لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

وزارت بهداشت ایران: کرونا شوخی‌بردار نیست، افزایش تعداد مبتلایان جوان


سخنگوی وزارت بهداشت ایران از مرگ ۱۴۷ نفر بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است.

سیما لاری که روز سه‌شنبه، دهم تیر، از شبکه خبر تلویزیون ایران، تازه‌ترین آمار رسمی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور را اعلام می‌کرد، در عین حال از شناسایی ۲۴۵۷ نفر مبتلای جدید طی این مدت خبر داد.

به گفته وی، به این ترتتیب، شمار مبتلایان در ایران به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است.

از میان مبتلایان جدید، هزار و ۴۳۵ مورد یعنی بیش از نیمی از آنها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

وزارت بهداشت ایران تنها از افزایش آمار ابتلا و مرگ خبر می‌دهد، اما ماه‌ها است که ارائه آمار تفکیکی کرونا در استان‌ها را متوقف کرده است.

برخی از کارشناسان و مقام‌های رسمی، این موضوع را یکی از عوامل بی‌اعتنایی شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.

آمار روزانه ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت ایران نیز همواره محل تردید بوده و گزارش‌های غیررسمی حاکی از مرگ‌و‌میر چند برابر آمار رسمی است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران هم از افزایش موارد بروز و مرگ ناشی از کرونا در ایران در روزهای اخیر خبر داده است.

به گزارش ایسنا، آقای حریرچی تاکید کرده که «کرونا شوخی‌بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این معضل را شوخی بدانند».

وی افزایش موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را «نتیجه جبری و الزامی رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی درمانی» عنوان کرده است.

این مقام وزارت بهداشت با بیان این که «هیچ چیزی شوخی‌بردار نیست» افزود که «ما فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم تا بستری‌های جدید را پذیرش کنیم.»

وی از مردم خواسته اگر به خودشان «رحم» نمی‌کنند، به وضعیت کادر درمانی «رحم» کرده، ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و بدون توجیه اقتصادی از منزل خارج نشوند.

در همین حال مقام‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد بازگشت کرونا به روزهای اوج خود در ایران، یعنی اسفند ۹۸ هشدار می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید ۵۰ درصد آزمایش‌های کرونا در ایران، منجر به بستری بیمار می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه، دهم تیر خبرگزاری ایرنا، علیرضا دلاوری در یک نشست خبری اضافه کرده که در ۱۵ روز آینده میزان بروز، بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به این ویروس در کشور افزایش می‌یابد.

آقای دلاوری به صراحت گفته که «مردم این ویروس را شوخی گرفته‌اند» و در صورت ادامه بی‌توجهی به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی «قطعا دچار مشکل خواهیم شد.»

وی با بیان اینکه «عده‌ای این بیماری را به بازی» گرفته‌اند، بازگشت به روزهای بحرانی را نتیجه «رها شدن رفتارهای بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» عنوان کرد.

ایرنا در گزارش دیگری هم به نقل از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، نسبت به افزایش موارد ابتلا به کرونا و بازگشت به روزهای بحرانی اسفند ۹۸ هشدار داده است.

فرشاد علامه در کنفرانس خبری یادشده گفته اگر همین روند ادامه یابد، «ممکن است نتوانیم جوابگوی بیماران بستری باشیم.»

وی اضافه کرد: «در روزهای ۱۷ تا ۲۳ اسفند ۹۸، بیشترین میزان بستری را داشتیم که اکنون به آن روزها نزدیک می‌شویم.»

مقام‌های وزارت بهداشت ایران از مردم به علت بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی انتقاد می‌کنند و شهروندان نیز دولت را به دلیل بازگشایی‌ها و ناتوانی در پرداخت خسارت ناشی از تعطیلی کسب‌و‌کارها مقصر می‌دانند.

منابع: ایسنا، شبکه خبر و ایرنا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG