لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

وزارت بهداشت واردات واکسن فایزر برای زنان باردار را منتفی اعلام کرد


علی‌رغم اعلام قبلی سازمان غذا و داروی ایران مبنی بر واردات واکسن فایزر از بلژیک برای زنان باردار، وزارت بهداشت روز سه‌شنبه، ۶ مهر، از منتفی شدن واردات این واکسن خبر داد، اما دلیل این اقدام را اعلام نکرد.

این تصمیم دو روز پس از آن اعلام شد که برخی رسانه‌های دولتی از جمله خبرگزاری فارس از مخالفت‌ به‌گفتهٔ آن‌ها «مردم» با واردات این واکسن خبر داده و نوشتند که «مادران آینده با تزریق این واکسن در خطرند».

وزارت بهداشت در بیانیه خود اعلام کرد: «اعضای کمیته ملی واکسن با تکیه بر شواهد علمی به این نتیجه رسیدند واکسیناسیون زنان باردار با واکسن سینوفارم ادامه یابد و دیگر تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.»

با این حال در این بیانیه هیچ جزئیاتی از «شواهد علمی» ارائه نشده، ضمن آن‌که از زمان تأیید جهانی واکسن فایزر شمار بسیاری از کشورها از این واکسن برای زنان باردار نیز استفاده کرده‌اند.

در اطلاعیهٔ روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین آمده است که «بنا بر توصیهٔ سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس افراد است.»

پیشتر نیز حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفته بود که «به‌شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید» واکسن فایزر برای زنان باردار تا یک تا دو ماه آینده وارد کشور خواهد شد.

دربارهٔ موانع احتمالی ایجادشده برای واردات واکسن فایزر اطلاعات موثقی در دست نیست، اما خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دور روز پیش از انتشار بیانیهٔ وزارت بهداشت مدعی «راه‌اندازی یک پویش مردمی» در این باره شده بود.

این خبرگزاری نوشت: «چرا باید برای زنان باردار ما واکسن فایزر تزریق کنند! آیا اصلاً این واکسن در کشورهای دیگر هم بر روی زنان باردار و مادران آینده آزمایش شده یا ایران جزو اولین کشورهایی است که مادران آینده آن در خطرند؟!»

سابقهٔ ممنوعیت واردات واکسن فایزر به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی ماه سال گذشته برمی‌گردد که اعلام کرد واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است.

ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی با وعدهٔ «ستاد فرمان اجرایی فرمان امام» برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی همزمان بود. این ستاد زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

چندی پیش نیز اعلام شد مؤسسه «برکت»، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.

اما به‌دنبال ناتوانی در تحقق وعدهٔ تولید واکسن داخلی در تولید انبوه و افزایش شدید آمار مرگ‌ و میر ناشی از کرونا در ایران، علی خامنه‌ای نهایتاً در روز ۲۰ مرداد امسال مجبور شد از فرمان قبلی خود عقب بنشنید و اعلام کند که واکسن «به هر طریق ممکن» تأمین شود.

قرار بود بیش از دو میلیون دُز واکسن فایزر وارداتی ابتدا برای زنان باردار و مازاد آن به‌عنوان دُز سوم کادر درمان استفاده شود، اما بر اساس تصمیم جدید حکومت ایران واکسیناسیون با واکسن چینی سینوفارم به‌طور گسترده و واکسن ایرانی برکت به‌طور محدود ادامه می‌یابد.

با استفاده از بیانیه وزارت بهداشت و وب‌سایت رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG