لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

معاون وزیر بهداشت: تهران می‌تواند پاشنه آشیل ایران در برابر کرونا شود


ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، با اشاره به افزایش تردد در تهران گفته است: «تهران می‌تواند پاشنه آشیل کنترل کرونا در ایران باشد و دوباره بیماری را به مناطق دیگر استان و کل کشور گسترش دهد.»

او که روز شنبه، ۲۳ فروردین، در یک نشست خبری ویدئویی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفته است که «۲۶.۵ درصد انتقال ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی است» و باید تدابیر ضروری برای کاهش ترددهای غیرضروری اتخاذ شود.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر بارها از افزایش ترددهای شهری ابراز نگرانی کرده‌اند.

این ابراز نگرانی در حالی مطرح می‌شود که بر اساس برخی تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی، با پایان یافتن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ترافیک درون‌شهری تهران و استفاده مردم از مترو افزایش یافته است.

از سوی دیگر، رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران هم خبر داده که «میزان مبتلایان و فوتی‌ها در تهران روند افزایشی دارد».

او که روز شنبه ۲۳ فروردین در یک نشست خبری سخن می‌گفت، وضعیت تهران را «نسبت به سایر مناطق کشور بدتر» توصیف کرد و خواستار توجه مردم به این موضوع شده است.

در همین حال با انتشار تصاویری از شلوغی ایستگاه‌های مترو در تهران، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران این موضوع را به تصمیمات دولت مرتبط دانست.

او در حساب توییتر خود نوشت وقتی دولت اعلام می‌کند «دو سوم کارکنان فعالیت خود را شروع کنند، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تنظیمات ترافیکی اجبارا به چرخه بازمی‌گردند».

کرونا «فعلا هست»

معاون وزیر بهداشت در نشست خبری روز شنبه همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های موجود درباره روند مدیریت بیماری کرونا در ایران گفته است تا اواخر اردیبهشت امسال، بیماری کرونا «رو به کاهش» می‌رود ولی «بیماری صفر» نمی‌شود.

او تاکید کرد: «تا زمانی که واکسن، دارو و یا مصونیت عمومی نداشته باشیم، نمی‌توانیم از پایان بیماری در کوتاه‌مدت صحبت کنیم» و «فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری‌هایی در خصوص این ویروس داشته باشیم.»

معاون وزیر بهداشت همچنین از این که هفته آینده «مغازه‌های کم‌ریسک باز شوند» ابراز نگرانی کرده است.

آقای حریرچی با تاکید بر این که شدت کرونا در میان طبقات کم‌درآمد ایران بیشتر است گفته که «اثرات اقتصادی» کرونا بر این قشر نیز بیشتر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز ۱۷ فروردین در گزارشی با اشاره به «تاخیر» نهادهای حکومت در حمایت از گروه‌های فقیر هشدار داد که ادامه این وضعیت ممکن است «رخدادهای دردناک به همراه داشته باشد».

XS
SM
MD
LG