لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان همزمان با «افزایش احتمال» جنگ حزب‌الله و اسرائیل


وزیر خارجه فرانسه
وزیر خارجه فرانسه

به دنبال تشدید درگیری میان گروه حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل، وزیر خارجه فرانسه با هدف جلوگیری از احتمال تبدیل این بحران به جنگ تمام‌عیار روز یک‌شنبه، ۹ اردیبهشت، وارد لبنان شد.

خبرگزاری بلومبرگ سه روز پیش نوشته بود اسرائیل خود را برای جنگ کامل با حزب‌الله آماده کرده است.

وال استریت جورنال نیز روز شنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت راه بازگرداندن آرامش به بخش شمالی اسرائیل تشدید درگیری است و هر گونه توقف در چنین برخوردی، برای تمامی منطقه خطرناک خواهد بود.

فرانسه که از دیرباز در عرصه سیاست لبنان نفوذ دارد، در پی ارائه نقشه راهی برای کاهش تنش است که مورد پذیرش طرفین بحران باشد.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه، پیشتر طرحی ارائه کرد که از گروه حزب‌الله می‌خواست نیروهای یگان نخبه خود، موسوم به «رضوان» را تا ده کیلومتری مرز جنوبی لبنان با شمال اسرائیل دور کرده و اسرائیل نیز متقابلا حمله به جنوب لبنان را متوقف کند.

به گزارش رویترز، طرح فرانسه که با کشورهای متحد به‌ویژه آمریکا مورد بحث قرار گرفته بود پیشرفتی نداشت، اما پاریس می‌خواهد با حفظ شتاب در مذاکرات، به مقامات لبنان تأکید کند که تهدیدات اسرائیل در خصوص ورود به جنگ را جدی تلقی کنند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان، و ژوزف عون، فرمانده ارتش این کشور در دیدار هفته گذشته با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیشنهاد پاریس رایزنی کردند.

وزارت خارجه لبنان نیز گفته بود ابتکار فرانسه «گامی مهم برای حفظ صلح و امنیت در لبنان و منطقه است».

وزیر خارجه فرانسه پس از مذاکرات در لبنان، راهی عربستان سعودی و اسرائیل خواهد شد.

بلومبرگ جمعه نوشته بود ارتش اسرائیل با توجه به خطرات فزاینده ناشی از تحولات جدید در بحران خود با جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی تهران، آمادگی‌ برای ورود به یک جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله را افزایش داده است.

به نوشته این خبرگزاری، آموزش نیروهای زمینی، دریایی و هوایی اسرائیل در دوره اخیر افزایش یافته، فرماندهان مستقر در واحدهای ارتش در بخش شمالی اسرائیل در جریان تسریع آمادگی قرار گرفته و امکانات مورد نیاز به منظور امکان بسیج سریع نیروهای ذخیره جهت اعزام به جبهه در مرز شمالی در دست ساخت است.

بلومبرگ به نقل از یک مقام ارتش اسرائیل، بدون بردن نام او، نوشت نظر به امکانات حزب‌الله و از جمله زرادخانه‌ای با بیش از ۱۵۰ هزار موشک و راکت با برد رسیدن به تمامی اسرائیل، این کشور تخمین می‌زند که این گروه در جریان جنگ روزانه تا پنج هزار فروند موشک به اسرائیل شلیک کند.

اسرائیل همچنین احتمال می‌دهد در آن صورت، سایر گروه‌های نیابتی ایران در حمایت از حزب‌الله، روزی چند صد موشک از یمن، عراق و احتمالا از خاک سوریه به اسرائیل شلیک کنند.

مقام اسرائیلی به بلومبرگ گفته است حزب‌الله احتمالا تلاش خواهد کرد تأسیسات زیربنایی مانند نیروگاه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و مراکز مخابراتی و ارتباطی اسرائیل را هدف قرار دهد اما اسرائیل بیش از ۱۵ سال است که برای احتمالات غافلگیرانه ناشی از چنین جنگی آماده شده است.

به نوشته این خبرگزاری، طرحی که اسرائیل در سال‌های گذشته با نام «قطب‌نمآ» تهیه کرده، سندی محرمانه است که توانایی‌های حزب‌الله و حداکثر خسارات ناشی از حملات این گروه را ضمن تدارکات اضطراری اسرائیل برای جنگ و تخلیه احتمالی مناطق آسیب دیده ارزیابی کرده است.

یک مقام اسرائیلی نیز شنبه به وال استریت جورنال گفت پس از هفت ماه تبادل آتش و ضربات متقابل، ورود به درگیری مهم و گسترده با حزب‌الله اجتناب‌ناپذیر است.

این منبع اسرائیلی افزود: رویارویی گسترده با حزب‌الله احتمالا تنها راه بازگرداندن آرامش به مرز شمالی است.

اسرائیل از هفته نخست جنگ غزه و پس از آن‌که حزب‌الله در حمایت از گروه افراطی حماس حملات ایذایی به شمال اسرائیل را با گسیل راکت، خمپاره و پهپادهای انتحاری آغاز کرد، ده‌ها هزار تن از ساکنان شهرک‌های شمالی خود را تخلیه کرد.

در حالی که بیش از صد هزار شهروند تخلیه شده از شهرهای جنوبی اسرائیل در هفته‌های اخیر به خانه خود بازگشته‌اند، مردم مناطق شمالی چشم‌اندازی برای بازگشت به محل زندگی خود ندارند.

در طرف لبنانی مرز نیز بیش از صد هزار تن از ساکنان به مناطق دیگر رفته‌اند. خسارات وارده به شهرک‌های جنوب لبنان در حملات گسترده ارتش اسرائیل در پاسخ به تحرکات حزب‌الله، وسیع است.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۰۶ به جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و حزب‌الله پایان داد، مقرر کرده بود که مناطق پایین‌تر از رودخانه لیتانی در لبنان تا مرز این کشور با اسرائیل عاری از سلاح باشد و نیروهای حزب‌الله یا سایر شبه‌نظامیان در آن حضور نداشته باشند.

به گزارش رسانه‌های منطقه، همزمان با سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان، احتمال تکرار سفرهای رفت و برگشت آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن، میان بیروت و اورشلیم نیز با هدف جلوگیری از تشدید بحران مطرح است.

حزب‌الله تاکنون در برابر تلاش‌های آمریکا و فرانسه برای کاهش سطح درگیری‌ها مخالفت کرده و گفته است حملات به اسرائیل را زمانی متوقف می‌کند که جنگ ارتش اسرائیل در غزه پایان یابد.

شمار کشته‌های حزب‌الله در جریان پاسخ نظامی اسرائیل به اقدامات این گروه به نزدیک ۳۰۰ تن رسیده است. وزیر دفاع اسرائیل پنج‌شنبه گفت نیمی از فرماندهان حزب‌الله در شش ماه اخیر کشته شده‌اند.

روز یک‌شنبه همزمان با ورود وزیر خارجه فرانسه به بیروت، درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله و اسرائیل ادامه یافت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پس از شلیک موجی از راکت به سوی مناطقی در شمال اسرائیل در بامداد یک‌شنبه و شامگاه شنبه، ارتش اسرائیل مراکز وابسته به حزب‌الله را در لبنان هدف آتش زمینی و هوایی خود قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت جنگنده‌های کشورش بامداد یک‌شنبه اهداف حزب‌الله در مارون الرأس و منطقه یارون در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

شبکه الجزیره شمار راکت‌های شلیک شده در شامگاه شنبه را نیز ۳۰ فروند اعلام کرده بود.

منابع: رویترز، بلومبرگ، وال استریت جورنال، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG