لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

پروژه واکسن ایرانی-کوبایی؛ وزارت بهداشت اعلام کرد مینو محرز سِمتی در ستاد کرونا ندارد


مینو محرز
مینو محرز

یک روز پس از آن‌که مینو محرز که در رسانه‌های رسمی همواره از او به‌عنوان «عضو کمیته علمی ستاد کرونا» یاد می‌شد از منتفی شدن پروژه مشترک واکسن کوبایی ایرانی خبر داد، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد خانم محرز «هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد».

آقای جهانپور روز پنج‌شنبه، ۱۷ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت اظهارات مینو محرز از جایگاه عضو ستاد کرونا که در رسانه‌ها مطرح شده و از او «به‌عنوان عضو ستاد کرونا یا عضو کمیته علمی کرونا نام می‌برند، درست نیست و ایشان هیچ گونه سمتی در ستاد ملی کرونا ندارند».

این در حالی است که از هنگام تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا مینو محرز همواره به‌عنوان عضو کمیته علمی ستاد یاد شده و نخستین‌ بار است که سخنگوی وزارت بهداشت ادعا می‌کند او هیچ سمتی در این ستاد ندارد.

خانم محرز که همزمان به‌عنوان محقق در تیم تولید واکسن «کووایران برکت» نیز حضور دارد روز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری جماران گفته بود: «واکسن کوبایی قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم. برای این‌که خود کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داد و گفت خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابراین اولویت را به آن‌ها داد.»

اما سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید مسئولیت اظهارات مینو محرز «با شخص خودشان است و اظهاراتشان شخصی است».

تا این لحظه واکنشی از سوی مینو محرز در این باره منتشر نشده است.

آقای جهانپور روز گذشته هم در واکنش به اظهارات مینو محرز گفته بود: «سطح همکاری‌های مشترک ایران و کوبا در حوزه تولید واکسن به ویژه واکسن پاستوکووک که اخیرا در دو کشور به مرحله تولید رسیده است، فراتر از آن است که با برخی اظهارات ناآگاهانه مخدوش شود.»

رئیس انستیتو پاستور ایران نیز با «ابراز شگفتی» از سخنان خانم محرز، «ادعای» او را تکذیب و تاکید کرد که اولین بسته این تولید مشترک موسوم به واکسن «پاستوکووک» در روزهای آینده آماده تحویل می‌شود.

این اظهارات متضاد در حالی بیان می‌شود که کندی روند واکسیناسیون در ایران با هشدارها درباره موج پنجم کرونا همراه شده و واکسیناسیون کامل جمعیت ایران نیازمند تزریق دست‌کم ۱۵۰ میلیون دوز واکسن است.

مسئولان دولتی به‌تازگی بار دیگر وعده‌ داده‌اند که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد.

با این حال گزارش‌ها حاکی است که برنامه‌ریزی و تلاش مردم برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG