لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

حماس ویدئویی از دو گروگان دیگر منتشر کرد؛ اظهارنظر وزیر خارجه اسرائیل درباره رفح


همسر کیت سیگل که خود گروگان حماس بود و آزاد شد در کنار تصویری از او
همسر کیت سیگل که خود گروگان حماس بود و آزاد شد در کنار تصویری از او

حماس ویدئوی جدیدی را منتشر کرده که در آن دو مرد اسرائیلی که از حمله مهرماه سال گذشته به گروگان گرفته شده‌اند، دیده‌ می‌شوند.

در ویدئویی که روز شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، منتشر شد، کیت سیگل ۶۴ ساله و عومری میران ۴۷ ساله به شکل جداگانه و با پس‌زمینه‌ای خالی صحبت می‌کنند.

این دو مرد با ابراز علاقه نسبت به خانواده‌هایشان، از آنها می‌خواهند که برای آزادیشان تلاش کنند.

این ویدئو همزمان با عید پِسَح (فطیر) یهودیان منتشر شده که در آن به شکل سنتی و بر اساس روایت کتاب مقدس، آزادی یهودیان از بردگی فراعنهٔ مصر جشن گرفته می‌شود.

در واکنش به انتشار این ویدئو، جمعی از خانواده‌های گروگان‌های در بند حماس با انتشار بیانیه‌ای گفتند فشار نظامی اسرائیل که دولت این کشور می‌گوید گروگان‌ها را بازمی‌گرداند، «شکست خورده است».

آنها در این بیانیه نوشته‌اند: «دولت اسرائیل باید انتخاب کند: گروگان‌ها یا جنگ. ورود به رفح باعث مرگ گروگان‌های بیشتری در اسارت یا جنگ می‌شود... اسرائیل باید بازگشت گروگان‌ها را انتخاب کند.»

در همین حال وزیر خارجه اسرائیل نیز اعلام کرد که در صورت توافق بر سر آزادی گروگان‌ها حمله برنامه‌ریزی‌ شده به شهر رفح در جنوب غزه ممکن است به حالت تعلیق درآید.

یسرائیل کاتز روز شنبه، هشتم اردیبهشت‌، در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل گفت:‌ «آزادی گروگان‌ها برای ما در اولویت قرار دارد.»

آقای کاتز در پاسخ به این سؤال که آیا توافق در زمینه آزادی گروگان‌ها عملیات حمله به رفح را به تعویق می‌اندازد گفت: «در صورت توافق، عملیات را متوقف می‌کنیم.»

روز جمعه، هفتم اردیبهشت، خبر رسید که کابینه جنگ اسرائیل در طرحی تازه به گروه افراطی حماس پیشنهاد می‌کند اگر مدعی است که تنها کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد، اسرائیل برای معامله بر سر همین تعداد نیز آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خلیل الحیه، رئیس هئیت مذاکره‌کننده حماس، در بیانیه خود نوشت که پاسخ رسمی کابینه جنگ اسرائیل به پیشنهاد «دو هفته پیش» مصر و قطر، میانجی‌گران بین دو طرف، را دریافت کرده است.

با این وجود یکی از مقامات ارشد حماس روز شنبه به پایگاه خبری المیادین لبنان که حامی حزب‌الله است، گفت که در صورت عدم «تغییرات بنیادین» در پیشنهاد اخیر اسرائیل، «شانس کمی» برای پذیرش این و معامله گروگان‌ها می‌بیند.

او در این زمینه گفت: «پیشنهاد ارائه‌شده از سوی اسرائیل نشان‌دهنده تغییر اساسی در مواضع اسرائیل نیست و پاسخ روشنی در مورد خروج [از غزه] و آتش‌بس کامل نمی‌دهد.»

حماس که به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هزاران تن از اعضای خود را از دست داده، بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

این گروه افراطی از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

اصرار طرفین بر خواسته‌های خود باعث شده که مذاکرات آتش‌بس پس از بیش از شش ماه جنگ هم‌چنان بی‌نتیجه بماند.

حدود ۲۵۰ شهروند اسرائیل و برخی کشورهای دیگر در جریان حمله گروه افراطی حماس به گروگان گرفته شدند که بر اساس آمار ارائه شده از سوی اسرائیل، مرگبارترین حمله در تاریخ این کشور بوده و در آن ۱۲۰۰ نفر کشته شدند.

در پاسخ اسرائیل نیز به نوار غزه حمله کرد و متعهد شد که گروگان‌ها را آزاد و حماس را نابود کند. این در حالی است که به گفتهٔ مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، این حملات تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را کشته است.

تا امروز ۱۲۹ گروگان در غزه باقی مانده‌اند که مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها هنوز زنده هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، تایمز اسرائیل، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ پ.م./ع.م.
XS
SM
MD
LG