لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

شاهد دادگاه حمید نوری: در گوهردشت جابه‌جایی جنازه اعدام‌شدگان را دیدم


یکی از جلسات دادگاه حمید نوری در آذرماه امسال
یکی از جلسات دادگاه حمید نوری در آذرماه امسال

دادگاه حمید نوری روز دوشنبه چهارم بهمن در استکهلم سوئد ادامه یافت و در جریان آن، امیرهوشنگ اطیابی به عنوان شاهد گفت که ۱۷ کامیون را در زندان گوهردشت دیده که جنازه‌های اعدام‌شدگان را به خارج از زندان منتقل می‌کردند.

آقای اطیابی به گفته خود اسفند ۱۳۶۲ به خاطر فعالیت در حزب توده ایران بازداشت و دو سال بعد به ده سال زندان محکوم شده است.

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

حمید نوری مدعی است که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و چند بار به زندان گوهردشت به عنوان ماموریت سر زده است.

گزارشی از دادگاه حمید نوری در روز دوشنبه چهارم بهمن
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

در جلسه روز دوشنبه دادگاه محاکمه حمید نوری، امیرهوشنگ اطیابی گفت که از طریق سایه زدن در تقویمی وقایع روزهایی که اعدام‌ها جریان داشت را ثبت کرده است. او همچنین نقشه‌ای از زندان گوهردشت کشیده که به گفته دادستان به دادگاه ارائه داده و مورد استناد دادگاه قرار می‌گیرد.

او به گفته خود در زندان های اوین و قزل‌حصار زندانی بوده و در سال ۱۳۶۵ به زندان گوهردشت منتقل شده است. به گفته آقای اطیابی در زندان گوهردشت، ناصریان (محمد مقیسه) و داود لشکری، بخشی از زندگی، هراس و استرس زندانیان بودند.

او گفت که با حمید نوری برخورد شخصی نداشته اما به گفته او هر کسی که در گوهردشت کار می‌کرد باید در کشتارها شرکت می‌کرد.

امیرهوشنگ اطیابی در ادامه دادگاه حمید نوری از کامیون‌هایی گفت که جنازه های زندانیان را به بیرون منتقل می‌کردند. او گفت: کامیون‌های یخچال‌دار سبز بودند. ما ازعمق فاجعه خبر نداشتیم اما یک بار کامیون دیگری آمد که یخچال‌دار نبود و من دیدم که پاسدارها دست و پای جنازه‌ها را می گیرند و جابجا می‌کنند تا جنازه های بیشتدی جا بگیرند. من جابجایی جسدها را دیدم.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا آوریل سال آینده در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی» توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».

XS
SM
MD
LG