماه گذشته در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد. این کشتی فله‌بر که حامل ۲۱ هزار تن متریک کود بود در مسیر آب‌های کم‌عمق میان یمن و اریتره تردد می‌کرد که مورد هدف حوثی‌ها واقع شد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

دو دیدار رفت‌وبرگشت پرسپولیس-سپاهان در فصل آینده فقط با حضور زنان برگزار می‌شود

زنان هوادار پرسپولیس (عکس از شرق)
زنان هوادار پرسپولیس (عکس از شرق)

به دنبال «توهین جنسیتی» یکی از هواداران تیم سپاهان به زنان هوادار تیم پرسپولیس، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد بازی‌های رفت‌وبرگشت این دو تیم در فصل آینده تنها با حضور زنان هوادار برگزار خواهد شد.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران صدور این حکم از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را اقدامی «بی‌سابقه» خوانده‌اند.

در حکم حکم کمیته انضباطی آمده است: «هر یک از دو باشگاه به پرداخت مبلغ ۲میلیارد ريال جریمه نقدی و برگزاری مسابقات رفت و برگشت دو تیم در فصل آتی لیگ برتر با حضور صرفاً بانوان به عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌های خانگی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال» حداکثر ظرف مهلت یک هفته پس از تاریخ قطعیت این حکم محکوم شدند.

طبق این حکم٬ دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان می‌توانند برای تجدیدنظرخواهی به «کمیته استیناف» شکایت کنند.

اظهارات یک هوادار سپاهان با پیشانی‌بند «یا زهرا» و توهین‌های جنسی او به زنان طرفدار پرسپولیس طی روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

فرد یاد شده در جریان بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر که با تساوی ۰-۰ به پایان رسید، در نزدیک‌ترین نقطه به زمین ایستاده و با خبرنگاران داخل زمین صحبت کرد. اما تیم پرسپولیس با اعتراض به اظهارات جنسیتی او، به کمیته انضباطی شکایت کرد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیشتر این هوادار را ۱۰ سال از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد.

در حالی کمیته انضباطی این رای را صادر کرده است که شورای تامین استان مازندران روز دوشنبه مانع حضور زنان برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی مازندران در «ورزشگاه وطنی» شد.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG